- Nowe przepisy oznaczają, że kierowcy nimi objęci, będą zmuszeni wymienić tablice rejestracyjne w swoich autach
- Ten, kto mimo ciążącego na nim obowiązku, nie wymieni tablic, narazi się na wyrejestrowanie swojego samochodu
- Nowe przepisy dotyczą tysięcy samochodów zarejestrowanych w Polsce
- Więcej informacji ważnych dla kierowców znajdziesz na stronie głównej Autoświat.pl
Tablice rejestracyjne — kto musi wymienić
Zacznijmy od najważniejszego, czyli od tego, po co wprowadzane są nowe przepisy. Celem jest uporządkowanie bazy CEP, w której figurują tysiące samochodów de facto niejeżdżących po drogach, a wciąż wpływających na polskie statystyki, np. związane ze średnim wiekiem parku pojazdów w Polsce. Ponadto tablice rejestracyjne takich samochodów bywają wykorzystywane przez przestępców np. podczas kradzieży, co utrudnia późniejszą identyfikację sprawców.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Nowe przepisy dotyczą właścicieli samochodów zarejestrowanych do 14 marca 2005 r., czyli głównie z czarnymi tablicami rejestracyjnymi (tablice te były wydawane do połowy 2000 r.). Na dodatek nie wszystkich, bo ci, którzy auta mają zarejestrowane na siebie, mają wykupione ubezpieczenie OC i ważne badanie techniczne, nie są objęci zmianami. A zatem kto będzie musiał wymienić tablice na nowe pod rygorem wyrejestrowania jego samochodu?
Wyrejestrowane zostaną samochody, które nie mają ważnych badań technicznych i ubezpieczenia OC, zostały zarejestrowane przed 14 marca 2005 r. i nie były aktualizowane w bazie w czasie ostatnich 10 lat. Nowe przepisy nie są zatem końcem czarnych tablic rejestracyjnych, jak powszechnie się przyjmuje.
Decyzje o rejestracji pojazdu wydane przed dniem 14 marca 2005 r. dotyczące pojazdów nieposiadających ważnego okresowego badania technicznego, w stosunku do których ich posiadacze nie dopełnili obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli pojazd im podlega, przez okres dłuższy niż 10 lat, przypadający bezpośrednio przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, wygasają z dniem 10 czerwca 2024 r.
- czytamy w nowych przepisach.
Przeczytaj koniecznie: Kto ma cyfrę zero na tablicy rejestracyjnej, ten ma pecha
Kto musi wymienić tablice rejestracyjne
Przy okazji wprowadzania nowych przepisów mówi się o końcu czarnych tablic rejestracyjnych, choć tak naprawdę nie ma podstaw, by o tym informować. Nikt nie każe przerejestrowywać aut z czarnymi tablicami, jeśli ich właściciele mają auta zarejestrowane na siebie i nadal z samochodu korzystają (mają ważne ubezpieczenie i przegląd). Ustawodawca tak tłumaczy wprowadzenie zmian:
Zapewni to aktualność danych właścicieli aut w centralnej ewidencji pojazdów, na której bazują m.in. policja i inne służby. Tym samym rozwiązany zostanie problem nakładania mandatów na osoby, które już nie są właścicielami pojazdów (...).
Warto jednak pamiętać, że nowe przepisy wprowadzają jedną znacznie istotniejszą zmianę. Już od 1 stycznia 2024 r. mamy obowiązek przerejestrowania samochodu 30 dni po jego zakupie. Do tej pory w urzędzie trzeba było jedynie zgłosić nabycie lub zbycie pojazdu, ale obowiązek przerejestrowania auta nie istniał. To właśnie ten przepis może znacząco zmniejszyć liczbę aut z czarnymi tablicami rejestracyjnymi, choć o końcu tych tablic — jak wspomnieliśmy — nie ma mowy.
Jaka kara za nieprzerejestrowanie samochodu
Ten, kto przerejestrowania nie dokona, narazi się na kary:
- 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu;
- 250 zł dla właściciela pojazdu zarejestrowanego, który nie zawiadomił starosty o zbyciu pojazdu;
- 1000 zł dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami.
Nowi właściciele aut z czarnymi tablicami, którzy czarne blachy za wszelką cenę będą chcieli zatrzymać, od tego roku muszą pogodzić się z karą w wysokości 500 zł.