Podjeżdżamy autem do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, zapala się czerwone światło, zatrzymujemy auto. I co dalej? Kierowcy dzielą się na dwie grupy. Jedni uważają, że należy zdjąć nogę ze sprzęgła i trzymać wciśnięty hamulec lub zaciągnąć ręczny. Drudzy twierdzą, że dopóki nie zapali się zielone światło, można trzymać stopę na wciśniętym pedale sprzęgła. Jednak z punktu widzenia techniki jazdy oraz dbania o nasz pojazd, tylko jeden z tych sposobów jest prawidłowy: ten pierwszy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
- Czytaj też: Będzie nowy limit alkoholu dla kierowców. Wiadomo, kiedy zmiany w przepisach wejdą w życie
Wciskanie sprzęgła na czerwonym świetle. Czy to dobry pomysł?
Trzymanie nogi na sprzęgle przez kilkadziesiąt sekund postoju na światłach nie jest dobrym pomysłem z dwóch powodów. Po pierwsze w ten sposób nadwyrężamy stopę, co może skutkować późniejszymi trudnościami z płynnością ruchów na trasie.
Jednak poważniejszym problemem jest wywieranie zbyt dużego nacisku na sprzęgło. Eksperci motoryzacyjni podkreślają, że w ten sposób możemy doprowadzić do uszkodzenia łożyska oporowego. To część sprzęgła, której głównym zadaniem jest jego włączanie i wyłączanie. Jeżeli trzymamy stopę na pedale przez dłuższą chwilę, to w ten sposób utrzymujemy nacisk na łożysko. W ten sposób pozwalamy sprzęgłu się "ślizgać", co może z kolei prowadzić do jego częstszego zużycia. Kosztowna wizyta w warsztacie staje się wówczas nieodzowna.
To też ciekawe: Nie używaj tej funkcji zimą. Teraz prawie każdy kierowca z niej korzysta. Są mandaty i niebezpieczeństwo
Postój auta na czerwonym świetle. Co zrobić ze sprzęgłem?
Jak więc należy prawidłowo zachować się w trakcie postoju na czerwonym świetle? Z punktu widzenia techniki jazdy należy wrzucić "luz" i trzymać wciśnięty pedał hamulca lub zaciągnąć ręczny. W ten sposób zabezpieczymy auto przed stoczeniem. W momencie, gdy zapali się żółte światło, możemy przygotować auto do jazdy, wciskając sprzęgło i wbijając pierwszy bieg. W ten sposób nie zmęczymy nogi, oszczędzimy cały mechanizm sprzęgła i zaoszczędzimy na drogiej naprawie.