• O perfekcyjnym dopracowaniu SUV-a Volvo może świadczyć to, że producent zaprezentował 2. generację modelu dopiero po dziewięciu latach od debiutu XC60
  • W ofercie znajdziemy zarówno miękkie hybrydy, w których napęd przenoszony jest na dwa lub cztery koła, jak i hybrydy plug-in z napędem eAWD
  • Bogate wyposażenie seryjne i szereg opcji ułatwiają dopasowanie XC60 pod kątem własnych oczekiwań

Volvo XC60 - historia modelu

XC60 jest stosunkowo młodą konstrukcją w historii Volvo, a przede wszystkim w porównaniu z większym bratem, XC90. Ten średniej wielkości SUV zadebiutował w 2008 r. i bardzo szybko znalazł szerokie grono zwolenników. Wszystko za sprawą atrakcyjnej ceny w porównaniu z konkurentami, m.in. Audi Q5, BMW X3 i Mercedesem GLC, a także przestronnej kabiny i wysokiej jakości wykończenia.

 Foto: archiwum / Auto Świat

Model został zbudowany na zmodyfikowanej płycie EUDC (tej samej, która była bazą m.in. dla S80) i początkowo oferowany był z napędem 4✕4. Wersja z napędem na przednią oś pojawiła się w 2010 r. Napęd przenoszony był za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej, miłośnicy wygodnego podróżowania mieli do wyboru 6- lub 8-biegową przekładnię automatyczną.

 Foto: ACZ / Auto Świat

Już pierwsza generacja zbierała pochwały za przestronność, o wygodzie podróży mogli mówić nawet wysocy pasażerowie siedzący na tylnych fotelach - także oni bez większego problemu rozprostować nogi i cieszyć się mnóstwem miejsca. Nieco mniej pochlebnych opinii zbierało zawieszenie, które w ocenie wielu użytkowników było nieco zbyt sztywne.

 Foto: ACZ / Auto Świat

Po pięciu latach, w 2013 r., SUV Volvo doczekał się pierwszego liftingu. W samochodzie przeprojektowano m.in. przód pojazdu, a we wnętrzu zastosowano nowe zegary oraz wprowadzono nowe materiały wykończeniowe.

Volvo XC60 - druga, obecna generacja

Chociaż pierwsza generacja Volvo XC60 odniosła ogromny sukces w swojej klasie, to oczywistym było, że przyjdzie czas, kiedy trzeba będzie zaprezentować jego następcę. Ten został przedstawiony w 2017 r. podczas wystawy motoryzacyjnej w Genewie. Za wzornictwo XC60 nowej generacji odpowiadał Thomas Ingelath, szef designu marki, któremu udało się stworzyć samochód z własnym charakterem, mimo zachowania podobieństwa do pozostałych modeli z gamy Volvo.

 Foto: Volvo

Największą zmianą we wnętrzu, jaką dostrzega się zaraz po zajęciu miejsca w aucie, jest pionowo umieszczony, bardzo duży ekran dotykowy - ten zastąpił wiele fizycznych przycisków. W trakcie jazdy swoje plusy ujawniają z kolei wygodne fotele, chociaż akurat do tego Volvo nas już przyzwyczaiło, a także pneumatyczne zawieszenie (opcjonalne), które gwarantuje wysoki komfort nawet podczas kilkusetkilometrowych podróży.

 Foto: Volvo

Volvo XC60 - wnętrze - komfort przede wszystkim

W najnowszym Volvo XC60 projektanci szczególny nacisk położyli na wygodę i komfort - dzięki temu nawet kilkusetkilometrowe trasy nie powinny negatywnie wpływać na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Przy długości 4688 mm, szerokości 1902 mm, wysokości 1658 mm i rozstawie osi 2865 mm SUV Volvo jest co najmniej wystarczająco przestronny nawet dla czwórki dorosłych pasażerów o wzroście 180 cm oraz ich bagażu - pojemność bagażnika wynosząca 483 l przy rozłożonych siedzeniach, po ich złożeniu zwiększa się do 1410 l.

