Auto Świat Wiadomości Aktualności Szybciej dotrzemy na południe Europy. Zbliża się finał budowy odcinka S1

Szybciej dotrzemy na południe Europy. Zbliża się finał budowy odcinka S1

Budowa kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S1 zbliża się do finału. Już teraz zaawansowanie prac na odcinku Przybędza — Milówka osiągnęło poziom niemal 87 proc. Wkrótce wartość ta wzrośnie, bo jeszcze w październiku br. ma zakończyć się betonowanie ostatniego segmentu sklepienia obudowy zasadniczej w jednym z tuneli na tej trasie. Będzie to równoznaczne z zakończeniem tworzenia obudowy zasadniczej w tunelach między Przybędzą a Milówką.

Tunel położony bliżej Zwardonia, wydrążony w masywie Białożyński Groń, o długości ok. 1000 m
GDDKiA
Tunel położony bliżej Zwardonia, wydrążony w masywie Białożyński Groń, o długości ok. 1000 m

Już za ok. rok kierowcy powinni pojechać kolejnym odcinkiem drogi ekspresowej S1 Przybędza — Milówka. Inwestycja ma 8,5 km długości. Drogowy odcinek głównej trasy ma 4,95 km, z czego 2,3 km to fragment dwujezdniowy, a 2,65 km jednojezdniowy. Nowa droga stanie się częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. W Polsce trasa połączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu i słowacką autostradą D3 Żylina — Skalite.

Budowa drogi ekspresowej S1 - obejście Węgierskiej Górki
Budowa drogi ekspresowej S1 - obejście Węgierskiej GórkiGDDKiA

Drogowcy kończą budowę tuneli na nowym odcinku drogi ekspresowej S1

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała, że w październiku br. zakończy się kolejny etap związany z budową trasy S1 pomiędzy Przybędzą i Milówką. Wtedy zakończy się betonowania ostatniego segmentu sklepienia obudowy zasadniczej w tunelu prowadzącym w kierunku Żywca, zlokalizowanym bliżej Zwardonia. Obecnie do wykonania obudowy zasadniczej, wydrążonych w masywie Białożyński Groń, pozostały cztery segmenty o łącznej długości ok. 48 m.

Jezdnia w tunelu zostanie wykonana z niepalnego betonu cementowego. W tunelach przewidziano jezdnie z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy oraz opasek o łącznej szerokości 1,2 m. Oprócz tego w tunelu, po obu stronach jezdni, znajdą się chodniki techniczne o szerokości 1 m.

Cała trasa ma zostać oddana do ruchu za około rok

W drugim z tuneli, położonym bliżej Żywca, wykonywanie obudowy zasadniczej zakończono w maju br., a układanie nawierzchni betonowej w sierpniu. "W obu nawach trwa już montaż instalacji związanych z bezpieczeństwem i monitorowaniem ruchu. Niebawem zakończymy też budowę i zabezpieczenie portalu południowego tunelu. Jesteśmy też w połowie zabezpieczania portalu północnego" — informuje GDDKiA.

Tunel położny bliżej Żywca, wydrążony w masywie Barania, o długości ok. 830 m
Tunel położny bliżej Żywca, wydrążony w masywie Barania, o długości ok. 830 mGDDKiA

Obecnie zaawansowanie prac przy budowie 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka jest na poziomie niemal 87 proc. Na finiszu są już prace mostowe, w tym przypadku zaawansowanie prac wynosi niemal 98 proc. Pierwsi kierowcy powinni pojechać nowym odcinkiem S1 pod koniec 2025 r.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji