Gdy tydzień temu informowaliśmy o postępach na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa (POK), drogowcy obiecywali, że tunel pod Zielonkami zostanie wydrążony jeszcze w I kw. 2024 r. Nie spodziewaliśmy się wówczas, że światełko pojawi się w nim już kilka dni później. Pomimo zimy turecko-polskie konsorcjum firm Gűlermak i Mosty Łódź nie traci jednak ani chwili. Tunel budowany metodą podstropową powstaje od wakacji 2021 r.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Drogowcy wydrążyli drugi tunel na Północnej Obwodnicy Krakowa
W ramach zastosowanej technologii inżynierowie najpierw wykopywali szczeliny w ziemi, które potem były betonowane i zbrojone. W ten sposób powstały ściany tunelu o grubości od 80 do 100 cm i wysokości od 10 do 27 m. Dopiero po stężeniu tych ścian wybierano ziemię, betonowano strop o grubości 1,5 m i na końcu wybierano ziemię spod niego (stąd nazwa metody).
Tunel pod Zielonkami różni się od innych konstrukcji tego typu. Jego droga opada i wznosi się na krótkim odcinku (spadek wynosi nawet 4,6 proc.), a do tego od strony Węgrzec prowadzi łukiem w prawo. Ze względu na te specyficzne warunki w tunelu będzie obowiązywać ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Tunel na Północnej Obwodnicy Krakowa sam ugasi pożar
GDDKiA przyznaje, że budowa tego tunelu nie była łatwa – jeszcze przed przystąpieniem do prac trzeba było przełożyć istniejące linie energetyczne, gazowe, wodne, kanalizacyjne i teletechniczne. Do tego w tunelu będą zaawansowane systemy, w tym przełomowy pozwalający na automatyczne ugaszenie pożaru.
Znajdziemy w nim także:
- 418 lamp,
- 64 kamery monitorujące,
- 32 głośniki,
- 23 wentylatory zapewniające przepływ powietrza,
- pięć przejść ewakuacyjnych,
- pięć telefonów alarmowych w każdej nawie.
Przekopanie tunelu pod Zielonkami nie jest jednoznaczne z ukończeniem go. Po zakończeniu tego etapu prac drogowcom zostały jeszcze prace wykończeniowe, wyłożenie jezdni i montaż instalacji oraz wyposażenia. Tunel ma 653 m długości i 37 m szerokości. Jego najniższy punkt znajduje się dokładnie 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach (na wysokości 216 m n.p.m.). Cały, 12,3-kilometrowy odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa ma być gotowy we wrześniu 2024 r.