- Droga ekspresowa S3 Legnica – Lubawka to projekt realizowany od 2018 r., zakończenie prac planowane jest na wrzesień 2023 r.
- W drążonym tunelu TS-26 odkryto pozostałości poniemieckiej sztolni, według szacunków drążono ją w latach 1914-1929
- GDDKiA zapewnia, że mimo odkrycia sztolni prace budowlane na drodze S3 nie zostaną przerwane
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Tunel TS-26 powstaje w rejonie Starych Bogaczowic. Gdy będzie gotowy, posłuży jako część drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a Lubawką. Na razieo jednak stał się prawdziwą niespodzianką. Podczas drążenia tunelu budowniczy natknęli się na przedwojenną poniemiecką sztolnię.
Poniemiecka sztolnia na budowie S3 – ślady po torowisku
Sztolnia o wymiarach 1,5 m szerokości i ok. 2 m wysokości powstała najprawdopodobniej w latach 1914-1929. To wówczas poszukiwano pokładów węgla kamiennego na mocy tzw. nadania górniczego "Steinkohlenbergwerk consolidirte Heinrich Anna", czyli decyzji administracyjnej oddającej złoża do eksploatacji. GDDKiA informuje, że prócz archiwalnej mapy "Geologische Karte von Preusen und benachbarten deutsche Landern" z 1914 r. (wznowienie w 1929 r.) brak jest innych dowodów na prowadzoną działalność górniczą.
Sztolnia jest tylko częściowo drożna. Niektóre odcinki zostały zasypane skałami (widoczne usypy skalne i spiętrzenie wody), co utrudnia potencjalne prace speleologiczne. Udało się jednak odkryć widoczne ślady po podkładach torowiska, które zapewne wykorzystywano do transportu urobku.
GDDKiA zapewnia, że budowa drogi ekspresowej S3 nie będzie przerwana. Planowany termin zakończenia prac to wrzesień 2023 r.