Auto Świat Porady Eksploatacja Serwis samochodu - ile kosztuje naprawdę? Mechanicy zrobili nam listę

Serwis samochodu - ile kosztuje naprawdę? Mechanicy zrobili nam listę

Podczas przygotowywania tego materiału skontaktowaliśmy się z kilkunastoma zaprzyjaźnionymi mechanikami, aby dowiedzieć się, jak wyceniają swoje usługi. Odpowiedzi były zaskakująco spójne: 'Korzystamy z programów do szacowania czasu napraw, a wynik korygujemy ewentualnie o własne doświadczenie'. Jakie są więc stawki popularnych napraw i zabiegów serwisowych?

Jak wybrać dobry warsztat
Jak wybrać dobry warsztatŻródło: Auto Świat
  • Cena roboczogodziny w nieautoryzowanych serwisach to często 100-200 zł brutto. W ASO cena roboczogodziny może sięgać nawet 1000 zł
  • Cena usługi może się różnić pomiędzy warsztatami bardzo znacząca
  • Wypytaliśmy mechaników o prawdziwe ceny za serwis samochodu

Obecnie cena roboczogodziny w nieautoryzowanych serwisach waha się najczęściej pomiędzy 100 a 200 zł brutto. Na nieco mniej można liczyć w przypadku tańszych, prostszych aut, więcej zapłacić trzeba za luksusowe (obrazowo: za Yarisa będzie to bliżej 100 zł, za Lexusa – bliżej 200 zł, choć bywa i więcej) oraz bardziej skomplikowane operacje. Oczywiście, w ASO zapłacicie znacznie więcej – po 300, 500 a nawet blisko 1000 zł/rbh!

Na początku opisujemy popularne operacje (związane z serwisem i naprawami), natomiast danie główne serwujemy na końcu – to tabele, z których dowiecie się ile należy zapłacić za wykonanie danej operacji. Koszt części dotyczy zamienników o dobrej jakości kupowanych w dużej hurtowni motoryzacyjnej. Teoretyczny czas pracy to wskazanie zaczerpnięte z katalogu czasowego "Autodata". Kolejne rubryki to koszt pracy (policzone godziny razy orientacyjna stawka roboczogodziny w granicach 100-180 zł) i podsumowanie całości operacji.

Przeczytaj także: Z Tychów wyjeżdżają już chińskie auta Leapmotor T03. Marka pokazała następny model B10

Ile kosztuje wymiana oleju? Prawdziwa cena

Wymiana oleju w silniku
Wymiana oleju w silnikuŻródło: Auto Świat / Archiwum

Podstawowa czynność eksploatacyjna: wymiana oleju w silniku. Operacja przewidziana jest zazwyczaj na około 30 min, więc i nie powinna być droga. Rzeczywiście, łatwiej znaleźć promocje w stylu "oleje zakupione u nas wymieniamy gratis" niż warsztat, który za samą czynność "odważy się" wziąć więcej niż 100 zł (pomijając oczywiście ASO). Zresztą najczęściej wymiana oleju jest połączona z wymianą filtrów i ogólnym przeglądem, więc i mechanicy nie narzekają, że muszą wstawiać auto na podnośnik za 50 zł. Mimo że operacja nie kosztuje zazwyczaj wiele, mnóstwo kierowców decyduje się na samodzielną wymianę środka smarnego. Czy jest to podyktowane oszczędnością? Nie zawsze. Problemem jest uczciwość mechaników. Niewymieniony (lecz jedynie… wytarty) filtr oleju, pozostawiony (lub zmieniony na najtańszy) olej – to "grzechy" mechaników. Zysk dla nich może być wbrew pozorom naprawdę istotny. Pamiętajcie, że w aucie mamy też płyn chłodzący (najczęściej wymaga wymiany co mniej więcej 5 lat/100 tys. km), płyn w układzie wspomagania kierownicy (starsze pojazdy) itp.