Auto Świat Wiadomości Aktualności Kluczowy odcinek trasy na południu Polski będzie domknięty. Czekaliśmy na to 10 lat

Kluczowy odcinek trasy na południu Polski będzie domknięty. Czekaliśmy na to 10 lat

Samorząd Rudy Śląskiej rozstrzygnął przetarg na budowę ostatniego odcinka trasy N-S prowadzącego na południe, do autostrady A4. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Primost Południe, która zadeklarowała realizację inwestycji za 194,9 mln zł brutto. Miasto zapewnia, że finansowanie projektu jest już zabezpieczone.

Trasa N-S
Michał Pierończyk - Prezydent Miasta Ruda Śląska
Trasa N-S
  • Ruda Śląska rozstrzygnęła przetarg na budowę ostatniego odcinka trasy N-S prowadzącego do autostrady A4
  • Trasa N-S ma połączyć kluczowe arterie komunikacyjne miasta
  • Miasto prowadzi równoległe prace nad przedłużeniem trasy na północ w kierunku granicy z Bytomiem

Budowa tego fragmentu trasy N-S pozwoli domknąć jej pierwotny przebieg, łącząc dwie najważniejsze arterie komunikacyjne Rudy Śląskiej. Jak podkreślił prezydent miasta Michał Pierończyk, zakończenie tej inwestycji będzie istotnym krokiem dla lokalnej infrastruktury. Prezydent przypomniał również, że równolegle prowadzone są prace nad przedłużeniem trasy na północ, w stronę granicy z Bytomiem, a pierwszy odcinek tej części został już oddany do użytku w tym roku.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

- "To ważny moment, ponieważ budowa tego odcinka zakończy budowę trasy N-S w jej pierwotnym kształcie, czyli połączenia dwóch kluczowych arterii przebiegających przez Rudę Śląską" – powiedział cytowany w środowej informacji miasta jego prezydent Michał Pierończyk.

Na domknięcie trasy N-S Polacy czekali 10 lat

Trasa N-S, zaprojektowana jako dwujezdniowa i w większości bezkolizyjna, ma stanowić nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 925 na odcinku od Drogowej Trasy Średnicowej (DW902) do węzła z autostradą A4. Dotychczas brakowało fragmentu od ul. Bielszowickiej do autostrady, na którym powstanie m.in. długi wiadukt. Przetarg na realizację tej części ogłoszono w październiku ubiegłego roku, a w maju otwarto 12 ofert. Najtańszą propozycję przedstawiła firma Primost Południe, a kolejne oferty opiewały na 203,5 mln zł, 205,9 mln zł i 206,4 mln zł. Miasto przewidziało na ten cel 271 mln zł brutto.

Miasto poinformowało, że w wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne odwołania od wyboru wykonawcy. Przed podpisaniem umowy konieczna będzie jeszcze kontrola uprzednia przeprowadzona przez Urząd Zamówień Publicznych.

Ruda Śląska posiada już środki na realizację inwestycji. Na początku 2024 r. samorząd otrzymał 203,6 mln zł dotacji z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27 (FE SL) na projekt o szacunkowej wartości 266,7 mln zł. Dofinansowanie pokryje 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Wykonawca będzie miał 28 miesięcy na realizację prac, z wyłączeniem okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca.

Planowany odcinek trasy N-S połączy ul. Bielszowicką z węzłem autostradowym i obejmie przebudowę fragmentu ul. 1 Maja. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga, wiadukt o długości ponad 150 m nad linią kolejową i cmentarzem, kładka pieszo-rowerowa w rejonie ul. Mostowej oraz parking w pobliżu szkoły i cmentarza.

Trasa N-S powstaje od dekady

Pierwszy fragment trasy N-S został oddany do użytku w styczniu 2013 r. i liczył około 1 km, łącząc węzeł DTŚ z ul. 1 Maja. W sierpniu 2016 r. otwarto kolejny, ponadkilometrowy odcinek od ul. 1 Maja do ul. Bukowej, wraz z nowym węzłem i przedłużeniem do ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice. We wrześniu 2018 r. zakończono trzeci etap, obejmujący 1,4 km od ul. Bukowej do ul. Kokota. Czwarty etap miał prowadzić od ul. Kokota do węzła autostrady A4.

W październiku 2018 r. przetarg na cały czwarty etap został unieważniony ze względu na zbyt wysokie oferty. W lipcu 2021 r. podpisano umowę na realizację pierwszego fragmentu tego etapu, obejmującego 1 km drogi między ul. Kokota a ul. Bielszowicką. Prace wykonała firma Drogopol-ZW za 95 mln zł, przy wsparciu unijnym na poziomie 85 proc. Odcinek ten został oddany do użytku we wrześniu 2023 r.

Będzie rozbudowa trasy N-S na północ

Równolegle miasto prowadzi prace nad przedłużeniem trasy N-S w kierunku północnym, od DTŚ do granicy z Bytomiem. Od marca tego roku kierowcy mogą korzystać z 600-metrowego odcinka do ul. Magazynowej, wybudowanego przez Drogopol za 60,5 mln zł. W ramach tej inwestycji powstało także rondo turbinowe przy ul. Magazynowej oraz przebudowano 400 m tej ulicy. Na ten fragment miasto uzyskało 57,4 mln zł dotacji z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.

Docelowy projekt północnego przedłużenia trasy N-S obejmuje cztery odcinki: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej oraz od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Obecnie gotowy jest pierwszy z nich, a budowa dwóch kolejnych — od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej, z podziałem na odcinki do i od Orzegowskiej — już się rozpoczęła. Zakończenie tych prac planowane jest w ciągu 30 miesięcy od rozpoczęcia robót.

Wybrano wykonawcę trasy N-S i finansowanie

W przetargu na realizację kolejnych fragmentów północnej części trasy wybrano ofertę firmy Eurovia Polska, która zaproponowała cenę 143,4 mln zł brutto. Umowę podpisano na początku lutego tego roku. Prawie całość kosztów zostanie pokryta ze środków zewnętrznych — miasto otrzymało na ten cel 140,1 mln zł w ramach siódmej edycji Programu Inwestycji Strategicznych.

Dodatkowo, pod koniec 2021 r. Ruda Śląska uzyskała 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na projekty związane z budową obwodnic miast w ciągu dróg wojewódzkich. Przedłużenie trasy N-S na północ ma na celu m.in. odciążenie ul. Karola Goduli, będącej częścią drogi wojewódzkiej nr 925.

Znaczenie trasy N-S dla Rudy Śląskiej

Trasa N-S, zaprojektowana jako dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu i prędkością projektową 70 km na godz., ma umożliwić wyprowadzenie ruchu tranzytowego oraz części lokalnego z dużego fragmentu ul. 1 Maja, która przebiega przez gęsto zabudowane tereny Rudy Śląskiej pomiędzy A4 a DTŚ.

Jeszcze w tym roku miasto planuje ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji przedłużenia trasy N-S od węzła autostradowego do granicy z Mikołowem.