• W Polsce prawdziwym numerem jeden jest samochód z segmentu premium, czyli Audi A4
  • Rośnie import używanych diesli – stanowią one już niemal połowę importu
  • Niemcy, Francja i Belgia – z tych trzech krajów pochodzi ponad 78,5 proc. sprowadzanych aut z silnikami diesla

Używane auto z Zachodu jest wciąż pożądane w Polsce. I to nie byle jakie. W naszym kraju prawdziwym numerem jeden jest samochód z segmentu premium, czyli Audi A4. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy do Polski trafiło ponad 23 tys. egzemplarzy tego modelu (według danych Samaru). Cenimy także niemieckie kompakty, czyli Volkswagena Golfa (ponad 21 tys. sztuk) i Opla Astrę (ponad 19 tys. egz.). Tuż za podium znajduje się kolejny model marki premium, czyli BMW serii 3 (ponad 15,5 tys. egz.).

10 najpopularniejszych sprowadzanych aut używanych – to ponad 22,2 proc. importu!

Miejsce Marka i model Liczba sprowadzonych egz.
1 Audi A4 23 702
2 Volkswagen Golf 21 115
3 Opel Astra 19 247
4 BMW serii 3 15 736
5 Volkswagen Passat 14 314
6 Audi A3 12 905
7 Ford Focus 11 695
8 Opel Corsa 11 230
9 Audi A6 11 190
10 Volkswagen Polo 10 176

Poza pierwszą dziesiątką (w odpowiedniej kolejności) są: BMW serii 5, Ford Mondeo, Ford Fiesta, Renault Scenic, Opel Meriva, Opel Zafira, Renault Megane, Renault Clio, Volkswagen Touran i Opel Insignia.

Króluje jedna marka

Preferencje zakupowe Polaków nie zmieniają się. Wśród producentów dalej dominuje Volkswagen. Sporą popularnością cieszy się także Opel z wynikiem o ponad 10 tys. niższym od lidera. Interesujący jest za to pojedynek o trzecie miejsce na podium. Audi niewiele bowiem brakuje do Forda (nieco ponad 1300 egzemplarzy).

W pierwszej dziesiątce nie zabrakło największych marek francuskich. Z nich Polacy najchętniej wybierają auta marki Renault, która góruje nad rodzimymi konkurentami (Citroen i Peugeot). Podobnie jak w przypadku rywalizacji między Volkswagenem a Oplem, różnica sięga ok 10 tys. egzemplarzy.

Poza pierwszą dziesiątką znalazły się m.in.: Fiat (11 miejsce), Hyundai (12), Seat (13), Skoda (15) czy Honda (18).

10 najpopularniejszych marek aut używanych sprowadzanych do Polski

Miejsce Marka Liczba sprowadzonych egz.
1 Volkswagen 79 930
2 Opel 69 670
3 Ford 58 602
4 Audi 57 322
5 Renault 44 802
6 BMW 40 028
7 Peugeot 34 696
8 Citroen 33 290
9 Mercedes 29 324
10 Toyota 25 226

Diesel w odwrocie? Nie!

A jaki napęd preferują Polacy w używanych autach? Okazuje się, że wciąż niewielką przewagę mają silniki benzynowe (trafiają głównie z Niemiec). Od początku roku udział motorów benzynowych wyniósł 50,86 proc. W tym samym okresie sprowadzono 48,57 proc. modeli wysokoprężnych. Śladowy udział mają elektryki – zaledwie 0,08 proc. Znamienne, że najwięcej z nich trafia do nas z USA, gdzie niepodzielnie króluje Tesla.

Mimo skandalu z dieslem, zainteresowanie silnikami na olej napędowy nie maleje. Tylko w sierpniu wśród sprowadzonych aut diesle stanowiły 48,4 proc. importu (przy uwzględnieniu jedynie aut osobowych udział diesla wynosi 44,1 proc.). Aż 78,5 proc. pochodzi z Niemiec, Francji i Belgii. Znacznie mniejszy udział mają takie kraje jak: Holandia, Włochy, Dania, Austria czy Szwajcaria.

10 najpopularniejszych krajów, z których sprowadzane są auta używane

Miejsce Kraj Liczba sprowadzonych egz.
1 Niemcy 393 344
2 Francja 66 959
3 Belgia 48 414
4 Holandia 29 068
5 Włochy 26 552
6 Stany Zjednoczone 21 612
7 Szwajcaria 19 042
8 Dania 17 414
9 Austria 16 717
10 Szwecja 15 139

Na koniec kilka statystyk. Najpopularniejszy rocznik wśród importowanych aut to 2008 (sprowadzono prawie 60 tys. aut). Średni wiek statystycznego auta sprowadzonego w tym roku do Polski to 11 lat i 8 miesięcy (w przypadku aut sprowadzonych w sierpniu to 11 lat i 6 miesięcy). To mniej niż średnia dla aut osobowych zarejestrowanych w Polsce (dane za koniec 2018 roku), która wynosi niemal 15 lat.