Auto Świat Wiadomości Aktualności Tysiące kierowców zatankują nowe paliwo. Zaczął się okres przejściowy

Tysiące kierowców zatankują nowe paliwo. Zaczął się okres przejściowy

Od października każdy z nas zatankuje na stacji inne paliwo niż wcześniej. Kierowcy powinni powoli szykować się do zmian, które nadchodzą, a oto pierwsza z nich.

Tankowanie
Shutterstock / Remigiusz Gora
Tankowanie
  • Inne paliwo pojawiło się na wszystkich stacjach od października
  • Wszystko po to, żeby kierowcy nie mieli problemów. To obowiązek stacji zapisany w prawie
  • To pierwszy sygnał, że nieuchronnie czeka okres, w którym użytkowanie samochodu jest trudniejsze

Ostatnio o paliwach mówi się bardzo wiele ze względu na ich ceny i braki. Teraz kierowcy muszą jeszcze wiedzieć, że będą tankowali tzw. paliwo przejściowe przystosowane do warunków panujących na zewnątrz. Na wszystkich stacjach, bez wyjątków, jest już ono dostępne. Tak nakazuje prawo, a wszystko po to, by nie mieć przykrej niespodzianki, gdy spróbujemy uruchomić nasz samochód w mroźne poranki.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Paliwa letnie, przejściowe i zimowe

Paliwo przejściowe to pierwszy sygnał, że już niedługo trzeba będzie zaopatrzyć się w skrobaczki, a potem odwiedzić wulkanizatora. Musimy powoli przestawiać się na zimowe warunki za oknem i na drodze.

W najnowszej historii pomiarów 1 października temperatura raczej nie spadała poniżej 0 st. C, ale przy gruncie może się już zbliżać do tej wartości. Niska temperatura może spowodować problem z rozruchem silnika, szczególnie diesla. W oleju napędowym przystosowanym do jesieni, po spadku temperatury może się wytrącać parafina, która następnie zatka układ paliwowy i uniemożliwi rozruch silnika. Sposobem na to są dodatki, które muszą się znaleźć w paliwie przejściowym. One obniżają temperaturę, w której parafina się wytrąca do przynajmniej –10 st. C.

Benzyna jest także nieco inna, bo zmienia się parametr prężności par, który musi wynosić od 45 do 90 kPa. W letniej ta druga wartość wynosi 60 kPa. To także sposób na prostsze odpalanie silnika, ponieważ ten parametr poprawia lotność benzyny, który wpływa na rozruch i pracę silnika.

Zżelowany ON: takie paliwo jeszcze się leje, ale już blokuje większość
filtrów paliwa; nie nadaje się do jazdy w mróz
Zżelowany ON: takie paliwo jeszcze się leje, ale już blokuje większość filtrów paliwa; nie nadaje się do jazdy w mrózŻródło: Auto Świat / Piotr Szypulski

Paliwo przejściowe obowiązuje niezbyt długo, bo od 1 października do 15 listopada, kiedy zostaje zastąpione paliwem zimowym. Taka sama zmiana ma miejsce również, gdy przechodzimy z okresu zimowego na letni. Wówczas od 1 marca do 15 kwietnia sprzedawane jest paliwo przejściowe, a następnie letnie.

Dlaczego paliwo zmienia się, gdy notujemy jeszcze letnie temperatury? Ponieważ co roku pogoda kształtuje się inaczej, zatem data 1 października jest zabezpieczeniem przed przykrymi niespodziankami. Lepiej bowiem, by zostało ono wprowadzone przed jakimikolwiek temperaturami ujemnymi, niż żeby tysiące kierowców miało potem problemy.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków