Auto Świat Wiadomości Aktualności Tych aut być może wkrótce nie sprowadzimy z USA. Stanowią zagrożenie dla Europejczyków

Tych aut być może wkrótce nie sprowadzimy z USA. Stanowią zagrożenie dla Europejczyków

Część europejskich stowarzyszeń i organizacji chce wprowadzenia zakazu importu dużych amerykańskich aut. Te w ocenie zainteresowanych są zbyt niebezpieczne dla użytkowników europejskich dróg. Na celowniku znalazł się jeden typ pojazdów.

Ram 1500
Ram 1500FCA

Wystarczy rozejrzeć się po ulicach europejskich miast, aby przekonać się, jak dużą popularnością cieszą się wszelkiej maści SUV-y oraz samochody terenowe. Ale w gamie różnego rodzaju dużych aut pod względem wielkości na czoło bezapelacyjnie wysuwają się pick-upy importowane z USA.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pick-upy z USA trafiają do Europy w ramach "indywidualnego zezwolenia"

Aż siedem stowarzyszeń wystosowało do Komisji Europejskiej (KE) list, w którym wzywają do usunięcia luki w homologacji typu pojazdów w Unii Europejskiej (UE). Jej efektem są tysiące amerykańskich pick-upów, które zostały sprowadzone do UE z ominięciem europejskich przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony środowiska — te trafiają do UE w ramach "indywidualnego zezwolenia dla pojazdów".

Serwis merkur.de, który informuje o tym niekorzystnym dla Europejczyków procederze, przywołuje konkretne dane. Stosowanie wspomnianego indywidualnego zezwolenia w przypadku aut terenowych zwiększyło się z 2 tys. 900 nowych rejestracji w 2019 r. do 6 tys. 800 w 2022 r. Najczęściej sprowadzanym modelem jest Dodge Ram.

Dlaczego stowarzyszenia nie chcą amerykańskich pick-upów?

Powodem, dla którego część podmiotów — m.in. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) i Europejska Federacja Pieszych — nie chcą widzieć pick-upów z USA na drogach Starego Kontynentu, są względy bezpieczeństwa. Eksperci jako przykład podają, że przednia część auta dużego pick-upa często jest wyższa niż 10-letnie dziecko. Co więcej, tego typu pojazdy zapewniają zbyt małą widoczność z miejsca kierowcy, zwłaszcza utrudniają dostrzeżenie dzieci, które znajdują się przed autem.

To nie koniec zarzutów. Dowody wskazują na większy odsetek zabitych i rannych, będących ofiarami dużych pojazdów. Serwis merkur.de przywołuje wyniki badania opublikowanego przez Instytut Vias, w którym analizie poddano dane o wypadkowości w Belgii w latach 2017-2021. Okazuje się, że w przypadku pieszego lub rowerzysty potrąconego przez pick-upa ryzyko poważnych obrażeń rośnie o 90 proc., a śmierci o niemal 200 proc. w porównaniu z samochodem osobowym.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków