Już wkrótce pięć przejazdów kolejowo-drogowych będzie kontrolowanych przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD. Po jego uruchomieniu systemu Red Light na wytypowanych przejazdach system będzie monitorował, czy kierowcy nie pokonują przejazdu na czerwonym świetle.
Do pilotażowego projektu wytypowano pięć miejsc:
- Warszawa (województwo mazowieckie) – ul. Cyrulików/Okuniewska w Rembertowie, przejazd kolejowo-drogowy kategorii B;
- Wrocław (województwo dolnośląskie) – ul. Szczecińska, przejazd kolejowo-drogowy kategorii B;
- Makowiska (województwo kujawsko-pomorskie) – droga wojewódzka nr 397 (Otorowo-Makowiska), przejazd kolejowo-drogowy kategorii C;
- Parkowo (województwo wielkopolskie) – droga powiatowa Jaracz-Józefinowo, przejazd kolejowo-drogowy kategorii C;
- Radomsko (województwo łódzkie) – ul. Piłsudskiego, przejazd kolejowo-drogowy kategorii B.
Przejazdy, na których zacznie działać system Red Light, zostały wytypowane na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i w uzgodnieniu z Biurem Bezpieczeństwa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem kamer, które po przekroczeniu przez pojazd wirtualnej linii detekcji po zaświeceniu się czerwonego światła, automatycznie wykryją i zarejestrują wykroczenie.
Wprowadzany przez GITD system automatycznej kontroli pozwoli zidentyfikować pojazd wraz z numerem rejestracyjnym i przy każdym zarejestrowanym naruszeniu przepisów zapisze także dane dotyczące miejsca i czasu jego wystąpienia oraz czasu trwania fazy czerwonego światła. Funkcjonalność urządzeń, które zaoferują potencjalni wykonawcy systemu, zostanie sprawdzona w trakcie testów. Dopiero po ich zakończeniu zostanie wybrany wykonawca, który od momentu podpisania umowy będzie miał 44 tygodnie na montaż urządzeń.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW ocenie GITD system Red Light ma poprawić bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez zmianę zachowania kierowców. Cały czas zdarzają się przypadki wjazdu wprost pod nadjeżdżający pociąg, ignorowania sygnalizacji świetlnej ustawianej przed przejazdami, objeżdżania opuszczonych zapór/półzapór oraz wjeżdżania na przejazd mimo braku możliwości kontynuowania jazdy. Z danych PKP PLK S.A. wynika, że w okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2021 r. na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 159 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów, w wyniku których zginęło 25 osób, a 12 kolejnych odniosło poważne obrażenia.