Auto Świat Wiadomości Aktualności Ursus przechodzi do historii. Producent traktorów bankrutem

Ursus przechodzi do historii. Producent traktorów bankrutem

Ursus, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce, przechodzi do historii. Akcje zostały wycofane z obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych. W powszechnej opinii jest to już koniec legendarnej marki produkującej ciągniki rolnicze. Decyzja o wycofaniu z obrotu akcji Ursusa obowiązuje od 15 października.

Ursus
Zobacz galerię (3)
Dawid G / Shutterstock
Ursus

- Syndyk URSUS S.A. w upadłości (dalej "URSUS" lub "Emitent") informuje, iż w dniu 11 października 2022 r. powziął informację o wydaniu przez Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. uchwały Nr 919/2022 z dnia 10 października 2022 r. w sprawie wycofania z obrotu giełdowego na Głównym Rynku GPW akcji Emitenta (...). W związku z wycofaniem akcji URSUS z obrotu na rynku regulowanym od dnia 15 października 2022 r. Emitent nie będzie podlegał obowiązkom informacyjnym wynikającym z przepisów prawa, co oznacza zaprzestanie publikowania raportów bieżących i okresowych – czytamy w raporcie Komisji Nadzoru Finansowego.

Wycofanie akcji to skutek upłynięcia sześciu miesięcy od prawomocnego postanowienia sądu o upadłości polskiego producenta. Akcje Ursusa jeszcze kilka lat temu kosztowały 5 zł, a w ostatnim czasie było to kilka groszy.

Ostatnie lata to pasmo porażek

Historia Ursusa jest bardzo długa. Marka powstała jeszcze w XIX w., choć pierwsze ciągniki pojawiły się w okresie międzywojennym. Po wojnie firma dosłownie budowała polskie rolnictwo. To, co łączy dzisiejszą firmę z legendarnym producentem ciągników to jedynie nazwa. W 2011 r. prawa do marki Ursus wykupił od spółki Bumar, holding POL-MOT Warfama.

Przez ostatnie lata firma starała się podpisywać umowy z zagranicznymi firmami na dostawy i współpracę, jednak większości z nich nie udało się zrealizować. Ursus miał także problemy z powodu kryzysu na polskim rynku maszyn rolniczych w 2018 r. Wówczas sprzedaż ciągników spadła o 100 proc., a firma zakończyła rok ze stratą 16 mln zł.

Ursus starał się także inwestować w Afryce, gdzie nawet produkowano ciągniki. Niestety, inwestycje te były oparte w większości na kredytach.

W wyjściu z dołka nie pomogła również decyzja o rozpoczęciu produkowania elektrycznych autobusów miejskich. Było to jeszcze większe obciążenie budżetu firmy.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków