- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Kontroli poddawane są stacje paliw, hurtownie, magazyny, jak i przedsiębiorcy. Podmioty wybierane są w losowaniu (część europejska systemu kontroli) oraz na podstawie sygnałów od kierowców czy służb, a także z powodu negatywnych wyników z poprzednich lat (cześć krajowa).
Podczas testów laboratoryjnych udowodniono, że 41 próbek paliw ciekłych nie spełniało wymogów, co stanowi 2,59 proc. wszystkich pobranych (1584). Najczęściej wymogów jakościowych nie spełniał olej napędowy (34 próbki), w przypadku benzyny zakwestionowano 7 próbek. Specjaliści nie mieli żadnych zastrzeżeń do LPG. Dwie próbki lekkiego oleju opałowego również przeszły testy pozytywnie.
Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach:
- wielkopolskim (5,75 proc. zbadanych);
- podlaskim (4,76 proc.);
- małopolskim (3,81 proc.);
- kujawsko-pomorskim (3,64 proc.).
Jeśli chodzi o kontrole przedsiębiorców wskazywanych m.in. przez kierowców, najwięcej zastrzeżeń stwierdzono w województwach (wszystkie nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego):
- pomorskim (25 proc.);
- warmińsko-mazurskim (22,22 proc.);
- małopolskim (10 proc.).
Kontrole paliw od 9 stycznia do 31 grudnia 2023 r.
– W czasie pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. Poprzez podejmowane działania udało się z rynku usunąć wiele nieprawidłowości. Od kilku lat odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 proc. I choć liczba wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości w 2023 r. wzrosła w stosunku do roku 2022, to poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe – powiedział Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kontrole paliw — jakie nieprawidłowości
Zakwestionowany olej napędowy nie spełniał następujących parametrów: stabilność oksydacyjna, temperatura zapłonu, zawartość wody.
W benzynach kwestionowano: prężność par, motorową liczbę oktanową oraz indeks lotności.
UOKiK poinformował, że Wojewódzcy Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych. W 25 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.