- To pierwszy Aston Martin Vantage Roadster wyposażony w 5,2-litrową jednostkę napędową V12 twin-turbo
- Może osiągać prędkość maksymalną 322 km/h a do "setki" przyspiesza w 3,6 s
- V12 Roadster jest flagowym wariantem serii Vantage
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
"Łączy w sobie porywające osiągi najpotężniejszego Astona Martina Vantage, jaki kiedykolwiek powstał, z wolnością i stymulacją zmysłów, jaką daje jazda z opuszczonym dachem" – takimi słowami brytyjski producent określa swoje najmłodsze dziecko i trzeba przyznać, że idealnie oddają one charakter tego samochodu. Aston martin V12 Vantage Roadster dołącza do pokazanego na początku tego roku coupe i każdym detalem wyglądu i rozwiązań technicznych zapiera dech w piersiach. Jest nawet bardziej ekskluzywny od coupe, którego produkcja ograniczona została do 333 egzemplarzy – Roadster trafi tylko do 249 klientów, którzy zresztą odpowiednio wcześniej poinformowani, już "zaklepali" swoje sztuki, w cenie od około 300 tys. funtów (1,7 mln zł) każda.
Zobacz też: Aston Martin DBR22 szokuje wyglądem, zachwyca potencjałem [ZDJĘCIA]
Aston Martin V12 Vantage Roadster – mocne szaty
Już sama sylwetka modelu sugeruje jego potężne możliwości, a każdy z efektownych detali nadwozia pełni określoną funkcję. I tak np. nowy projekt przedniego zderzaka, wraz z przednim splitterem o pełnej szerokości, generuje dodatkową siłę docisku i równowagę aerodynamiczną, podczas gdy zwiększone chłodzenie jest osiągane przez zmieniony kształt przedniego grilla, który jest o 25 proc. większy, oraz otwór wentylacyjny silnika w masce. Również nowe jednoczęściowe progi i tylny zderzak ze zintegrowanym dyfuzorem wpływają na optymalizację opływu powietrza. W przeciwieństwie do V12 Vantage odmiana Roadster nie posiada w standardzie dużego tylnego skrzydła, choć można je zamówić jako opcję.
Dużo uwagi konstruktorzy modelu poświęcili ograniczeniu masy całkowitej. Przedni zderzak, maska silnika, przednie błotniki i progi boczne wykonane są z włókna węglowego, a tylny zderzak i pokrywa silnika z materiału kompozytowego. Dodatkowe oszczędności uzyskano dzięki zastosowaniu lekkiego akumulatora i specjalnego, centralnie zamontowanego układu wydechowego z podwójnym wylotem, wykonanego z lekkiej stali nierdzewnej. Kolejne 8 kilogramów masy nieresorowanej można wyeliminować, zamawiając opcjonalne felgi kute z lekkich stopów zamiast seryjnych 21-calowych aluminiowych. Standardowym wyposażeniem wszystkich są wyczynowe opony Michelin Pilot 4S w rozmiarze 275/35 R21 z przodu i 315/30 R21 z tyłu.
We wnętrzu znajdziemy fotele Sports Plus obszyte półanilinową skórą, z pikowaniem "Wings" i perforacją lub dostępne za dopłatą lżejsze o 7,3 kg fotele oparte na konstrukcji z włókna węglowego. Jakość wykończenia i pełną personalizację zapewnia dział Q by Aston Martin.
Aston Martin V12 Vantage Roadster – technika w służbie przyjemności
O drapieżnym charakterze Astona Martina V12 Vantage Roadstera decyduje 5,2-litrowy, 12-cylindrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 700 KM i moment obrotowy 753 Nm i zapewnia osiągi takie jak wersja coupe. Oznacza to, że do setki auto przyspiesza w 3,6 s, a jego prędkość maksymalna może dochodzić do 322 km/h!
Zobacz też: Aston Martin Valkyrie Spider – bez dachu z charakterem F1
Potencjał silnika trafia na tylne koła za pośrednictwem 8-biegowe skrzyni automatycznej ZF, a mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu pomaga w utrzymaniu go na wodzy. Zawieszenie V12 Roadstera jest takie same jak V12 Vantage’u, podobnie jak kalibracja układu kierowniczego, a to sugeruje perfekcyjne właściwości jezdne i dużą przyjemność z prowadzenia. W standardzie potężne hamulce Carbon Ceramic Brakes (CCB) z tarczami 410 mm x 38 mm z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i tylnymi 360 mm x 32 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami.
Marek Reichman, szef stylistów i menedżer kreatywny Astona Martina tak opisuje swoje dzieło: "Stworzyliśmy ten niezwykły samochód sportowy z otwartym dachem dla osób spragnionych emocji i dramatyzmu. Platforma dała nam możliwość stworzenia współczesnego wizualnego oświadczenia woli. Rezultatem jest żywa, oddychająca, prowadząca się rzeźba z poziomem kontroli, który znajduje się na wyciągnięcie ręki".
Produkcja seryjna Astona Martina V12 Vantage Roadstera startuje we wrześniu, ale jak już wspominaliśmy, wszystkie egzemplarze mają już swoich właścicieli. Pierwsi z puli 249 będą mogli zasiąść za kierownicami swoich nowych "zabawek" już pod koniec tego roku.