Auto Świat Wiadomości Dacia z fabryczną instalacją LPG. Wyjaśniamy, jak to działa i ile kosztuje

Dacia z fabryczną instalacją LPG. Wyjaśniamy, jak to działa i ile kosztuje

Czy ponad 3 miliony kierowców może się mylić? Mało prawdopodobne. A tylu właśnie w Polsce (dokładnie 3,3 miliona) ma w swoich samochodach instalację LPG. Dacia od lat stawia właśnie na to paliwo. Sprawdziłem, z czym wiąże się użytkowanie właśnie takiego samochodu.

4-2021 -story dacia   drive smart, drive lpg
Dacia
4-2021 -story dacia drive smart, drive lpg

Wielu kierowców zamiast benzyny czy oleju napędowego tankuje gaz, płacąc minimum 40 proc. mniej niż gdyby tankowali benzynę. Obok finansowego nie bez znaczenia jest też aspekt ekologiczny – na gazie silnik emituje ok. 10 proc. mniej CO2 niż w trakcie zasilania benzyną.

Kolejny argument przemawiający za gazem to rozbudowana sieć stacji LPG – na terenie całego kraju jest ich 7400. Mamy największą sieć stacji z LPG w Europie. Gaz zatankujemy na markowych stacjach dużych koncernów paliwowych położonych przy autostradach i drogach ekspresowych, jak też w mniejszych, niemarkowych stacjach przy drogach lokalnych. Sieć uzupełniają małe stacje oferujące tylko gaz – z reguły ceny są tam nieco niższe niż na stacjach markowych, ale tu trzeba być ostrożnym: tańszy gaz może być niskiej jakości, co odbije się na stanie i trwałości instalacji.

Dacie z LPG
Dacie z LPGDacia

Firmą, która o kilku lat stawia na instalacje LPG montowane fabrycznie do nowych aut, jest Dacia. Oferuje ona dwupaliwowe silniki benzyna/LPG oznaczone ECO-G 100. Firma udziela na instalację 3-letniej gwarancji (lub do przebiegu 100 tys. km). Jej serwisowanie odbywa się podczas okresowych przeglądów przewidzianych w gwarancji na całe auto. Jedyną dodatkową czynnością (i wydatkiem – 161 zł) jest konieczność przeprowadzenia raz w roku badania technicznego instalacji w stacji diagnostycznej.

Dacie z instalacją LPG cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem kierowców, szczególnie indywidualnych. W 2022 r. wersję „z gazem” wybierało 77 proc. klientów kupujących model Jogger, 58 proc. kupujących Sandero Stepway, 51 proc. decydujących się na Stepway i 43 proc. wybierających Dustera.

Dacia Sandero z instalacją LPG
Dacia Sandero z instalacją LPGOnet

Czy są jakieś niedogodności związane z instalacją LPG w samochodzie? Jest ich kilka, ale nie są one szczególnie dotkliwe. Pierwsza – zbiornik gazu umieszczony jest w miejscu koła zapasowego, ma on ograniczoną pojemność, najczęściej możemy zatankować ok. 25 litrów (zbiornik z gazem napełnia się automatycznie do 80 proc. pojemności). Przy spalaniu rzędu 8-9 litrów LPG na 100 km mamy zasięg na jednym baku gazu ok. 300 km. Trzeba zatem tankować częściej niż benzynę, ale – jak wspomnieliśmy – sieć stacji jest gęsta i łatwo dostępna.

Zbiornik gazu w miejscu koła zapasowego
Zbiornik gazu w miejscu koła zapasowegoDacia

Druga – brak koła zapasowego. Trzeba dokupić tzw. dojazdówkę i wozić ją w bagażniku (zmniejszając jego pojemność) lub mieć zestaw naprawczy. Nie polecamy tego drugiego rozwiązania, gdyż wtryśnięcie do przedziurawionej opony płynnej gumy pozwoli co prawda dotrzeć do celu, ale spowoduje z reguły konieczność wymiany tej opony na nową.

Trzecia – pojazdy zasilane LPG nie są wpuszczane do podziemnych parkingów z uwagi na obawę ulatniania się gazu. To jest największe utrudnienie, jakie dotyka właścicieli aut z LPG.

Powiązane tematy: