- Tunel w ciągu drogi S7 na zakopiance, to jedna z najważniejszych inwestycji w kraju
- Na tunel na zakopiance czekają nie tylko mieszkańcy, ale także turyści jeżdżący często do Zakopanego
- Pomimo że umowa zakłada zakończenie prac w lutym 2022 r., to pewne jest, że termin wydłuży się co najmniej do maja
- Analitycy bukmacherów uważają, że kierowcy będą musieli czekać jeszcze około roku
- Więcej takich tematów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Budowa tunelu na trasie S7 pod Luboniem Małym, to bardzo istotna inwestycja drogowa w Polsce. Jest ona szczególnie ważna dla turystów i miejscowych, którzy często przemieszczają się zakopianką. Tunel jest głównym elementem długiego na 3 km odcinka Naprawa – Skomielna Biała drogi ekspresowej S7.
Drążenie tuneli rozpoczęło się w marcu 2017 r., a roboty ruszyły z obu stron Lubonia. W październiku 2019 przebito prawy tunel, a w kwietniu 2020 - lewy. Tunel ma nieco ponad 2 km i w każdą ze stron będą miały po dwa pasy ruchu. Wykonawcą inwestycji jest włoska firma Astaldi.
Tunel na zakopiance — pierwotny termin zakończenia robót nierealny
Początkowo ukończenie prac przewidywano na końcówkę roku 2021, ale ten termin już dawno przestał być aktualny. Dziś umowa wykonawcy z GDDKiA przewiduje, że koniec robót nastąpić ma w lutym 2022 r., choć i ten termin jest wątpliwy, bowiem wykonawca złożył wniosek o przedłużenie terminu zakończenia robót. Opóźnienie ma być spowodowane wyjątkowo długą ubiegłoroczną zimą, a także problemami z pracownikami. Spora część załogi zachorowała na COVID-19, co według Astaldi wpłynęło na organizację pracy i postępy robót.
Na tę chwilę postęp prac w budowie tuneli zakopianki wynosi niespełna 71 proc., zatem rzeczywiście dokończenie drogi w nieco ponad dwa miesiące wydaje się nierealne przy takim zaawansowaniu prac. Mimo że na razie wniosek o przedłużenie terminu nie został rozpatrzony przez GDDKiA, to bardziej realnym terminem zakończenia robót jest maj 2022 r. Przy okazji warto zwrócić uwagę, że synoptycy zapowiadają, że tegoroczna zima także będzie ostra, co już widać w prognozach. To może dodatkowo utrudnić zadanie wykonawcy.
Oczywiście należy przy tym podkreślić, że zakończenie robót nie jest równoznaczne z oddaniem trasy do użytku. Po opuszczeniu terenu budowy przez robotników muszą jeszcze zostać przeprowadzone szkolenia służb, a także odbiory techniczne, co może istotnie wpłynąć na termin oddania do użytku. Podobnie jest z tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy (POW), gdzie ze względu na komplikacje przy odbiorach, termin oddania znacząco się przedłużył. Mimo to mówi się, że tunele będą przejezdne w wakacje 2022 r.
Tunel na zakopiance — bukmacherzy twierdzą, że poczekamy jeszcze rok
Inne zdanie na ten temat mają bukmacherzy, którzy także postanowili przewidzieć termin oddania tunelu. Według analityków STS otwarcie tunelu na zakopiance dla kierowców w wakacje 2022 r. jest raczej mało prawdopodobne. Według nich najbardziej prawdopodobny termin, to końcówka roku 2022. Bukmacherzy jednak mogą się mylić, a my wolimy wierzyć drogowcom, choć problemy z budową, a także zapowiadana ostra zima 2021/2022 nie napawają optymizmem.
Na szczęście reszta trasy S7 Lubień-Rabka wydaje się, że zostanie oddana w terminie. Według strony internetowej inwestycji, zaawansowanie prac na odcinku I (Lubień – Naprawa) wynosi 95,6 proc., natomiast na odcinku III (Skomielna Biała – Rabka Zdrój), to 99,8 proc.