Północną Obwodnicę Krakowa (POK) buduje turecko-polskie konsorcjum firm Gűlermak i Mosty Łódź. Powstający odcinek S52 ma tylko 12,3 km, ale składa się z aż trzech węzłów, a do tego będzie miał 27 obiektów naziemnych i dwa tunele. GDDKiA przewiduje ukończenie inwestycji we wrześniu 2024 r. Sprawdźmy, czego jeszcze brakuje!

Północna Obwodnica Krakowa. Zostały detale?

W podsumowaniu 2023 r. GDDKiA zawarła stopień zaawansowania prac budowlanych na POK. Według drogowców inwestycja jest ukończona w 87 proc. To stan na grudzień 2023 r., ale do wiosny nie ulegnie wyraźnej zmianie – w zimie prowadzone są tylko prace ziemne, instalacyjne i wykończeniowe, czyli np. montaż barier ochronnych.

GDDKiA przekazała, że gotowe są konstrukcje 25 z 27 obiektów naziemnych (mostów, wiaduktów i estakad). Najdłuższa estakada biegnie nad potokiem Sudół Dominikański i ma od 565 do 569 m – jezdnia prowadząca w kierunku Nowej Huty jest o 4 m krótsza od łuku w kierunku Modlnicy. Gotowy jest też tunel w Dziekanowicach (496 m), gdzie w wakacje 2023 r. została ułożona betonowa nawierzchnia. Drugi – w Zielonkach (653 m) – nie został jeszcze wydrążony, ale światełko ma się w nim pojawić już w I kw. 2024 r.

– czytamy w komunikacie GDDKiA.

Co jeszcze zostało zrobione? Na 10 km POK leży już pierwsza warstwa asfaltu, a na 7 km są nawet dwie. Na ukończeniu są 4-kilometrowy mur oporowy i Obwód Utrzymania Drogi w Modlnicy, gdzie powstał m.in. magazyn zdolny pomieścić 3,6 tys. ton soli.

Bonus drogowy do Północnej Obwodnicy Krakowa

GDDKiA przypomina, że w ramach tej inwestycji powstaje nie tylko obwodnica, ale także 33 km okalających ją dróg lokalnych. Nowa sieć mniejszych tras ma poprawić komunikację między osiedlami i miejscowościami leżącymi wzdłuż S52. Budowa POK pochłonie ok. 1,96 mld zł, z których 680 mln zł to dofinansowanie z UE.