HVO100 to syntetyczny olej napędowy — uwodorniony olej roślinny. Paliwo to powstaje z tłuszczu zwierzęcego, odpadów z przemysłu spożywczego, powstających np. przy przetwórstwie ryb, czy przy produkcji oleju spożywczego. Do jego wytwarzania można wykorzystać także olej spożywczy z recyklingu, czyli produkty resztkowe, które uznawane są za zrównoważone źródła energii.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Syntetyczne HVO100 ma takie same własności chemiczne jak olej napędowy (HVO100 spełnia europejski standard jakości EN 15940 dla parafinowych olejów napędowych). Co więcej, można stosować je w czystej postaci lub jako dodatek odnawialny do zwykłego paliwa. Ma od niego wyższą liczbę cetanową. Dzięki temu proces jego spalania jest bardziej sprawny i regularny. Przy zastosowaniu HVO100 i dostosowaniu do niego układu wtryskowego wzrasta nieco maksymalna moc jednostki napędowej. Paliwo to odznacza się również niższą zawartością siarki i aromatów, niż zwykły olej napędowy i nie wymaga żadnej zmiany przyzwyczajeń — tankuje się je dokładnie tak samo jak klasycznego diesla.

Silniki dostosowane do HVO100 muszą być nieznacznie przekonstruowane. Ich układ wtryskowy musi być przystosowany do większej objętości oleju napędowego - HVO100 ma gęstość mniejszą niż zwykły olej napędowy.

W takie właśnie jednostki będą wyposażone Toyoty Land Cruiser i produkowany na europejski rynek Hilux. HVO100 już wcześniej można było tankować do użytkowych vanów Proace.