Logo
WiadomościAktualnościTego się nie spodziewaliście. Unia Europejska chce wprowadzić zakaz włókna węglowego

Tego się nie spodziewaliście. Unia Europejska chce wprowadzić zakaz włókna węglowego

  • To mogą być ostatnie lata stosowania włókna węglowego w samochodach. UE chce go zakazać od 2029 r.
  • Karbon jest powszechnie ceniony za swoją wytrzymałość i lekkość. Jego wadą jest natomiast wysoka cena
  • W przemyśle motoryzacyjnym włókno węglowe najczęściej pojawia się w autach sportowych, ale znajdziemy je też w elektrykach
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Co jest mocniejsze niż stal, ale lżejsze od aluminium? Szeroko wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym włókno węglowe może znaleźć się na cenzurowanym w Europie. Parlament Europejski pracuje właśnie nad nowelizacją przepisów dotyczących pojazdów wycofanych z eksploatacji i chce w nich przemycić zakaz stosowania tego kompozytu. Wbrew pozorom to tragiczna informacja nie tylko dla producentów samochodów sportowych, ale też większych aut elektrycznych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego Unia Europejska chce zakazać włókna węglowego?
Kiedy wejdzie w życie zakaz stosowania włókna węglowego?
Jakie są zalety włókna węglowego w motoryzacji?
Jakie materiały mogą zastąpić włókno węglowe?

Włókno węglowe pojawia się nie tylko w autach sportowych

Włókno węglowe ma jedną poważną wadę – to stosunkowo drogi materiał. A jednak korzyści płynące z zastosowania go w konstrukcji samochodu są tak duże, że producenci często sięgają po karbon. Powody są dwa: wytrzymałość i lekkość. Te cechy sprawiają, że to idealny materiał do budowy np. monokoku (korpusu nadwozia) w pojazdach sportowych, w których liczy się każdy zaoszczędzony kilogram.

Drugą grupą beneficjentów tego materiału są pojazdy elektryczne. Dlaczego? Przez nadwagę spowodowaną ciężkim akumulatorem trakcyjnym tu też redukcja masy to konieczność – nadprogramowe kilogramy skracają zasięg auta. Oczywiście, ze względu na koszt włókna węglowego nie powinniśmy spodziewać się go w tanich, miejskich elektrykach. Inna sprawa, że akurat te są co do zasady lekkie, więc mają jeszcze bufor na dodatkowe kilogramy spowodowane elektryfikacją.

Elementy skorupy elektrycznego BMW iX wykonane z tworzywa wzmocnionego karbonem
Elementy skorupy elektrycznego BMW iX wykonane z tworzywa wzmocnionego karbonemKrzysztof Wojciechowicz / Auto Świat

Dlaczego Unia Europejska chce zakazać stosowania włókna węglowego?

Pomimo tak szerokiego wykorzystania włókna węglowego w motoryzacji – także w celach spełnienia norm emisji, bo lżejsze auta zużywają przecież mniej paliwa/energii – Parlament Europejski rozważa zakazanie stosowania tego kompozytu, uznając go za niebezpieczny. Powód? Problematyczny recykling. Twórcy szkicu nowej wersji dyrektywy ELV przekazali, że podczas utylizacji związane żywicą włókna unoszą się w powietrzu. Fruwające kawałki mogą nie tylko powodować podrażnienia skóry i błon śluzowych, ale też zakłócać pracę maszyn.

Branża motoryzacyjna będzie miała czas na adaptację – zakaz miałby obowiązywać dopiero od 2029 r. Co ważne, sklasyfikowanie włókna węglowego jako materiał niebezpieczny nie jest jeszcze przesądzone. Producenci samochodów podnieśli larum z powodu braku gotowego zamiennika karbonu – prace nad ekologicznymi alternatywami dopiero trwają (start-upy chcą zastąpić go np. kompozytami z lnem). Europejski zakaz miałby globalne konsekwencje, dziś bowiem największym producentem włókna węglowego jest Japonia. To koniec lekkich i oszczędnych samochodów?

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium