Rankingi najbardziej cenionych marek na świecie tworzy co roku firma Interbrand. Raport Best Global Brands za rok 2023 już się ukazał i można powiedzieć, że w kwestii motoryzacji zaskoczenia nie ma, bo od 20 lat pierwsze miejsce okupuje Toyota.

Japońska marka została wyceniona na 64 mld 500 mln dol. i odnotowała wzrost w stosunku do poprzedniego roku o 8 proc. To jednak niejedyny powód do radości Toyoty, bowiem jest to szósta najbardziej ceniona marka na całym świecie, za takimi gigantami technologicznymi jak Apple, Google czy Samsung. Z kolei zaraz za Toyotą uplasował się Mercedes.

Japończycy nie dają szans konkurencji

Jak to możliwe, że Japończycy cały czas utrzymują się na pierwszym miejscu? Cóż, wystarczy spojrzeć na ulicę i rankingi sprzedaży. W 2022 r. koncern Toyota sprzedał prawie 10 mln 500 tys. samochodów pod markami Toyoty, Lexusa, Daihatsu i Hino. Pod samą marką Toyota sprzedano aż 9 mln 500 tys. pojazdów.

W opinii ekspertów firmy Interbrand za sukcesem Toyoty stoi zdywersyfikowana gama modelowa, szeroki wybór wersji i rodzajów napędów, w tym oszczędnych i trwałych napędów hybrydowych, rozwijanych przez firmę od ponad 25 lat.

Japan Motor Show Toyota Foto: Toyota
Japan Motor Show Toyota

Toyota cały czas rozwija wszystkie rodzaje napędów

Marka cały czas poszerza gamę zelektryfikowanych samochodów oraz równolegle rozwija wszystkie rodzaje nisko- i bezemisyjnych napędów, a także inwestuje w technologie wodorowe. Dzięki temu Toyota jest w ścisłej czołówce najbardziej innowacyjnych firm motoryzacyjnych, co nie dość, że poprawia sprzedaż, to także przyspiesza dekarbonizację.

Siła marki to także uczestnictwo i sukcesy w różnych seriach wyścigowych, takich jak WRC, WEC czy Rajd Dakar.

Miejsce w TOP 100 Marka Wartość (mld dol.)
6 Toyota 64,504
7 Mercedes 61,414
10 BMW 51,157
12 Tesla 49,937
27 Honda 24,412
32 Hyundai 20,412
45 Audi 16,352
47 Porsche 16,215
50 Volkswagen 15,140
51 Ford 14,867

Trzy marki w TOP 10 najbardziej cenionych marek na świecie

W pierwszej dziesiątce najbardziej cenionych firm na świecie znalazło się trzech producentów samochodowych. Wspomniany już Mercedes znalazł się na 7. pozycji z wartością 61 mld 414 mln dol., a na 10. miejscu jest BMW, którego wartość została oceniona na 51 mld 157 mln dol.

Miejsce Marka Wartość (mld dol.)
1 Apple 502,680
2 Microsoft 316,659
3 Amazon 276,929
4 Google 260,260
5 Samsung 91,407
6 Toyota 64,504
7 Mercedes 61,414
8 Coca-Cola 58,046
9 Nike 53,773
10 BMW 51,157