- O perfekcyjnym dopracowaniu SUV-a Volvo może świadczyć to, że producent zaprezentował 2. generację modelu dopiero po dziewięciu latach od debiutu XC60
- W ofercie znajdziemy zarówno miękkie hybrydy, w których napęd przenoszony jest na dwa lub cztery koła, jak i hybrydy plug-in z napędem eAWD
- Bogate wyposażenie seryjne i szereg opcji ułatwiają dopasowanie XC60 pod kątem własnych oczekiwań
- Volvo XC60 - historia modelu
- Volvo XC60 - druga, obecna generacja
- Volvo XC60 - wnętrze - komfort przede wszystkim
- Volvo XC60 - wyposażenie - różne wersje dla XC60 i XC60 Recharge
- Volvo XC60 - silniki - miękkie hybrydy i hybrydy plug-in
- Volvo XC60 - finansowanie - wynajem i kredyt dla przysłowiowego Kowalskiego
- Volvo XC60 - cena - prawdziwa klasa premium
- Volvo XC60 - naszym zdaniem
Volvo XC60 - historia modelu
XC60 jest stosunkowo młodą konstrukcją w historii Volvo, a przede wszystkim w porównaniu z większym bratem, XC90. Ten średniej wielkości SUV zadebiutował w 2008 r. i bardzo szybko znalazł szerokie grono zwolenników. Wszystko za sprawą atrakcyjnej ceny w porównaniu z konkurentami, m.in. Audi Q5, BMW X3 i Mercedesem GLC, a także przestronnej kabiny i wysokiej jakości wykończenia.
Model został zbudowany na zmodyfikowanej płycie EUDC (tej samej, która była bazą m.in. dla S80) i początkowo oferowany był z napędem 4✕4. Wersja z napędem na przednią oś pojawiła się w 2010 r. Napęd przenoszony był za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej, miłośnicy wygodnego podróżowania mieli do wyboru 6- lub 8-biegową przekładnię automatyczną.
Już pierwsza generacja zbierała pochwały za przestronność, o wygodzie podróży mogli mówić nawet wysocy pasażerowie siedzący na tylnych fotelach - także oni bez większego problemu rozprostować nogi i cieszyć się mnóstwem miejsca. Nieco mniej pochlebnych opinii zbierało zawieszenie, które w ocenie wielu użytkowników było nieco zbyt sztywne.
Po pięciu latach, w 2013 r., SUV Volvo doczekał się pierwszego liftingu. W samochodzie przeprojektowano m.in. przód pojazdu, a we wnętrzu zastosowano nowe zegary oraz wprowadzono nowe materiały wykończeniowe.
Volvo XC60 - druga, obecna generacja
Chociaż pierwsza generacja Volvo XC60 odniosła ogromny sukces w swojej klasie, to oczywistym było, że przyjdzie czas, kiedy trzeba będzie zaprezentować jego następcę. Ten został przedstawiony w 2017 r. podczas wystawy motoryzacyjnej w Genewie. Za wzornictwo XC60 nowej generacji odpowiadał Thomas Ingelath, szef designu marki, któremu udało się stworzyć samochód z własnym charakterem, mimo zachowania podobieństwa do pozostałych modeli z gamy Volvo.
Największą zmianą we wnętrzu, jaką dostrzega się zaraz po zajęciu miejsca w aucie, jest pionowo umieszczony, bardzo duży ekran dotykowy - ten zastąpił wiele fizycznych przycisków. W trakcie jazdy swoje plusy ujawniają z kolei wygodne fotele, chociaż akurat do tego Volvo nas już przyzwyczaiło, a także pneumatyczne zawieszenie (opcjonalne), które gwarantuje wysoki komfort nawet podczas kilkusetkilometrowych podróży.
Volvo XC60 - wnętrze - komfort przede wszystkim
W najnowszym Volvo XC60 projektanci szczególny nacisk położyli na wygodę i komfort - dzięki temu nawet kilkusetkilometrowe trasy nie powinny negatywnie wpływać na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Przy długości 4688 mm, szerokości 1902 mm, wysokości 1658 mm i rozstawie osi 2865 mm SUV Volvo jest co najmniej wystarczająco przestronny nawet dla czwórki dorosłych pasażerów o wzroście 180 cm oraz ich bagażu - pojemność bagażnika wynosząca 483 l przy rozłożonych siedzeniach, po ich złożeniu zwiększa się do 1410 l.
Przestronność wnętrza to tylko jeden z atutów XC60. Kolejnym jest m.in. bardzo dobre wyciszenie, zastosowanie bardzo dobrych jakościowo materiałów i spasowanie elementów we wnętrzu, a także ergonomia obsługi, niestety, z jednym poważnym mankamentem. Mowa o wspomnianym już wcześniej dotykowym ekranie w konsoli centralnej. To nowoczesne rozwiązanie, np. podczas regulacji ustawień klimatyzacji, zmusza do dłuższego oderwania wzroku od obserwowania tego, co się dzieje przed samochodem.
Pozytywny obraz SUV-a Volvo XC60 jest również zasługą dobrze zestrojonego zawieszenia. Co prawda podczas szybkiej, sportowej jazdy Volvo musi uznać wyższość niektórych konkurentów, ale już w dziedzinie komfortu należy do ścisłej czołówki. Pozostając przy własnościach jezdnych warto wspomnieć o tym, że oprócz typowego napędu na cztery koła Volvo oferuje także układ eAWD, który stosowany jest w hybrydach plug-in. W tym drugim rozwiązaniu napęd z silnika spalinowego przenoszony jest na przednie koła, tylne napędzają słabsze jednostki elektryczne.
W dotychczasowych wersjach różnica pomiędzy mocą silników elektrycznych i motorem benzynowym była wystarczająco duża, aby dawać o sobie znać na wyjściach z łuków podczas sportowej jazdy. Można spodziewać się, że wprowadzenie nowych, mocniejszych silników elektrycznych zniweluje tę niedogodność.
Volvo XC60 - wyposażenie - różne wersje dla XC60 i XC60 Recharge
Miękkie hybrydy obecnie oferowane są z czterema wersjami wyposażenia do wyboru: Momentum, Momentum Pro, Inscription oraz R-Design. W przypadku hybryd plug-in Volvo proponuje Inscription Expression, Inscription, R-Design i Polestar Engineered.
Standardem dla Momentum są m.in. dwustopniowe poduszki powietrzne, kolanowy airbag dla kierowcy, kurtyny powietrzne, przednie fotele Comfort, elektrycznie składane zagłówki tylnych siedzeń, automatycznie przyciemniane lusterka wsteczne, 12-calowy wyświetlacz kierowcy i elektrycznie składane lusterka zewnętrzne. Osoby, którym zależy na wysokim poziomie bezpieczeństwa ucieszy obecność systemu antykolizyjnego Oncoming Lane Mitigation, systemu informacji o znakach drogowych oraz układ monitorowania pasa ruchu. Z kolei w zapewnieniu komfortu podczas podróży pomaga dwustrefowa klimatyzacja.
Wybierając wersję Momentum Pro klienci zyskują np. możliwość bezprzewodowego ładowania telefonu, dostęp do usług Google, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika oraz system bezkluczykowy. Wersja Inscription jeszcze mocniej stawia na wygodę oferując m.in. podparcie lędźwiowe regulowane elektrycznie w czterech kierunkach (w Momentum Pro w dwóch), regulowany elektrycznie fotel kierowcy z funkcją pamięci, tylny środkowy podłokietnik (w Momentum Pro przedni) i tapicerkę skórzaną. R-Design w porównaniu z Inscription różni się przede wszystkim detalami stylizacyjnymi na zewnątrz i elementami wzorniczymi we wnętrzu, a do tego wyposażona jest w tapicerkę ze skóry nappa/skóry ekologicznej/tekstylną.
W topowej wersji Polestar Engineered, zarezerwowanej dla XC60 Recharge, standardem są m.in. podgrzewane przednie siedzenia oraz podgrzewana kierownica, 21-calowe kute felgi, system audio Harman Karton Premium Sound.
W zależności od wybranej wersji na liście opcji znajdują się np. wyświetlacz przezierny, podgrzewane tylne fotele, system audio Bowers & Wilkins, podgrzewaną przednią szybę i aktywne zawieszenie pneumatyczne.