 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Przestronność wnętrza to tylko jeden z atutów XC60. Kolejnym jest m.in. bardzo dobre wyciszenie, zastosowanie bardzo dobrych jakościowo materiałów i spasowanie elementów we wnętrzu, a także ergonomia obsługi, niestety, z jednym poważnym mankamentem. Mowa o wspomnianym już wcześniej dotykowym ekranie w konsoli centralnej. To nowoczesne rozwiązanie, np. podczas regulacji ustawień klimatyzacji, zmusza do dłuższego oderwania wzroku od obserwowania tego, co się dzieje przed samochodem.

 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Pozytywny obraz SUV-a Volvo XC60 jest również zasługą dobrze zestrojonego zawieszenia. Co prawda podczas szybkiej, sportowej jazdy Volvo musi uznać wyższość niektórych konkurentów, ale już w dziedzinie komfortu należy do ścisłej czołówki. Pozostając przy własnościach jezdnych warto wspomnieć o tym, że oprócz typowego napędu na cztery koła Volvo oferuje także układ eAWD, który stosowany jest w hybrydach plug-in. W tym drugim rozwiązaniu napęd z silnika spalinowego przenoszony jest na przednie koła, tylne napędzają słabsze jednostki elektryczne.

 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

W dotychczasowych wersjach różnica pomiędzy mocą silników elektrycznych i motorem benzynowym była wystarczająco duża, aby dawać o sobie znać na wyjściach z łuków podczas sportowej jazdy. Można spodziewać się, że wprowadzenie nowych, mocniejszych silników elektrycznych zniweluje tę niedogodność.

Volvo XC60 - wyposażenie - różne wersje dla XC60 i XC60 Recharge

Miękkie hybrydy obecnie oferowane są z czterema wersjami wyposażenia do wyboru: Momentum, Momentum Pro, Inscription oraz R-Design. W przypadku hybryd plug-in Volvo proponuje Inscription Expression, Inscription, R-Design i Polestar Engineered.

 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Standardem dla Momentum są m.in. dwustopniowe poduszki powietrzne, kolanowy airbag dla kierowcy, kurtyny powietrzne, przednie fotele Comfort, elektrycznie składane zagłówki tylnych siedzeń, automatycznie przyciemniane lusterka wsteczne, 12-calowy wyświetlacz kierowcy i elektrycznie składane lusterka zewnętrzne. Osoby, którym zależy na wysokim poziomie bezpieczeństwa ucieszy obecność systemu antykolizyjnego Oncoming Lane Mitigation, systemu informacji o znakach drogowych oraz układ monitorowania pasa ruchu. Z kolei w zapewnieniu komfortu podczas podróży pomaga dwustrefowa klimatyzacja.

 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Wybierając wersję Momentum Pro klienci zyskują np. możliwość bezprzewodowego ładowania telefonu, dostęp do usług Google, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika oraz system bezkluczykowy. Wersja Inscription jeszcze mocniej stawia na wygodę oferując m.in. podparcie lędźwiowe regulowane elektrycznie w czterech kierunkach (w Momentum Pro w dwóch), regulowany elektrycznie fotel kierowcy z funkcją pamięci, tylny środkowy podłokietnik (w Momentum Pro przedni) i tapicerkę skórzaną. R-Design w porównaniu z Inscription różni się przede wszystkim detalami stylizacyjnymi na zewnątrz i elementami wzorniczymi we wnętrzu, a do tego wyposażona jest w tapicerkę ze skóry nappa/skóry ekologicznej/tekstylną.

 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

W topowej wersji Polestar Engineered, zarezerwowanej dla XC60 Recharge, standardem są m.in. podgrzewane przednie siedzenia oraz podgrzewana kierownica, 21-calowe kute felgi, system audio Harman Karton Premium Sound.

W zależności od wybranej wersji na liście opcji znajdują się np. wyświetlacz przezierny, podgrzewane tylne fotele, system audio Bowers & Wilkins, podgrzewaną przednią szybę i aktywne zawieszenie pneumatyczne.

 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Volvo XC60 - silniki - miękkie hybrydy i hybrydy plug-in

W przypadku XC60 szwedzki producent całkowicie postawił na napęd hybrydowy. Słabsze modele, dostępne zarówno z silnikami Diesla, jak i benzynowymi, oferowane są jako miękkie hybrydy (mild hybrid), natomiast topowe wersje wyłącznie z jednostkami benzynowymi należą do gamy hybryd plug-in. Niezależnie od wybranej wersji dane techniczne XC60 nie pozostawiają złudzeń, że mamy do czynienia z dynamicznym SUV-em.

 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Miłośnicy oszczędnych diesli mogą zdecydować się na wersję z 2-litrową jednostką o mocy 197 lub 235 KM. W obu przypadkach motor spalinowy wspierany jest przez 14-konny silnik elektryczny. Mocniejsza odmiana dostępna jest wyłącznie z napędem na cztery koła, słabsza występuje z napędem na dwa lub cztery koła - we wszystkich wersjach moc przenoszona jest poprzez 8-biegową przekładnię automatyczną. Według danych producenta samochody z układem 4✕4 zużywają średnio 6,1-7,2 l paliwa na 100 km.

Z większym zapotrzebowaniem na paliwo trzeba liczyć się w przypadku aut z silnikami benzynowymi. Także i w tych wersjach podstawę stanowi 2-litrowa jednostka, która uzyskuje moc 197 (B4), 250 (B5) lub 300 (B6) KM. W najsłabszym modelu Volvo oferuje napęd na dwa koła, w dwóch pozostałych 4✕4. Jednostki napędowe wspomagane są przez silnik elektryczny o mocy 14 KM, a moc trafia na koła za pośrednictwem 8-biegowego automatu. Różnice w uzyskiwanej mocy i zastosowanym napędzie mają swoje odzwierciedlenie w spalaniu - o ile B4 potrzebuje średnio 7,4-8,3 l/100 km, to B5 już 7,8-9,0 l/100 km, a B6 nawet 8,3-9,6 l/100 km.

 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Mistrzem oszczędzania pozostają najdroższe w zakupie hybrydy plug-in. 2,4-2,8 l/100 km - tyle średnio mają zużywać modele T6 eAWD i T8 eAWD. Pierwszy łączy silnik benzynowy o mocy 253 KM z jednostką elektryczną uzyskującą 87 KM oraz 8-biegowym automatem i napędem 4✕4, w którym silnik benzynowy napędza przednie koła, a silniki elektryczne tylne. W drugim modelu projektanci Volvo stosuję taki sam układ, ale benzynowy motor ma 303 KM. W trybie czysto elektrycznym hybrydy plug-in mogą przejechać do 53 km na jednym ładowaniu.

 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Już wkrótce wersje T6 eAWD i T8 eAWD zapewnią ich użytkownikom jeszcze lepsze osiągi. Wszystko dlatego, że Volvo zastosuje nową baterię dalekiego zasięgu z trzecią warstwą ogniw, dzięki czemu nominalna pojemność akumulatora zwiększy się z 11,6 kWh do 18,8 kWh. Dzięki temu zasięg w trybie elektrycznym wydłuży się do 79 km. Ponadto samochody zostaną wyposażone w mocniejsze silniki elektryczne, które teraz będą uzyskiwały 145 KM. W efekcie zmian łączna moc całego układu napędowego wyniesie 350 KM dla modeli Recharge T6 i 455 KM dla modeli Recharge T8. Większa moc przekłada się na wyższą prędkość maksymalną w trybie elektrycznym (140 km/h zamiast dotychczasowych 125 km/h) oraz lepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h (w T6 5,7 s zamiast 5,9 s, w T8 4,9 s zamiast 5,5 s). Nie zmieni się natomiast zużycie paliwa, które wyniesie 2,4-2,8 l/100 km, ale tylko przy dużym udziale silnika elektrycznego, co może wymagać codziennego ładowania baterii.

Volvo XC60 - finansowanie - wynajem i kredyt dla przysłowiowego Kowalskiego

Z myślą o klientach indywidualnych, którzy chcieliby jeździć Volvo XC60, ale nie mają wystarczającej ilości gotówki lub też z innych względów woleliby przeznaczyć ją na inny cel, Volvo przygotowało dwie propozycje. Pierwszą z nich jest najem konsumencki (wynajem długoterminowy), drugą tradycyjny kredyt.

