Auto Świat Wiadomości Aktualności Północna Obwodnica Krakowa ma już wszystkie tunele. Drogowcom zima nie przeszkadza

Północna Obwodnica Krakowa ma już wszystkie tunele. Drogowcom zima nie przeszkadza

Atak zimy nie spowalnia drogowców. Właśnie pochwalili się wydrążeniem tunelu pod Zielonkami na Północnej Obwodnicy Krakowa. Nowy obiekt dołączył do gotowego już 496-metrowego tunelu w Dziekanowicach. W obu zostaną zamontowane kamery.

Tunel pod Zielonkami na Północnej Obwodnicy Krakowa (POK)
Zobacz galerię (5)
GDDKiA
Tunel pod Zielonkami na Północnej Obwodnicy Krakowa (POK)

Gdy tydzień temu informowaliśmy o postępach na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa (POK), drogowcy obiecywali, że tunel pod Zielonkami zostanie wydrążony jeszcze w I kw. 2024 r. Nie spodziewaliśmy się wówczas, że światełko pojawi się w nim już kilka dni później. Pomimo zimy turecko-polskie konsorcjum firm Gűlermak i Mosty Łódź nie traci jednak ani chwili. Tunel budowany metodą podstropową powstaje od wakacji 2021 r.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Drogowcy wydrążyli drugi tunel na Północnej Obwodnicy Krakowa

W ramach zastosowanej technologii inżynierowie najpierw wykopywali szczeliny w ziemi, które potem były betonowane i zbrojone. W ten sposób powstały ściany tunelu o grubości od 80 do 100 cm i wysokości od 10 do 27 m. Dopiero po stężeniu tych ścian wybierano ziemię, betonowano strop o grubości 1,5 m i na końcu wybierano ziemię spod niego (stąd nazwa metody).

Tunel pod Zielonkami różni się od innych konstrukcji tego typu. Jego droga opada i wznosi się na krótkim odcinku (spadek wynosi nawet 4,6 proc.), a do tego od strony Węgrzec prowadzi łukiem w prawo. Ze względu na te specyficzne warunki w tunelu będzie obowiązywać ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Drogowcy zobaczyli światełko w tunelu pod Zielonkami
Drogowcy zobaczyli światełko w tunelu pod ZielonkamiGDDKiA

Tunel na Północnej Obwodnicy Krakowa sam ugasi pożar

GDDKiA przyznaje, że budowa tego tunelu nie była łatwa – jeszcze przed przystąpieniem do prac trzeba było przełożyć istniejące linie energetyczne, gazowe, wodne, kanalizacyjne i teletechniczne. Do tego w tunelu będą zaawansowane systemy, w tym przełomowy pozwalający na automatyczne ugaszenie pożaru.

Znajdziemy w nim także:

  • 418 lamp,
  • 64 kamery monitorujące,
  • 32 głośniki,
  • 23 wentylatory zapewniające przepływ powietrza,
  • pięć przejść ewakuacyjnych,
  • pięć telefonów alarmowych w każdej nawie.

Przekopanie tunelu pod Zielonkami nie jest jednoznaczne z ukończeniem go. Po zakończeniu tego etapu prac drogowcom zostały jeszcze prace wykończeniowe, wyłożenie jezdni i montaż instalacji oraz wyposażenia. Tunel ma 653 m długości i 37 m szerokości. Jego najniższy punkt znajduje się dokładnie 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach (na wysokości 216 m n.p.m.). Cały, 12,3-kilometrowy odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa ma być gotowy we wrześniu 2024 r.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków