Auto Świat Wiadomości Premiery Porsche 718 Cayman GT4 RS – wszystko na maksa

Porsche 718 Cayman GT4 RS – wszystko na maksa

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Z silnikiem z 911 GT3 o mocy 500 KM i za sprawą rozwiązań z motosportu debiutujący na Los Angeles Auto Show Porsche 718 Cayman GT4 RS okazuje się prawdopodobnie najbardziej hardcorowym Porsche RS, jakim da się jeździć po zwykłych drogach. Już można się ustawiać po nie w kolejce

Porsche 718 Cayman GT4 RS
Zobacz galerię (11)
Porsche / Auto Świat
Porsche 718 Cayman GT4 RS

Jak tu nie kochać Porsche? Już 718 Cayman w topowej dotychczas wersji GT4 potrafił zapewnić szybki odpływ krwi w zakamarki ciała podczas dynamicznego przyspieszania i mnóstwo frajdy nie tylko na zakrętach. I kiedy już się wydawało, że to szczyt możliwości dla tego sportowego „malucha”, inżynierowie Porsche poszli o krok dalej i zbudowali wariant, który stanowi spełnienie marzeń najbardziej wymagających kierowców. GT4 RS to bezdyskusyjny wyczynowiec, w którym najlepsze cechy GT4 zostały jeszcze mocniej rozwinięte z korzyścią dla osiągów i brutalnej przyjemności z jazdy. Imponuje każdym detalem, ale po kolei.

Przeczytaj też:

Porsche 718 Cayman GT4 RS – wcielenie mocy

Sercem modelu jest wysokoobrotowa wolnossąca 4-litrowa jednostka 6-cylindrowa znana z wyścigowego 911 GT3 Cup i seryjnego 911 GT3. Umieszczony centralnie motor może „kręcić się” do 9000 obr./min, a jego maksymalna moc to 500 KM, czyli o 80 KM więcej niż w przypadku Caymana GT4. W efekcie stosunek masy do mocy wynosi oszałamiające 2,83 kg/KM. Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 430 do 450 Nm. Za przekazanie tego potencjału na tylne koła odpowiada 7-biegowa, dwusprzęgłowa przekładnia PDK z łopatkami do zmiany przełożeń przy kierownicy. Biegi da się też zmieniać nową dźwignią na konsoli środkowej.

718 Cayman GT4 RS potrafi przyspieszać od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 s (GT4 z PDK w 3,9 s) i osiągać prędkość maksymalną 315 km/h (GT4 z PDK – 302 km/h). Co ciekawe, Pętlę Północną toru Nurburgring pokonał w 7:04,511 min – czyli o 23,6 s szybciej niż GT4 (za kierownicą siedział Jörg Bergmeister, ambasador marki).

Porsche 718 Cayman GT4 RS – każdy detal jest ważny

Rekordowe osiągi stały się możliwe także dzięki odpowiedniej redukcji masy auta, które teraz, bez kierowcy i z pełnym zbiornikiem paliwa waży tylko 1415 kg, czyli 35 kg mniej od wersji bez oznaczenia RS. Odpowiadają za to m.in. maska oraz przednie błotniki z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), mniej wykładzin i materiałów izolacyjnych, tylna szyba lekkiego szkła, a także lekkie panele drzwiowe z materiałowymi pętlami do otwierania drzwi i siatkowe schowki.

Nie obyło się też bez modyfikacji aerodynamicznych. Tylne stałe skrzydło z mocowaniami typu „łabędzia szyja” i aluminiowymi wspornikami odpowiada za generowanie aż o 25 proc. większej siły docisku w trybie Performance w porównaniu z GT4, a odpowiedni opływ powietrza gwarantują otwory w przednich nadkolach, osłona podwozia z tylnym dyfuzorem oraz regulowany dyfuzor przedni.

Do tego doszły zmiany w podwoziu z przegubami kulowymi, regulowanym zawieszeniem i specyficzną dla tej wersji konfiguracją amortyzatorów, sprężyn i stabilizatorów oraz zmniejszony o 30 mm prześwit.

Porsche 718 Cayman GT4 RS – pakiet Weissach

Na życzenie oferowany będzie specjalny pakiet stylistyczny Weissach, który dodaje sylwetce jeszcze bardziej (o ile to w ogóle możliwe) dynamicznego charakteru. Obejmuje on m.in.: przednią pokrywę, wloty powietrza, osłonę modułu układu dolotowego, górne elementy obudowy lusterek bocznych oraz tylny spojler z wykończeniem z włókna węglowego, tytanowe końcówki układu wydechowego przypominające te z Porsche 935, zamontowaną w tylnej części kabiny klatkę bezpieczeństwa wykonaną z tytanu oraz tapicerowaną materiałem Race-Tex górną część deski rozdzielczej. Za dodatkową opłatą, zamiast 20-calowych kutych obręczy z aluminium Caymana GT4 RS można wyposażyć w 20-calowe kute felgi z magnezu.

Porsche 718 Cayman GT4 RS – u pierwszych klientów już w grudniu

Ceny topowego Caymana startują od 731 tyś. zł i można go zamawiać u dilerów marki. Porsche obiecuje, że pierwsze egzemplarze dotrą do szczęśliwych klientów jeszcze w tym roku.

Warto wiedzieć, że przy okazji premiery w Los Angeles wersji GT4 RS Porsche pokazało też wyścigową odmianę modelu – Caymana GT4 RS Clubsport, który będzie reprezentować markę w wybranych seriach wyścigowych.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków