• Nowa generacja Porsche 911 GT3 to model, do którego należy rekord okrążenia Pętli Północnej Nurburgringu dla aut seryjnych z silnikiem wolnossącym
  • Model został zaprojektowany w ścisłej współpracy z działem Porsche Motorsport
  • 911 GT3 dysponuje mocą 510 KM i może pędzić 320 km/h
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Porsche twierdzi, że najnowsza odsłona GT3 jest bliżej motorsportowym modelom marki niż kiedykolwiek wcześniej. Z jednej strony za sprawą osiągów, a z drugiej dzięki wykorzystaniu rozwiązań technicznych przeniesionych wprost z wyścigowych maszyn. Nowe GT3 ma być perfekcyjne pod każdym względem i patrząc na auto trudno nie przyznać, że inżynierowie z Zuffenhausen po raz kolejny stworzyli obiekt pożądania i dzieło sztuki motoryzacyjnej. Co zatem decyduje o jego wyjątkowości?

Porsche GT3 – źródło mocy

Sercem modelu jest wysokoobrotowy, 6-cylindrowy i wolnossący bokser o pojemności 4,0 l i mocy 510 KM osiąganej przy 8400 obr./min (maksymalna prędkość obrotowa jednostki jest elektronicznie ograniczona do 9000 obr./min). To o 10 KM więcej niż dysponował poprzednik. Z 460 do 470 Nm zwiększono też maksymalny moment obrotowy osiągany przy 6100 obr./min. Co ciekawe, jednostka ta stosowana jest również w 911 Speedster, a bazuje na wyczynowej konstrukcji z 911 GT3 R. W praktycznie niezmienionej formie znajdziemy ją także w nowym 911 GT3 Cup przygotowanym z myślą o serii Porsche Mobil 1 Supercup i wybranych wyścigach Carrera Cup. Oznacza to, że zarówno GT3 jak i wersja Cup korzystają z tych samych technologii wyścigowych, w tym m.in. zmodyfikowanego układu dolotowego, systemu zmiennych faz otwarcia zaworów, układu VarioCam zapewniającego precyzyjne sterowanie wałkiem rozrządu czy suchej miski olejowej z oddzielnym zbiornikiem oleju z siedmioma stopniami zasysania, które umożliwiają skuteczne zasilanie silnika olejem dopasowane do obciążenia.

Tak jak w poprzedniej odsłonie klienci mogą wybierać pomiędzy 6-biegową skrzynią manualną a 7-stopniową dwusprzęgłówką PDK. Ta pierwsza ma zapewniać purystyczne, bardziej emocjonalne i angażujące wrażenia z jazdy. Waży o 17 kg mniej niż PDK, jest idealnie dopasowana do charakterystyki pracy silnika i ma krótkie skoki drążka. Podczas redukcji przełożeń oferuje też funkcję „Auto Blip”, czyli charakterystycznego podbijania obrotów, która dodatkowo może być wykorzystana do wspomagania synchronizacji kół zębatych przekładni, co zapobiega nadmiernemu hamowaniu tylnych kół i stabilizuje prowadzenie.

Skrzynia PDK umożliwia błyskawiczną zmianę przełożeń, a dodatkowo dzięki inteligentnemu zarządzaniu trybem automatycznym zapewnia komfort i jednocześnie zmniejsza zużycie paliwa. W wersji z PDK 911 GT3 ma elektronicznie sterowaną blokadę tylnego dyferencjału, natomiast w odmianie z „manualem” – mechaniczną z asymetrycznym stopniem blokowania.

Porsche 911 GT3 – wyczynowa technika

W zawieszeniu auta wykorzystano (po raz pierwszy w modelu produkcyjnym) z przodu układ podwójnych wahaczy i stabilizatora poprzecznego znany z modelu 911 RSR (zwycięzca z Le Mans) z mocowaniami na przegubach kulowych, a z tyłu oś wielowahaczową, stabilizator poprzeczny i sprężyny pomocnicze, z częściowym mocowaniem na przegubach kulowych. Seryjny jest system Porsche Active Suspension Management (PASM) ze sportową charakterystyką pracy i regulacją 20-milimetrową, sportowe amortyzatory oraz skrętne koła tylnej osi. Te ostatnie odchylają się o 2 proc. w tym samym kierunku co przednie lub w stronę przeciwną, zależnie od prędkości, co poprawia zwrotność podczas manewrowania i trakcję w trakcie szybkiej jazdy.

