- W Polsce prawdziwym numerem jeden jest samochód z segmentu premium, czyli Audi A4
- Rośnie import używanych diesli – stanowią one już niemal połowę importu
- Niemcy, Francja i Belgia – z tych trzech krajów pochodzi ponad 78,5 proc. sprowadzanych aut z silnikami diesla
Używane auto z Zachodu jest wciąż pożądane w Polsce. I to nie byle jakie. W naszym kraju prawdziwym numerem jeden jest samochód z segmentu premium, czyli Audi A4. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy do Polski trafiło ponad 23 tys. egzemplarzy tego modelu (według danych Samaru). Cenimy także niemieckie kompakty, czyli Volkswagena Golfa (ponad 21 tys. sztuk) i Opla Astrę (ponad 19 tys. egz.). Tuż za podium znajduje się kolejny model marki premium, czyli BMW serii 3 (ponad 15,5 tys. egz.).
10 najpopularniejszych sprowadzanych aut używanych – to ponad 22,2 proc. importu!
Miejsce | Marka i model | Liczba sprowadzonych egz. |
1 | Audi A4 | 23 702 |
2 | Volkswagen Golf | 21 115 |
3 | Opel Astra | 19 247 |
4 | BMW serii 3 | 15 736 |
5 | Volkswagen Passat | 14 314 |
6 | Audi A3 | 12 905 |
7 | Ford Focus | 11 695 |
8 | Opel Corsa | 11 230 |
9 | Audi A6 | 11 190 |
10 | Volkswagen Polo | 10 176 |
Poza pierwszą dziesiątką (w odpowiedniej kolejności) są: BMW serii 5, Ford Mondeo, Ford Fiesta, Renault Scenic, Opel Meriva, Opel Zafira, Renault Megane, Renault Clio, Volkswagen Touran i Opel Insignia.
Króluje jedna marka
Preferencje zakupowe Polaków nie zmieniają się. Wśród producentów dalej dominuje Volkswagen. Sporą popularnością cieszy się także Opel z wynikiem o ponad 10 tys. niższym od lidera. Interesujący jest za to pojedynek o trzecie miejsce na podium. Audi niewiele bowiem brakuje do Forda (nieco ponad 1300 egzemplarzy).
W pierwszej dziesiątce nie zabrakło największych marek francuskich. Z nich Polacy najchętniej wybierają auta marki Renault, która góruje nad rodzimymi konkurentami (Citroen i Peugeot). Podobnie jak w przypadku rywalizacji między Volkswagenem a Oplem, różnica sięga ok 10 tys. egzemplarzy.
Poza pierwszą dziesiątką znalazły się m.in.: Fiat (11 miejsce), Hyundai (12), Seat (13), Skoda (15) czy Honda (18).
10 najpopularniejszych marek aut używanych sprowadzanych do Polski
Miejsce | Marka | Liczba sprowadzonych egz. |
1 | Volkswagen | 79 930 |
2 | Opel | 69 670 |
3 | Ford | 58 602 |
4 | Audi | 57 322 |
5 | Renault | 44 802 |
6 | BMW | 40 028 |
7 | Peugeot | 34 696 |
8 | Citroen | 33 290 |
9 | Mercedes | 29 324 |
10 | Toyota | 25 226 |
Diesel w odwrocie? Nie!
A jaki napęd preferują Polacy w używanych autach? Okazuje się, że wciąż niewielką przewagę mają silniki benzynowe (trafiają głównie z Niemiec). Od początku roku udział motorów benzynowych wyniósł 50,86 proc. W tym samym okresie sprowadzono 48,57 proc. modeli wysokoprężnych. Śladowy udział mają elektryki – zaledwie 0,08 proc. Znamienne, że najwięcej z nich trafia do nas z USA, gdzie niepodzielnie króluje Tesla.
Mimo skandalu z dieslem, zainteresowanie silnikami na olej napędowy nie maleje. Tylko w sierpniu wśród sprowadzonych aut diesle stanowiły 48,4 proc. importu (przy uwzględnieniu jedynie aut osobowych udział diesla wynosi 44,1 proc.). Aż 78,5 proc. pochodzi z Niemiec, Francji i Belgii. Znacznie mniejszy udział mają takie kraje jak: Holandia, Włochy, Dania, Austria czy Szwajcaria.
10 najpopularniejszych krajów, z których sprowadzane są auta używane
Miejsce | Kraj | Liczba sprowadzonych egz. |
1 | Niemcy | 393 344 |
2 | Francja | 66 959 |
3 | Belgia | 48 414 |
4 | Holandia | 29 068 |
5 | Włochy | 26 552 |
6 | Stany Zjednoczone | 21 612 |
7 | Szwajcaria | 19 042 |
8 | Dania | 17 414 |
9 | Austria | 16 717 |
10 | Szwecja | 15 139 |
Na koniec kilka statystyk. Najpopularniejszy rocznik wśród importowanych aut to 2008 (sprowadzono prawie 60 tys. aut). Średni wiek statystycznego auta sprowadzonego w tym roku do Polski to 11 lat i 8 miesięcy (w przypadku aut sprowadzonych w sierpniu to 11 lat i 6 miesięcy). To mniej niż średnia dla aut osobowych zarejestrowanych w Polsce (dane za koniec 2018 roku), która wynosi niemal 15 lat.