- Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, 12,7 proc. samochodów jest zasilanych LPG
- LPG pozostaje najtańszym paliwem na rynku, koszt przejechania 100 km jest niższy niż autem z silnikiem Diesla
- Jazda na gazie przynosi największe korzyści przy dużych przebiegach, w takim przypadku koszt montażu instalacji szybko się zwraca
Wielu kierowców szuka sposobu na tańszą jazdę. Ostatnio prym pod tym kątem wiodą samochody z różnymi rodzajami napędów hybrydowych (najczęściej miękkimi MHEV i pełnymi HEV). Taksówkarze, choć nie tylko, idą o krok dalej i "gazują" nawet hybrydy, żeby zaoszczędzić.
W Polsce nie ma już kolejek pod warsztatami specjalizującymi się w montażu instalacji gazowych, jednak nadal jest to popularne paliwo. POGP informuje, że 12,7 proc. zarejestrowanych u nas samochodów, czyli ok. 3 mln, jest zasilanych LPG. We Włoszech ten odsetek wynosi 7,4 proc. To dwa zdecydowanie największe rynki europejskie w zakresie konsumpcji i użytkowania autogazu.
Litr autogazu jest o połowę tańszy od benzyny
LPG pozostaje najtańszym paliwem na rynku. Ministerstwo Przemysłu co kwartał publikuje porównania cen paliw do samochodów, podając koszt przejechania 100 km samochodem kompaktowym. Wyliczenia z kwietnia 2025 r. przedstawiają się następująco:
- benzyna Pb95 - 35,79 zł;
- olej napędowy - 29,56 zł;
- LPG - 25,19 zł;
- CNG - 41,42 zł;
- energia elektryczna - 37,68 zł.
Litr LPG kosztuje przeważnie o połowę mniej niż benzyny. Obecnie jego cena wynosi ok. 3 zł/l. Spalanie na gazie jest nieco wyższe niż na benzynie (średnio o ok. 20 proc.), jednak oszczędności i tak są znaczące. W dodatku to powszechnie dostępne paliwo oferowane na blisko 7,5 tys. stacji (dane POGP).
Kiedy opłaca się jazda na LPG?
Jazda na gazie jest najefektywniejsza przy dużych przebiegach rocznych. W takich sytuacjach koszt montażu instalacji szybko się zwraca. Dlatego często na takie rozwiązanie decydują się taksówkarze. LPG stanowi też zauważalne obniżenie kosztów eksploatacji, gdy jeździmy autem z paliwożernym silnikiem.
Na rynku dostępne są nowe samochody z fabrycznymi instalacjami LPG, choć jest ich coraz mniej. Najlepszy przykład stanowi Dacia, która oferuje wszystkie swoje spalinowe modele również w wersjach dwupaliwowych. Instalacje gazowe montuje też wielu dealerów różnych marek samochodowych.
LPG nie zawsze ma sens
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czy warto zakładać gaz do samochodu, czy nie. Wiele zależy od typu silnika i kosztu montażu instalacji LPG. Do niektórych silników nie jest ona zalecana. W przypadku bezpośredniego wtrysku cena instalacji będzie zdecydowanie wyższa, a tzw. dotrysk benzyny podczas jazdy na gazie zmniejszy oszczędności.
Instalacja LPG to także dodatkowe obowiązki dla właściciela. Poza jej serwisem należy pamiętać o konieczności legalizacji butli co 10 lat. Droższe jest też coroczne badanie techniczne pojazdu. Na niektórych parkingach podziemnych obowiązuje zakaz wjazdu dla samochodów napędzanych autogazem.