Standard obejmuje ponadto system Porsche Stability Management z opcjonalną dwustopniową dezaktywacją ESC – tryb off z kontrolą trakcji lub pełna dezaktywacja – oraz układ hamulcowy z tarczami o średnicy 408 mm z przodu i 6-tłoczkowymi zaciskami oraz 380 mm z tyłu i 4-tłoczkowymi zaciskami. Co ważne, choć tarcze są większe niż w poprzedniej generacji to udało się ograniczyć ich masę o solidne 17 proc. W ramach opcji dostępny jest też układ Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z ceramicznymi tarczami 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu, z charakterystycznymi zaciskami malowanymi na żółto.

Auto porusza się na kołach z kutego aluminium z centralną śrubą mocującą i sportowymi oponami. Z przodu mają rozmiar 255/35 ZR20, a z tyłu 315/30 ZR 21.

Porsche 911 GT3 – ponad 17 s szybsze na Nurburgringu

Nowa generacja modelu może rozpędzać się do 320 km/h (318 km/h z PDK), co oznacza, że jest szybsza od poprzedniej odsłony i to w wersji GT3 RS. Z PDK przyspiesza do „setki” w 3,3 s, a 200 km/h osiąga po 10,8 s. Wersja z manualem potrzebuje na to odpowiednio 3,9 i 11,9 s. I choć oczywiście są jeszcze szybsze modele marki, to o możliwościach nowego GT3 niech świadczą wyniki zanotowane na Nurburgringu, gdzie auto ustanowiło rekord Pętli Północnej (20,8 km) dla seryjnego modelu z silnikiem wolnossącym notując czas 6:59,9 minuty. Oznacza to, że było szybsze od dotychczas oferowanej odsłony o 17,5 s! Dla porównania model GT3 bazujący na 996 był pierwszym, który przejechał Pętlę Północną w mniej niż 8 minut – 7:56,3, a było to w 1999 roku z Walterem Rohrlem za kierownicą. Co ciekawe, miało to miejsce na minimalnie krótszym bo liczącym 20,6 km długości odcinku. Nowe GT3 pokonało ten dystans w 6:55,2 minuty.

Porsche 911 GT3 – aerodynamiczna doskonałość

Nawet zaparkowane 911 GT3 wygląda jakby szykowało się do sprintu, czym budzi zachwyt i respekt. To zasługa poszerzonego nadwozia i specjalnie zaprojektowanych profili, które pełnią istotną rolę w aerodynamice pojazdu. Z przodu widać potężne otwory w dolnej części zderzaka, które kierują strugi powietrza do hamulców i chłodnic. Potem są one odprowadzane przez nowo zaprojektowane wyloty na przedniej, lekkiej masce. Taki zabieg nie tylko poprawia przepływ powietrza i wydajność chłodzenia lecz także zmniejsza siły wznoszące przedniej osi i poprawia docisk. Ten ostatni jest dodatkowo wzmacniany przez specjalne aerodynamiczne elementy za przednimi kołami i choć sam współczynnik oporu powietrza Cd=0,34 jest identyczny jak w poprzedniku, to siła docisku jest dwukrotnie większa. Z tyłu może ona osiągać nawet wartości 4-krotnie większe, w czym zasługa zaadaptowanego ze wspomnianego już wyczynowego modelu 911 RSR gigantycznego skrzydła z charakterystycznym mocowaniem typu „łabędzia szyja”.

Już w ustawieniach fabrycznych nowe GT3 zapewnia o 50 proc. mocniejszy docisk. Przy wyborze pozycji Performance dla wszystkich aerodynamicznych elementów wzrasta on o 150 proc. przy prędkości 200 km/h. To ustawienie jest oczywiście zarezerwowane dla toru wyścigowego i oferuje dodatkowe opcje, w tym czteroetapową regulację ustawień kąta natarcia dla tylnego skrzydła oraz przesuwane „kurtyny powietrzne” w przednim dyfuzorze. W efekcie w miarę wzrostu prędkości i większego obciążenia kół poprawia się ich przyczepność, a co za tym idzie auto jeszcze lepiej radzi sobie na zakrętach. Na tym nie koniec, bo podobnie jak w wersjach wyścigowych, balans aerodynamiczny nowego GT3 można dopasowywać indywidualnie do warunków na torze jak i stylu jazdy kierowcy.

