- Lada chwila, bo już w 2026 r., mają ruszyć testy nowego auta Yugo. Yugo będzie nowoczesną konstrukcją z wyglądem nawiązującym do pierwowzoru
- Prawa do marki Yugo przejęła firma Globo Gmbh
- Planowana sprzedaż nowego Yugo ma nastąpić w 2027 r.
Zapewne niewielu młodych miłośników motoryzacji zna lub pamięta samochody Zastava Yugo. Społeczność entuzjastów klasycznych samochodów, działająca na Facebooku pod nazwą Classic Automobiles przypomina, że Yugo bazowało na Fiacie 127 i w założeniu miało być ekonomicznym, niezawodnym środkiem transportu.
Powróciły takie legendy jak Renault 5, czas więc także na Yugo
Samochód był dość popularnych w krajach Europy Wschodniej i na Bałkanach, co potwierdza liczba wyprodukowanych aut. W latach 1980-2008 zanotowano sprzedaż 800 tys. egzemplarzy. Co ciekawe, model dostępny był także w wersji kabriolet i oferowany był nawet w Stanach Zjednoczonych. Dzisiaj już zapomniany, w wielu kręgach cieszy się mianem kultowego.
I zapewne na fali tej kultowości, ale też obserwując udaną transformację, choćby rumuńskiej Dacii, Yugo ma powrócić do świata żywych. Sytuację ułatwia fakt, że dzisiaj wiele marek wskrzesza kultowe modele, czego przykładem są m.in. Renault 5, Renault 4, czy Fiat 500.
Debiut już niedługo, a pod maską napęd benzynowy lub elektryczny
Niemieckie media informują, że prawa do marki Yugo zapewniła sobie firma Globo Gmbh z niemieckiego Schwäbisch Gmünd, a za projektem stoi Alexander Bjelic. Z opublikowanych w sieci informacji wynika, że pracuje on już nad następcą Yugo 45 wspólnie z serbskim projektantem Darko Marčetą. Model ma być napędzany silnikiem benzynowym — głównym celem twórców jest utrzymanie niskiej ceny — choć media donoszą, że ma być również wersja z napędem elektrycznym.
Twórcy modelu nie mają zbyt dużo czasu na dopracowanie wszystkich szczegółów związanych z konstrukcją i produkcją auta. Początkowy projekt ma zostać sprawdzony już w 2026 r. W przyszłym roku Alexander Bjelic zamierza wyruszyć z serbskiej fabryki w Kragujevacu na górę Kilimandżaro w Tanzanii/Afryce, aby upamiętnić wydarzenie z 1975 r., kiedy to pięć Zastav 101 potwierdziło swoją wytrzymałość podczas wyprawy.
Jak widać na pierwszych grafikach, nowe Yugo będzie miało nowoczesną stylistykę. W oczy rzucają się również światła LED, sportowe zderzaki oraz duże felgi aluminiowe. Czy to wszystko wystarczy, aby odnieść sukces, czas pokaże. Najpierw jednak nowe Yugo musi trafić do sprzedaży, co ma nastąpić w 2027 r.