W najnowszej odsłonie testów zderzeniowych Euro NCAP udział wzięły jedynie dwa nowe modele samochodów - Jeep Compass i Honda Civic. Okazuje się, że jeden z producentów ma duże powody do zadowolenia, natomiast drugi powinien szybko wyciągnąć wnioski i wprowadzić niezbędne poprawki.

Organizacja Euro NCAP w 2009 roku postanowiła co roku zwiększać poziom wymagań i podnosić poprzeczkę producentom. W rezultacie chodzi o to, żeby każdy nowoprojektowany samochód był znacznie bezpieczniejszy od swojego poprzednika.

Obecnie, w 2012 roku, aby zdobyć komplet pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP, łączna liczba punktów musi wynieść co najmniej 80 procent sumy możliwej do zdobycia. Co więcej, zwiększony został minimalny pułap w każdej z badanych kategorii. I tak, w ochronie kierowcy i pasażera minimalna punktacja to 80 proc., ochrona dzieci to minimum 75 proc., ochrona pieszych nie mniej niż 60 proc. i podobnie wyposażenie w systemy zwiększające bezpieczeństwo musi zostać ocenione na co najmniej 60 proc.

Te wymagania przełożą się szczególnie mocno na ochronę pieszych przy potrąceniu. Jeszcze kilka lat temu bowiem 5-gwiazdkowe modele nie przekraczały w tej kategorii 25 proc. punktów!

W pierwszej tegorocznej edycji testów zderzeniowych Euro NCAP odnotowano zaskakująco słaby wynik, jaki osiągnął Jeep Compass. Dwie gwiazdki to zdecydowanie mniej, niż można oczekiwać od tego SUV-a, nawet biorąc pod uwagę zaostrzone kryteria. Compass zawiódł w większości kategorii. Przykładowo testowany model był wyposażony w boczne poduszki powietrzne chroniące tułów, ale mimo to uderzenie bokiem w słup może mieć przykre konsekwencje dla pasażerów. Ochrona pieszych została oceniona na zaledwie 23 proc., ochrona pasażera i kierowcy na 61 proc., a systemy bezpieczeństwa na 43 proc. Jedynie w dziedzinie ochrony dzieci Compass przekroczył minimum, choć dosłownie rzutem na taśmę, uzyskując 76 proc.

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP - luty 2011:

Jeep Compass - suma gwiazdek: 2

Ochrona kierowcy i pasażera: 61 proc.

Ochrona dzieci: 76 proc.

Ochrona pieszych: 23 proc.

Systemy bezpieczeństwa: 43 proc.

Jeep Compass - crash test Foto: Onet
Jeep Compass - crash test

Godny pochwały jest za to wynik uzyskany przez nową Hondę Civic, która mimo zaostrzonych wymagań otrzymała komplet 5 gwiazdek. Dziewiąta generacja japońskiego kompakta uzyskała bardzo dobre wyniki we wszystkich badanych kategoriach.

Honda Civic - suma gwiazdek: 5

Ochrona kierowcy i pasażera: 94 proc.

Ochrona dzieci: 83 proc.

Ochrona pieszych: 69 proc.

Systemy bezpieczeństwa: 86 proc.

Honda Civic - crash test Foto: Onet
Honda Civic - crash test

Euro NCAP ogłosiło przy okazji, że spośród wszystkich samochodów przetestowanych w ubiegłym roku, osiem uzyskało wyniki, które dałyby im pięć gwiazdek nawet przy tegorocznych, zaostrzonych kryteriach. Są wśród nich BMW Serii 1, BMW X1, Ford Focus, Ford Ranger, Mercedes Klasy M, Nissan Leaf, Subaru XV oraz Volvo V60.

Zobacz, jakie wyniki uzyskały kolejne modele w teście Euro NCAP w trzech zeszłorocznych odsłonach: