• Większość nowych modeli aut elektrycznych przejedzie na jednym ładowaniu ponad 300 km w warunkach autostradowych
  • Zasięg auta elektrycznego zależy w dużo większym stopniu od warunków jazdy niż w przypadku aut z silnikami spalinowymi
  • Wpływ na realny zasięg ma nie tylko prędkość (obniżenie jej o kilka km/h może obniżyć zużycie prądu o kilkanaście proc.), ale też temperatura, a nawet kierunek wiatru
  • Dla wygody podróżowania na długich trasach, poza zasięgiem auta, liczy się także to, z jaką mocą (czyli jak szybko) da się je naładować
  • Nie wszystkie modele potrafią wykorzystać możliwości szybkich ładowarek!

Ile kilometrów można przejechać autem elektrycznym z w miarę stałą prędkością rzędu ok. 130 km/h? Dlaczego taka jazda dla aut elektrycznych to wciąż niemałe wyzwanie? Otóż deklarowany przez producentów, mierzony na podstawie wytycznych WLTP zasięg aut elektrycznych jest często wyższy, niż mogłoby to wynikać z porównania pojemności akumulatora i średniego zużycia energii.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Cała tajemnica tkwi w rekuperacji – przy każdym hamowaniu część energii kinetycznej, zamiast w hamulcach zmieniać się w ciepło, jest odzyskiwana i trafia do akumulatorów. Tyle że to działa głównie w ruchu miejskim – podczas jazdy z jednostajną, wysoką prędkością o skutecznej rekuperacji nie ma mowy. A dlaczego akurat prędkość na poziomie 130 km/h, a nie np. 140 km/h lub więcej? Bo takie właśnie ograniczenie prędkości na autostradach w Europie występuje najczęściej.

Nawet w Niemczech, choć na wielu autostradach wciąż nie nie ma ograniczenia prędkości, to i tak obowiązuje tzw. prędkość zalecana (Richtgeschwindigkeit), która wynosi właśnie 130 km/h. Uwaga! Przy porównywaniu wartości dla poszczególnych modeli należy zwracać uwagę na temperaturę, przy jakiej odbywał się pomiar – umiarkowane temperatury wydłużają zasięg, zarówno upały, jak i zimowe temperatury powodują jego obniżenie – taka już specyfika aut elektrycznych.

Nissan Ariya 2WD 178kW: zasięg 378 km

  • Moc: 178 kW (242 KM)
  • Masa własna: 2114 kg
  • Pojemność akumulatora: 87 kWh
  • Temperatura podczas pomiarów: 17 stopni Celsiusza
Nissan Ariya 2022 Foto: Nissan
Nissan Ariya 2022

SUV mierzący 4,6 metra wygląda futurystycznie i ma szlachetnie wykończone wnętrze. Nie jest to może najbardziej przestronne auto, ale przynajmniej z największą baterią o pojemności 87 kWh wystarcza na niemal 400 km w tempie autostradowym. Trzeba jednak przyznać, że temperatura podczas pomiarów sprzyjała zasięgowi.

BMW iX M60 xDRIVE: zasięg 430 km

  • Moc: 455 kW (619 KM)
  • Masa własna: 2659 kg
  • Pojemność akumulatora: 105,2 kWh
  • Temperatura podczas pomiarów: 27 stopni Celsiusza
BMW iX M60 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW iX M60

To BMW trudno uznać za auto o klasycznej urodzie, trudno też mówić, że tak potężne auto jest pojazdem ekologicznym – 619 KM mocy, 3,8 s do setki i prędkość maksymalna na poziomie 250 km/h – to nie są wartości, które świadczyłyby o tym, że ochrona środowiska była priorytetem producenta. Nie zmienia to jednak faktu, że dzięki olbrzymiej baterii o pojemności ponad 105 kWh, przy rozsądnym tempie podróży (130 km/h dla tego auta to "pikuś"), zasięg w trasie jest całkiem przyzwoity.

