Okazuje się, że gusty prywatnych kierowców są całkowicie inne niż firm, które kompletują duże floty. Patrząc na udział rejestracji aut zakupionych przez prywatne osoby (Samar uwzględnił tu także osoby prowadzące działalność jednoosobową oraz spółki cywilne) na pierwszych miejscach znajdują się marki mało popularne we flotach, ale z dużą liczbą klientów przywiązanych od lat do danej marki. Na czele zestawienia znajdują się bowiem Mitsubishi i Suzuki.
Obie marki miały w 2020 r. ponad 50-procentowy udział osób fizycznych w sprzedaży. Tu akurat nie ma zaskoczeń, bo od lat cieszą się one sporym zaufaniem wśród klientów indywidualnych, którzy zwykle dość mocno przywiązani są do japońskich marek i cenią ich niezawodność. Zaskoczeniem jest jednak trzecie miejsce firmy SangYong. W jej przypadku również ponad połowę klientów w 2020 r. stanowiły osoby fizyczne.
Co ciekawe, dopiero na szóstym miejscu znalazła się pierwsza marka europejska, i to ta niskobudżetowa – mowa oczywiście o Dacii. Najbliżej średniej rynkowej, wynoszącej 27,4 proc., jest Seat z udziałem 27,7 proc. To jedyna marka z Grupy Volkswagen z wynikiem powyżej średniej. Z grupy Stellantis jedynym reprezentantem jest Fiat - 38,3 proc.
Liderzy naszego rynku są w tym zestawieniu bardzo daleko. Toyota znalazła się na dziesiątym miejscu (udział rejestracji przez osoby indywidualne to 34,8 proc.), a Skoda dopiero na szesnastej pozycji (udział 24 proc.).
Na drugim końcu zestawienia znajdują się marki premium, tj. BMW, Jaguar i Land Rover. Tam udział osób prywatnych to zaledwie kilka proc.
Marki z największym udziałem klientów indywidualnych w 2020 r.
Miejsce | Marka | Udział osób fizycznych w rejestracjach w 2020 r. |
---|---|---|
1 | Mitsubishi | 56,5% |
2 | Suzuki | 54,2% |
3 | Ssangyong | 52,7% |
4 | Honda | 48,0% |
5 | Hyundai | 48,0% |
6 | Dacia | 44,2% |
7 | Kia | 39,6% |
8 | Fiat | 38,3% |
9 | Mazda | 38,1% |
10 | Toyota | 34,8% |
11 | Subaru | 33,2% |
12 | Nissan | 32,5% |
13 | Jeep | 29,9% |
14 | Seat | 27,7% |
15 | Renault | 24,9% |