- Dacia Duster to jedno z tańszych nowych aut, nie tylko podczas zakupu, ale również w trakcie eksploatacji
- Do jazdy poza asfaltem ten samochód nadaje się znakomicie
- Prosta konstrukcja okazuje się zaletą tego modelu — naprawy zwykle nie są kosztowne
- W galerii pod artykułem znajdują się szczegółowe koszty napraw najczęściej zawodzących elementów
Dlaczego Duster nie kosztuje dużo? Po pierwsze, dzięki rozsądnemu podejściu do konstrukcji – wykorzystano rozwiązania techniczne znane m.in. z Renault (sięgnięto po proste, sprawdzone podzespoły). Po drugie, nie ma co liczyć na wyrafinowane wyposażenie czy wykończenie wnętrza. Czy to wady? Zdecydowanie nie.
Dacia Duster I wykorzystuje mnóstwo sprawdzonych elementów z firm Renault i Nissan
Na rynku wtórnym sytuacja jest inna niż w salonach – kupujący większą uwagę zwracają na trwałość (nie ma przecież gwarancji) i zadają sobie pytanie: czy nie lepiej za te same pieniądze kupić auto co prawda starsze, ale może bardziej markowe, solidniejsze niż Dacia Duster?
Co oferuje rumuński SUV? Na pewno korzystną cenę (uwaga: wersje 4x4 są wyraźnie droższe), która wraz z wiekiem auta jeszcze spada. Sprawdźmy jednak, jak sprawuje się technika – nie brak aut, które przejechały ponad 200 tys. km, 100 tys. km to już norma w 7-latkach.
Dacia Duster I — awaryjność. Co się psuje w Dacii?
O pomoc w rzetelnej ocenie Dustera poprosiliśmy pracowników serwisu z warszawskiej firmy Auto Rosołowski, specjalizującej się w Renault i Dacii. Mechanicy są zgodni: To auto bardzo tanie w utrzymaniu – łatwo dostać wszystkie części, ale tak naprawdę zużywają się głównie elementy eksploatacyjne. Przyjeżdżają do nas najstarsze egzemplarze, już po gwarancji, ale poważniejsze usterki zdarzają się sporadycznie. Bo zużytych gum stabilizatora czy luzów w silentblockach wahaczy nie trzeba się bać (szczegółowe koszty napraw i wymiany poszczególnych części w Dacii Duster znajdują się w galerii pod tekstem).
Zużycie elementów podwozia to najczęściej wymieniane kłopoty, ale nie są to wcale nagminne prace, a tym bardziej takie, które naraziłyby właściciela na duże wydatki. Przyzwoite jest też zabezpieczenie antykorozyjne, płyta podłogowa i profile są naprawdę dobrze "podlane" masą ochronną. Do korozji dochodzi tylko w miejscach, w których np. zderzak ocierał o lakier.
Instalacja elektryczna? Kolejny solidny element, nie ma tu wiązek multipleksowych, czasem co najwyżej dojdzie gdzieś do utraty kontaktu na stykach.
Używana Dacia Duster I - czy nadaje się do LPG
Niezbyt porywające, za to pewne, są silniki. Najpopularniejszy benzyniak to wersja 1.6 (francuski K4M) – prosta jednostka, wymagająca wymiany rozrządu co 90 tys. km lub 5 lat (wg zaleceń mechaników, warto to zrobić z kołami zmiennych faz rozrządu i pompą cieczy, choć wtedy rachunek wzrośnie do 1550 zł). Typowy problem to awarie cewek zapłonowych.
Silnik dobrze znosi LPG, nie jest zbyt oszczędny – potrzebuje 7-13 l benzyny lub 10-14 l gazu na 100 km. Japoński 1.6 SCe oraz 1.2 TCe na razie rzadko goszczą w serwisach nieautoryzowanych.
Używana Dacia Duster — jaki silnik wybrać
Ropniak 1.5 to dobrze znana jednostka, niestety, również z awarii układu wtryskowego czy problemów z panewkami. Jednak mechanicy podkreślają, że w Dusterach to marginalne przypadki. Warunek: wymieniajcie olej nie rzadziej niż co 15 tys. km (zalecenia Dacii: 20-30 tys. km).
