Auto Świat Wiadomości Aktualności Specjalna rampa na autostradzie. Do czego służy? To ostatnia deska ratunku

Specjalna rampa na autostradzie. Do czego służy? To ostatnia deska ratunku

Żaden kierowca nie chciałby znaleźć się w takiej sytuacji. Utrata hamulców na stromej drodze to śmiertelnie niebezpieczna sytuacja, szczególnie w ciężkiej ciężarówce, przy wysokiej prędkości i dużym ruchu. Pomyślano również o takich przypadkach. Na wybranych autostradach w rejonach górskich budowane są specjalne rampy ratunkowe. Miałem okazję taką zobaczyć w Austrii za alpejską przełęczą Brenner.

Rampa do awaryjnego hamowania ciężarówek
Rampa do awaryjnego hamowania ciężarówekŻródło: Auto Świat / Katarzyna Prusakiewicz

Rampa ratunkowa to dość rzadki widok, szczególnie z perspektywy polskich kierowców, jednak powstaje ich coraz więcej w różnych regionach świata. Ta widoczna na zdjęciach jest jedną z dwóch, jakie widziałem na autostradzie A13 w Austrii, jadąc w kierunku Innsbrucka od granicy z Włochami.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wygląda jak stok narciarski. W rzeczywistości to otoczony barierami wąski przeciwstok o luźnej nawierzchni, żeby rozpędzony pojazd jeszcze szybciej i bezpieczniej wytracił prędkość, a przy tym w nic nie uderzył i nie wywrócił się.

Żródło: Auto Świat / Katarzyna Prusakiewicz

Powodów utraty skuteczności hamowania może być wiele, np. usterka układu, nieszczelność, zużycie lub jego przegrzanie wskutek nieodpowiedniej techniki jazdy na zjazdach. Problem dotyczy szczególnie pojazdów o wysokiej masie. Gdy już wciskanie pedału hamulca nie powoduje spowalniania pojazdu, a z kół wydobywa się dym, to znaczy, że sytuacja jest krytyczna i kierowca musi się jakoś ratować, żeby się zatrzymać i nie spowodować katastrofy w ruchu.

Najbezpieczniejszym sposobem jest właśnie specjalna rampa ratunkowa zlokalizowana w newralgicznym miejscu, czyli na zjeździe ze wzniesienia. Jeśli się na taką trafi, można mówić o szczęściu. Wydzielony pas jest specjalnie oznaczony i prowadzi na wąską drogę biegnącą pod górę. W ten sposób pojazd naturalnie, grawitacyjnie, wytraca prędkość. Pomaga w tym też luźna nawierzchnia, składająca się z piasku i kamieni. Gdyby to nadal nie zadziałało, często na końcu takich ramp ustawia się przeszkodę, np. wał ziemny czy zbiornik z wodą.

Poniżej nagranie awaryjnego hamowania ciężarówki na rampie przy autostradzie w amerykańskim stanie Kolorado.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków