- Volkswagen Poznań pobił rekord produkcji, w 2024 r. powstało prawie 275 tys. samochodów, co jest najlepszym wynikiem w ponad 30-letniej historii
- Polska Odlewnia VW wyprodukowała 4,3 mln komponentów i wygrała przetarg na strategiczną platformę SSP, wspierając transformację elektromobilności
- Zarząd Volkswagena przewiduje spadek zapotrzebowania rynku i trudniejsze lata, wskazując na kluczową rolę pracowników w procesie zmian i rozwoju
Zacznijmy jednak od tych dobrych informacji, bo Volkswagen Poznań ma się czym chwalić. W zeszłym roku padł rekord. W fabrykach Volkswagen Poznań zostało wyprodukowanych prawie 275 tys. samochodów. To najlepszy wynik w ponad 30-letniej historii. Produkcja zwiększyła się rok do roku o około 25 tys. aut.
Przeczytaj także: Niemcy mają powiedzenie "uznani za zmarłych żyją dłużej". VW to udowadnia. Ma bastion, gdzie Toyota mu nie podskoczy
Volkswagen Caddy motorem napędowym polskich zakładów
Tak dobre wyniki to zasługa modelu Caddy. W ubiegłym roku z taśm produkcyjnych zakładu w poznańskim Antoninku zjechało ponad 114 tysięcy tych pojazdów, podczas gdy w 2023 roku liczba ta wyniosła około 86,5 tysiąca (plus 30 proc.). Zakład we Wrześni osiągnął najwyższy roczny wynik w historii, przekraczając w minionym roku liczbę 103 tys. wyprodukowanych pojazdów. Wzrost dotyczy także Craftera, którego nową wersję wdrożono do produkcji w czerwcu 2024 r. Jest on obecnie jednym z najnowocześniejszych samochodów dostawczych w swoim segmencie. W zeszłym roku wyprodukowano łącznie ok. 75 tys. tego modelu w różnych wersjach, w tym kempingowej Grand California. Pozostały wolumen przypada na bliźniaczy model MAN TGE.
Z ogromną satysfakcją i dumą patrzymy na nasze zeszłoroczne osiągnięcia produkcyjne. Szczególnie cieszy nas fakt, że produkcja aut w naszym zakładzie odbywa się w sposób zrównoważony, z największą troską o środowisko. W zeszłym roku po raz pierwszy udało nam się osiągnąć niezależność energetyczną, dzięki naszej przyzakładowej farmie fotowoltaicznej. Dodatkowo, od 2018 roku zmniejszyliśmy zużycie wody o 45 proc. na każdy wyprodukowany we Wrześni samochód, co jeszcze wyraźniej podkreśla nasze zaangażowanie w ochronę zasobów naturalnych
- komentuje dr Thomas Kreuzinger-Janik, dyrektor zakładu we Wrześni. W 2024 r. Volkswagen osiągnął ważny kamień milowy. W sumie w Polsce wyprodukowano już 4,5 miliona samochodów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW Odlewni wyprodukowano 4,3 mln komponentów do samochodów Volkswagena
Rok 2024 był intensywny i przyniósł wdrożenie do produkcji czterech nowych komponentów do aut z napędem elektrycznym. Ponadto odlewnia wygrała międzynarodowy przetarg na pierwszy produkt dla nowej strategicznej platformy elektrycznej SSP. Podkreśla to dobrą pozycję kosztową Odlewni i jeszcze bardziej przyspiesza transformację w kierunku elektromobilności
- mówi Robert Wielgoss, dyrektor Odlewni VWP. W polskiej Odlewni wyprodukowano 4,3 mln komponentów. Co powstaje w Polsce? M.in.
- głowice cylindrowe,
- obudowy przekładni kierowniczych,
- obudowy przekładni silnika elektrycznego,
- czy wsporniki przedniej osi zawieszenia.
Ostatnia wypowiedź w oficjalnym komunikacie trochę studzi emocje
Żeby nie było tak różowo, zarząd zakładów podkreśla, że rośnie presja ze strony konkurencji, a zapotrzebowanie na rynku zaczyna spadać, co może zwiastować, że najbliższe lata będą znacznie trudniejsze. Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań, komentuje:
Widzimy zmniejszające się zapotrzebowanie rynku, które doprowadzi do zmniejszenia wielkości produkcji w nadchodzących latach, zwłaszcza w zakładzie w Poznaniu. W związku z tym kluczowe będzie, aby wszystkie strony, w tym strona społeczna, ściśle ze sobą współpracowały i rozumiały sytuację, w jakiej się znajdujemy. Fundamentem tych zmian będą oczywiście nasi pracownicy. Ich otwartość na nowe umiejętności, przekwalifikowanie i elastyczność będą miały ogromne znaczenie w procesie transformacji naszych zakładów. Jednym z pozytywnych trendów, które już obserwujemy, jest wzrost znaczenia i zatrudnienia w centrach kompetencyjnych. Dobrym tego przykładem jest Dział Rozwoju, w którym w najbliższych latach chcemy zwiększyć liczbę pracowników z obecnych 130 do ponad 200.