Warto też nieco wcześniej założyć nowy rozrząd (kosztuje to 1000-1200 zł – zależnie od rocznika). Choć nie słychać o zużyciu panewek, lepiej profilaktycznie je wymienić (dodatkowy koszt… 500 zł).
Dacia Duster I — dane techniczne:
Silnik 1.2 TCe zadebiutował po liftingu. Jednostka 1.6/105 km to prosty francuski motor, który napędza większość używanych Dusterów. Japoński silnik 1.6 również występuje z LPG. Francuski diesel zbiera naprawdę dobre opinie u mechaników.
Dane techniczne* | 1.2 TCe | 1.6 | 1.6 LPG | 1.6 SCe | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Lata | od 2013 r. | 2010-15 | 2011-15 | od 2015 r. | od 2010 r. | od 2010 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | pasek | łańcuch | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1598 | 1598 | 1598 | 1461 | 1461 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 125/5250 | 105/5750 | 102/5750 | 114/5500 | 90/3750 | 109/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 205/2000 | 148/3750 | 144/3750 | 156/4000 | 200/1750 | 240/1750 |
Skrzynia biegów** | 6M | 5M, 6M w 4WD | 5M | 5M, 6M w 4WD | 5M, 6M w 4WD | 6M, 6EDC |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 165 | 162 | 170 | 156 | 169 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | 11,5 | 12,8 | 11 | 13,8 | 12,2 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,6/5,6/6,3 | 9,7/6,4/7,5 | 11,8/7,7/9,1 | 7,7/5,6/6,4 | 5,7/4,8/5,0 | 5,5/4,5/4,8 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią i napędem 2WD, silniki 1.5 dCi dostępne w kilku wariantach mocy, m.in. 86 KM, 107 KM; **M – skrzynia manualna, EDC – automatyczna, dwusprzęgłowa | ||||||
Orientacyjne ceny używanych Dusterów z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł) | ||||||
2010 | – | 24 500 | – | – | 24 500 | 26 200 |
2011 | – | 26 900 | 28 400 | – | 26 700 | 29 100 |
2012 | – | 29 500 | 31 300 | – | 29 400 | 31 500 |
2013 | 34 800 | 31 600 | 34 300 | – | 31 500 | 34 900 |
2014 | 38 300 | 35 800 | 37 900 | – | 35 500 | 39 200 |
2015 | 42 900 | 39 300 | 41 200 | 42 300 | 39 000 | 42 800 |
Dacia Duster I — eksploatacja:
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesel* |
Olej silnikowy | 4,5 l, 5W-30 | 4,5 l, 5W-30 (DPF – spec.) |
Olej w skrzyni manualnej | 2x4: 2,5 l, 75W-80 (GL-4) | 2x4: 2,5 l, 75W-80 (GL-4) |
Układ chłodzenia | 4,5-5,5 l (na bazie glikolu) | 4,5-5,5 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 0,7 l, DOT 4 | ok. 0,7 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | pasek | pasek |
Interwały międzyprzeglądowe** | ||
Olej silnikowy | co 15-20 tys. km lub co rok | co 20-30 tys. km lub co 2 lata |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km lub co 2 lata | co 20-30 tys. km lub co 2 lata |
Filtr powietrza | co 60-90 tys. km lub co 4 lata | co 60 tys. km lub co 4 lata |
Płyn hamulcowy | co 120 tys. km lub co 4 lata | co 120 tys. km lub co 4 lata |
Napęd rozrządu | co 120-150 tys. km lub co 6-8 lat | co 150-160 tys. km lub co 6 lat |
*dane dla benzyniaka 1.6/105 KM i diesla 1.5 dCi; **dane mocno się różnią w zależności np. od rocznika i tego, czy auto ma DPF – do sprawdzenia w ASO po numerze VIN |
Używana Dacia Duster — nasza opinia
Dacia Duster nie jest autem dla każdego – niedoskonałości wnętrza można zaakceptować, ale jeśli nie będziecie jeździć przynajmniej po polnych drogach, to nie wiemy, czy jest sens. Trzeba także iść na ustępstwa w kwestii bezpieczeństwa czy wyposażenia. Za to do jazdy poza asfaltem samochód nadaje się znakomicie, z pewnością mogą się też podobać koszty eksploatacji – zarówno niewielka awaryjność, jak i ceny części, np. uszkodzonych w terenie.