Auto Świat Wiadomości Z takim samochodem uważaj przy tankowaniu paliwa. Ma szczególne wymagania

Z takim samochodem uważaj przy tankowaniu paliwa. Ma szczególne wymagania

Lepsze parametry spalania paliwa, cichsza praca silnika, wysoka sprawność termodynamiczna i mniejsza emisja spalin — to główne zalety silników Diesla z systemem common rail. Niestety ten układ zasilania nie jest też pozbawiony wad. Warto wiedzieć, jak eksploatować taki silnik i czego przede wszystkim unikać.

Czyszczenie układu dolotowego diesla common rail – krok po kroku
Piotr Wróbel / Auto Świat
Czyszczenie układu dolotowego diesla common rail – krok po kroku
  • System common rail, wprowadzony przez Fiata w latach 90., umożliwia precyzyjne dawkowanie paliwa
  • Silniki wymagają wysokiej jakości paliwa, a zanieczyszczenia mogą prowadzić do uszkodzeń wtryskiwaczy pracujących pod dużym ciśnieniem
  • Awaria silnika common rail może być kosztowna ze względu na jego zaawansowaną konstrukcję i skomplikowany układ wtryskowy

Początki silników Common Rail

Po raz pierwszy silniki common rail zostały zastosowane pod koniec lat 90. przez Fiata w niektórych modelach Alfa Romeo. Dziś jest już standardowo stosowany w modelach z silnikiem Diesla różnych marek na całym świecie. W pewnym sensie zrewolucjonizował ten rodzaj silników, sprawiając, że są bardziej wydajne, cichsze i zapewniają lepsze osiągi niż wcześniejsze wersje. Wszystko dzięki jego specjalnej konstrukcji.

Zobacz także: Nie tankuj na pierwszym dystrybutorze. Auto może stanąć w każdym momencie

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Silnik common rail. Wady i zalety

System common rail umożliwia dokładne i precyzyjne dawkowanie paliwa do komory spalania. Efektem jest większa wydajność silnika, poprawia się też jego ekonomika. Z kolei większa kontrola nad procesem wtrysku pozwala na bardziej efektywne spalanie paliwa. Precyzyjny wtrysk ma też inną zaletę — silnik generuje dzięki niemu mniejsze ilości szkodliwych substancji.

Diagnostyka silników Diesla z systemem common rail
Diagnostyka silników Diesla z systemem common railRobert Pykała / Auto Świat

Silniki z takim systemem mają zwykle większą moc, wyższy moment obrotowy i płynne przyspieszenie, dzięki czemu jazda takim samochodem może być prawdziwą przyjemnością. Szczególnie że pracuje znacznie ciszej niż starsze wersje diesla.

Zobacz także: W ten sposób niszczysz silnik w swoim samochodzie. Wszystko przez jeden błąd

Niezbędne wymiany w silnikach Common Rail

Będąc kierowcą samochodu wyposażonego w silnik common rail, warto jednak pamiętać o jego szczególnych wymaganiach, m.in. dotyczących paliwa — takie silniki wymagają dobrej jakości oleju napędowego. Wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem, każde zanieczyszczenie paliwa może więc przyczynić się do powstania uszkodzeń. Szczególnie szkodliwa może być domieszka wody w paliwie albo paliwo zanieczyszczone innymi substancjami. Warto więc tankować na renomowanych stacjach paliw i unikać korzystania z dystrybutorów tuż po dostawie paliwa na stację. Napełnianie zbiorników powoduje mieszanie osadów, które nie powinny pojawić się w zbiorniku samochodu.

Awaria Common Rail to kosztowna sprawa

Nie bez znaczenia jest też odpowiednia konserwacja i sprawdzanie poszczególnych elementów układu. Wtryskiwacze common rail wymagają regularnej konserwacji i czyszczenia. Należy też wymieniać filtr paliwa zgodnie z zaleceniami producenta (co ok. 15-30 tys. km). Ewentualna awaria silnika common rail może być bardziej kosztowna niż w przypadku innego silnika. Jest bardziej skomplikowany i zaawansowany technologicznie niż starsze systemy wtryskowe.

Era common rail
Era common railAuto Świat
BMi