Porsche 911 GT3 – forma nie masa

W przypadku sportowych bolidów takich jak GT3 istotne znaczenie ma eliminacja zbędnych kilogramów, dzięki czemu nowa generacja może pochwalić się stosunkiem masy do mocy na poziomie rasowych wyścigówek. W przypadku wersji z manualną skrzynią biegów, która waży 1418 kg, wynosi on zaledwie 2,8 kg/KM (podobnie zresztą w odmianie PDK, która jest tylko o 17 kg cięższa). Jest to możliwe dzięki zastosowaniu m.in. takich elementów, jak: przednia maska, tylny spoiler i skrzydło oraz opcjonalnie dach wykonane z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP), wspomniane już tarcze hamulcowe i alufelgi, lekkie szyby oraz układ wydechowy ze stali nierdzewnej z aktywnymi klapami. Do tego dochodzi jeszcze nowy akumulator, który pozwala zaoszczędzić ponad 10 kg w porównaniu z poprzednikiem.

Porsche 911 GT3 – sportowe geny i odpowiednia cen

Każdy detal tego auta ocieka perfekcją i dbałością o szczegóły. Kokpit, owszem przeniesiony z obecnej generacji 911, ma jednak specjalnie zaprojektowany ekran toru, który aktywowany jest naciśnięciem przycisku i zmienia cyfrowe zegary po lewej i prawej stronie centralnego obrotomierza (wyskalowany do 10 000 obr.) na wskaźniki istotne podczas jazdy po torze: ciśnienia w oponach, ciśnienia oleju, temperatury oleju, temperatury wody czy poziomu paliwa. Zawiera on także wirtualnego asystenta zmiany biegów z kolorowymi paskami po lewej i prawej stronie obrotomierza oraz lampkę sygnalizującą zmianę przełożenia zaczerpniętą z motorsportu.

Bezpłatną opcją jest pakiet Clubsport zawierający certyfikowaną klatkę bezpieczeństwa, 6-punktową uprząż dla fotela kierowcy, specjalną gaśnicę oraz wyłącznik akumulatora. Ponadto klienci mogą personalizować swoje GT3 za pomocą licznych pozycji wyposażenia dodatkowego oferowanego w ramach Porsche Exclusive Manufaktur. To m.in. obudowy lusterek z włókien węglowych, reflektory LED matrix, tylne światła LED bez czerwonych elementów, obręcze kół z rantami malowanymi na czerwono lub niebiesko, a we wnętrzu różne opcje kolorystyczne dla tarczy obrotomierza, stopera Sport Chrono, pasów bezpieczeństwa i listew ozdobnych, które mogą mieć np. kolor nadwozia lub inny na życzenie zamawiającego. Ekskluzywnym dodatkiem jest zegarek na rękę Porsche Design dostępny tylko dla właścicieli GT3.

Samochód można już zamawiać. Ceny startują od 865 000 zł, a pierwsze dostawy planowane są na maj tego roku.

Porsche 911 GT3 – dane techniczne

Silnik B6
Pojemność 3996 cm3
Moc maks. 510 KM/8400 obr./min
Maks. moment obr. 470 Nm/6100 obr./min
Napęd/skrzynia biegów na koła tylne/6-bieg. manualna lub 7-bieg. PDK
Długość/szer./wys. 4573/1852/1279 mm
Rozstaw osi 2457 mm
Pojemność bagażnika (przód) 132 l
Masa własna 1418 kg (1435 kg z PDK)
Pojemność zbiornika paliwa 64 l (opcjonalnie 90 l)
0-100 km/h 3,9 s (3,4 s z PDK)
V maks. 320 km/h (318 km/h z PDK)
Śr. zużycie paliwa 13,3 l/100 km (12,4 l/100 km z PDK)
Emisja CO2 304 g/km (283 g/km z PDK)
Cena od 865 000 zł