Auto Świat Wiadomości Premiery Aston Martin Valkyrie Spider – bez dachu z charakterem F1

Aston Martin Valkyrie Spider – bez dachu z charakterem F1

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Aston Martin pozbawił dachu swój superbolid Valkyrie i obiecuje nowy poziom intensywnych doznań za kierownicą. Spider dysponuje mocą 1155 KM, może pędzić ponad 330 km/h i zostanie wyprodukowany w zaledwie 85 egzemplarzach. Auto zadebiutowało właśnie na konkursie Elegancji w Pebble Beach w Monterey, w Kalifornii.

Aston Martin Valkyrie Spider
Zobacz galerię (5)
Aston Martin / Auto Świat
Aston Martin Valkyrie Spider

Aston martin Valkyrie Spider dołączy do 150 egzemplarzy wersji coupe i 40 torowych bolidów AMR Pro, a jego dostawy brytyjska firma planuje rozpocząć w połowie 2022 r.

Nad konstrukcją nowej wersji Astona Martina Valkyrie ponownie czuwał jeden z najbardziej cenionych inżynierów Formuły 1 - Adrian Newey. Dzięki temu Spider skorzystał z unikalnych rozwiązań inżynieryjnych, które powstały dzięki połączeniu talentów Astona Martina i Red Bull Advanced Technologies, i ma gwarantować na drodze osiągi i emocje godne wyścigowego bolidu F1 w połączeniu z jazdą z otwartym dachem.

Aston Martin Valkyrie Spider – lekkość i swoboda

Przeczytaj też:

Valkyrie Spider ma zdejmowany, lekki dach wykonany na zamówienie, składający się z centralnego panelu z włókna węglowego mocowanego do tylnej części nadwozia i przedniej szyby oraz pary okien dachowych z poliwęglanu, mocowanych na zawiasach po obu stronach. Po otwarciu drzwi dach można po prostu podnieść i schować. Szkielet z włókna węglowego, tzw. wanna, został zmodyfikowany, aby umożliwić montaż zdejmowanych paneli dachowych i otwartego dachu, a także nowych drzwi. Te ostatnie z oczywistych przyczyn są unikalne dla Valkyrie Spider i zostały przeprojektowane tak, aby przechylały się do przodu (w coupe otwierają się do góry).

Wnętrze pozostało właściwie niezmienione, a to oznacza wyposażenie go w kubełkowe fotele z 6-punktowymi wyścigowymi uprzężami, wykończenie włóknem węglowym i kierownicę w stylu LMP1 z centralnym wyświetlaczem. Jest też system multimedialny z ekranem dotykowym oraz dwa dodatkowe wyświetlacze po bokach pokazujące obraz z kamer wstecznych. Wysocy kierowcy z pewnością odczują wyraźnie większą ilość miejsca nad głową w porównaniu do wersji coupe.

Aston Martin Valkyrie Spider – osiągi F1

Nowy model jest napędzany tym samym hybrydowym układem napędowym V12, który można znaleźć w odmianie coupe. Ma łączną moc 1176 KM (1160 bhp) i 900 Nm momentu obrotowego. Składa się z wolnossącego silnika V12 o pojemności 6,5 litra, silnika elektrycznego zamontowanego w skrzyni biegów, lekkiego akumulatora i systemu odzyskiwania energii kinetycznej (KERS), który jest podobny do technologii stosowanej w wyścigach Formuły 1 brytyjskiej marki.

Kluczem do bezprecedensowych osiągów Astona MArtina Valkyrie Spider jest ultralekka konstrukcja i pakiet aerodynamiczny o dużej sile docisku. Górne powierzchnie kokpitu w kształcie łzy i dolne kontury wanny pokrywają przestrzeń dostępną między ogromnymi, pełnowymiarowymi tunelami Venturiego, które biegną po obu stronach podłogi kokpitu. Tunele te, zasysając ogromne ilości powietrza pod samochodem, zasilają tylny dyfuzor i przyczyniają się wygenerowania nadzwyczajnej siły docisku Astona Martina Valkyrie Spider – ponad 1400 kg przy 240 km/h w trybie torowym –– utrzymując jednocześnie górne powierzchnie nadwozia wolne od dodatkowych urządzeń aerodynamicznych, które mogłyby zepsuć czystość stylizacji otwartego dachu.

Co ważne, różnica w masie między wersją coupe jest minimalna, a Spider pozostaje kwintesencją wydajnych i lekkich rozwiązań. Zdolny do osiągnięcia prędkości ponad 330 km/h ze zdjętym dachem (ponad 350 km/h z założonym dachem), jest najszybszym i najbardziej ekstremalnym Astonem Martinem z otwartym dachem, jaki kiedykolwiek powstał. Według marki może zapewniać dynamikę i osiągi na poziomie ekstremalnych bolidów LMP1, które normalnie nie są dostępne w samochodach dopuszczonych do ruchu po drogach publicznych.

Dyrektor Generalny Astona Martina Tobias Moers powiedział: "Aston Martin Valkyrie jest produktem niesamowitych innowacji i technologii, ale przede wszystkim zawsze chodziło w nim o emocje. Dzięki Valkyrie Spider przenosimy tę pasję i emocje na kolejny poziom. Wrażenia z jazdy zapowiadają się naprawdę rewelacyjnie. Nie mogę się doczekać, kiedy usłyszę, jak 6,5-litrowy silnik V12 rozkręca się do ponad 11 tys. obrotów przy zdjętym dachu".

Pierwsi klienci będą mogli usłyszeć to brzmienie swoich bolidów w połowie 2022 r., kiedy to rozpoczną się dostawy zamówionych aut. Powstanie ich tylko 85 sztuk i to mimo faktu, że chętnych na kupno superbolidu zgłosiło się znacznie więcej. Jak widać, w pewnych kręgach nawet 3,5 mln funtów (prawie 19 mln zł) za auto nie stanowi żadnej przeszkody.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków