Formentor to jeden z najbardziej niedostępnych zakątków Majorki. Według producenta auto o tej samej nazwie ma „odzwierciedlać czar tego miejsca” - cokolwiek to znaczy. Pomijając marketingową gadaninę trzeba przyznać, że Formentor prezentuje się naprawdę nieźle i na pierwszy rzut oka całkiem mocno odróżnia się od Seatów - dużo bardziej niż chociażby Cupra Ateca. Nadwozie Formentora ma nawiązywać do kształtów coupe. I faktycznie, unosząca się ku górze linia boczna okien, mocne przetłoczenia nad tylnymi kołami i niższe niż w zwykłym SUV-ie nadwozie nadają lekkości sylwetce pojazdu, mimo że nie jest to małe auto.
Nowy SUV Cupry ma 4 450 mm długości, 1 839 mm szerokości i 1 511 mm wysokości. Jego rozstaw osi wynosi 2 680 mm, a kufer może pomieścić 450 litrów bagażu. W aucie oczywiście nie zabrakło sportowych akcentów, to m.in. 19-calowe felgi aluminiowe – dostępne także w kolorze miedzianym – i większe hamulce Brembo. Dopełnieniem zewnętrznego wyglądu jest paleta oryginalnych kolorów: cztery standardowe z metalicznym wykończeniem oraz trzy specjalne Graphene Grey, Dark Camouflage i Desire Red. Cupra Formentor dostępna będzie również z matowym wykończeniem.
Cupra Formentor – wnętrze
We wnętrzu zastosowano charakterystyczną kolorystykę dla Cupry – miedziane detale, które przeplatają się z akcentami o barwie ciemnego aluminium. Centralny punkt deski rozdzielczej stanowi 12-calowy, panoramiczny ekran dotykowy. W sportowym SUV-ie nie mogło zabraknąć też dobrze wyprofilowanych foteli. „Kubełki” w Cuprze pokryto skórą, a klienci będą mieli do wyboru dwie kolorystyki wykończenia: Petrol Blue i Black.
Standardem będzie system multimedialny z 12-calowym ekranem, oraz możliwość sterowania głosem i gestami. System jest kompatybilny z bezprzewodową funkcją Apple CarPlay oraz Android Auto. Pasażerowie mogą również podłączyć swoje smartfony za pośrednictwem portu USB lub technologii Bluetooth.
Przeczytaj też:
- Skoda Octavia RS iV - więcej niutonometrów i gorsze osiągi
- Cupra Ateca 4Drive – igrzyska w Barcelonie | TEST
- Duże kombi z małym dieslem - to idealna propozycja dla oszczędnych kierowców
Oczywiście, nie mogło zabraknąć całego szeregu systemów bezpieczeństwa. Na pokładzie pojawią się m.in. proaktywny tempomat, inteligentnego asystenta bezpieczeństwa (Emergency Assist) 3.0, asystenta podróży (Travel Assist) i funkcję monitorowania martwego pola z systemem wspomagającym wysiadanie. Dzięki nim Cupra Formentor osiąga drugi poziom jazdy autonomicznej.
Cupra Formentor – napęd
Cupra Formentor dostępna będzie z dwoma napędami – benzynowym oraz hybrydowym typu plug-in. W pierwszym wariancie pod maską znajdzie się 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy TSI o mocy 310 KM i momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm. Na pokładzie pojawi się technologia 4Drive, czyli elektryczne rozdzielanie mocy pomiędzy osie.
Formentor dostępny będzie także z napędem hybrydowym typu plug-in - 150-konny silnik benzynowy 1.4 TSI będzie wspomagany przez jednostkę elektryczną o mocy 115 KM. Łączna moc układu to 245 KM (taki sam napęd trafił m.in. do nowej Skody Octavii RS iV). Auto będzie miało baterię litowo-jonową o pojemności 13 kWh. Tu także maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm, a zasięg na bateriach to 50 km.
Obie wersję będą dostępne wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Jednak w tym przypadku jej mechanizm oparto na technologii shift-by-wire – dźwignia zmiany biegów nie jest połączona ze skrzynią w sposób mechaniczny, a do sterowania wykorzystuje się sygnały elektroniczne. Oczywiście standardem będą także łopatki do ręcznej zmiany biegów, umieszczone przy kierownicy.
Auto będzie wyposażone w adaptacyjne zawieszenia (DCC) i progresywny układ kierowniczy. Kierowca może szybko wybrać najdogodniejszy tryb jazdy za pomocą pokrętła na kierownicy.