  • W ramach wynajmu długoterminowego FSL Konsument klient podpisuje umowę na okres od 24 do 60 miesięcy. Po zakończeniu umowy użytkownik zwraca pojazd - w tej formie wynajmu nie ma możliwości wykupu auta. Na wstępie określany jest szacowany limit przebiegu na cały okres wynajmu, przy czym minimalna wartość to 10 tys. km, maksymalna 165 tys. km. Po przekroczeniu założonego przebiegu przy zwrocie samochodu trzeba dopłacić ustaloną przez Volvo stawkę. W ramach FSL Konsument użytkownik może w miesięczną ratę (za dodatkową opłatą) wliczyć ubezpieczenie pojazdu, ale nie ma możliwości wliczenia kosztu serwisu i innych usług.
  • Kredyt jest drugą z opcji finansowania i w tym przypadku klient może zdecydować się na okres kredytowania trwający od 3 do 120 miesięcy. Ponadto użytkownik wybiera poziom wpłaty własnej - ta zaczyna się już od 0 proc., a przy wpłacie własnej wynoszącej ponad 50 proc. wartości auta Volvo nie wymaga dokumentów finansowych, a bazuje jedynie na oświadczeniu składanym przez nabywcę auta. Ponadto wpłacając minimum 50 proc. ceny samochodu można zdecydować się na raty balonowe (40:60, 50:50 lub 60:40), przy czym w tym przypadku umowa zawierana jest maksymalnie na 12 miesięcy.

Volvo XC60 - cena - prawdziwa klasa premium

Volvo już od pewnego czasu przyzwyczaiło nas, że oferuje wysokiej jakości, zaawansowane technicznie i bezpieczne samochody, ale ma to odzwierciedlenie w cenie.

Najtańszą opcją w całej gamie XC60 jest model z silnikiem benzynowym B4 o mocy 197 KM i napędem na przednią oś, który w wersji wyposażeniowej Momentum kosztuje niemal 185 tys. zł. Analogicznie skonfigurowany diesel jest nieco droższy - 194 750 zł. Jeżeli zależy nam na napędzie 4✕4, tańszym rozwiązaniem będzie auto z silnikiem Diesla, bo wystarczy dopłacić 9 tys. zł. W przypadku wersji benzynowej napęd na wszystkie koła oferowany jest w aucie z jednostką uzyskującą 250 KM, co winduje cenę do ponad 210 tys. zł.

Najdroższe w zakupie są oczywiście hybrydy plug-in. Na dotychczas oferowany model T6 eAWD trzeba było wydać od 239 900 zł (Inscription Expression) do 267 050 (Inscription). Na mocniejszą i jednocześnie droższą wersję T8 eAWD należało przeznaczyć od 262 550 zł (Inscription Expression) do blisko 332 tys. zł (Polestar Engineered). Wraz z wprowadzeniem hybryd plug-in z mocniejszymi silnikami elektrycznymi i pojemniejszymi akumulatorami T6 eAWD i T8 eAWD nieco zdrożały - odpowiednio będą kosztowały od 249 900 zł i 269 900 zł - przy czym podstawową wersją wyposażeniową będzie teraz Inscription Expression Pro.

Volvo XC60 - naszym zdaniem

SUV Volvo w pełni zasłużenie stał się bestsellerem szwedzkiej marki. Samochód oferuje (prawie) wszystko to, czego od Volvo oczekują nie tylko zagorzali fani marki, lecz także wszyscy zainteresowani wygodnym, bezpiecznym i dającym namiastkę luksusu samochodem klasy premium. Dodając do tego wszechstronny charakter modelu mamy odpowiedź, dlaczego to właśnie XC60, a nie np. większy i droższy lub tańszy, ale jednak mniejszy i mniej prestiżowy XC40 dzierżą palmę pierwszeństwa. Wraz z wprowadzeniem nowej generacji producent usunął niedoskonałości pierwszej generacji, a wprowadzając jeszcze doskonalsze hybrydy nie daje podstaw do narzekania miłośnikom oszczędnej jazdy (o ile ci godzą się na częste ładowanie akumulatorów).