KIA NIRO EV: zasięg 326 km

  • Moc: 140 kW (204 KM)
  • Masa własna: 1757 kg
  • Pojemność akumulatora: 64,8 kWh
  • Temperatura podczas pomiarów: 27 stopni Celsiusza
Kia Niro EV (2022, 2. generacja) Foto: Tom Salt / Auto Bild
Kia Niro EV (2022, 2. generacja)

Nowa Kia Niro EV w porównaniu z poprzedniczką urosła tylko nieznacznie, za to – przy zachowaniu dotychczasowej mocy – straciła sporo momentu obrotowego (z 395 255 Nm), ale w tym przypadku to dobrze – poprzedniczka i tak miała problem z przeniesieniem nadmiaru mocy na drogę, a teraz na osiągi wciąż narzekać nie trzeba. Na zasięg też nie – 326 km w tempie autostradowym to niezły wynik. Szkoda tylko, że ładowanie trwa stosunkowo długo nawet na najszybszych ładowarkach, bo maksymalna moc ładowania to tylko 80 kW – w czasach, kiedy ładowarki 50 kW na wielu stacjach są wymieniane na "setki", to mało.

MERCEDES-AMG EQE 53 4MATIC+:

  • Moc: 505 kW (687 KM)
  • Masa własna: 2520 kg
  • Pojemność akumulatora: 90,6 kWh
  • Temperatura podczas pomiarów: 17 stopni Celsiusza
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (2021) Foto: Daimler
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (2021)

Ci, którzy wciąż twierdzą, że auta elektryczne są nudne, a prawdziwych wrażeń dostarczają tylko auta spalinowe, ale też ci, którzy mówią, że jeśli chcieliby pojeździć Mercedesem, to mogą skorzystać z taksówki, najwyraźniej nie mieli okazji poznać z bliska Mercedesa EQE. Dwa silniki o łącznej mocy 687 KM i 1000 Nm momentu obrotowego pozwalają uzyskać "setkę" w 3,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 240 km/h. W tym przypadku, przy spokojnej jeździe z prędkością 130 km/h, pojemna bateria wystarcza na 328 km.

VW ID. BUZZ PRO: zasięg 301 km

  • Moc: 150 kW (204 KM)
  • Masa własna: 2471 kg
  • Pojemność akumulatora: 77 kWh
  • Temperatura podczas pomiarów: 17 stopni Celsiusza
Volkswagen ID.Buzz na Salt Wave Festival 2022 Foto: Volkswagen
Volkswagen ID.Buzz na Salt Wave Festival 2022

Elektryczny "ogórek" Volkswagena wygląda doskonale, zapewne chętnych na niego nie zabraknie. Tyle, że raczej będą się oni kierowali bardziej sercem, a nie rozumem – jak na busa to niezbyt przestronne auto, nietanie, a w dodatku niekoniecznie idealne na dalsze wyjazdy – 301 km mimo sporej baterii to żaden wyczyn.

SKODA ENYAQ COUPE iV RS

  • Moc: 220 kW (299 KM)
  • Masa własna: 2253 kg
  • Pojemność akumulatora: 77 kWh
  • Temperatura podczas pomiarów: 30 stopni Celsiusza
Škoda Enyaq Coupe iV 2022 1 generacja Foto: Skoda / Auto Świat
Škoda Enyaq Coupe iV 2022 1 generacja

Elektryczny SUV-Coupe marki Skoda wygląda atrakcyjnie, ale pochylona tylna klapa ujmuje mu nieco walorów praktycznych. W wersji RS silnik ma aż 299 KM, ale prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h (w innych wersjach do 160 km/h). Przy rozsądnej prędkości autostradowej, mimo panujących upałów, udało nam się przejechać 380 km na jednym ładowaniu.

Zasięg przy 130 km/h: jak daleko zajedziesz autem elektrycznym na autostradzie

Zasięg aut elektrycznych w warunkach autostradowych (prędkość 130 km/h)
Marka i model Moc silnika (KM) Pojemność akumulatorów trakcyjnych (kWh) Temperatura podczas pomiarów Zasięg (km)
Mercedes EQS 450+ 333 107,8 15 °C 482
Mercedes EQS 580 4Matic 523 107,8 14 °C 444
BMW iX50 xDrive50 523 105,2 16 °C 434
BMW iX M60 619 105,2 27 °C 430
Genesis Electrified G80 370 87,2 21 °C 427
Mercedes EQE 350+ 292 90,6 bd
Skoda Enyaq Coupé iV RS 299 77 30 °C 380
Nissan Ariya 2WD 178 kW 242 87 17 °C 378
Polestar 2 Single Motor Long Range 231 75 27 °C 374
Audi RS e-tron GT 646 83,7 24 °C 367
Ford Mustang Mach-E AWD 351 91 26 °C 367
Tesla Model 3 325 60 22 °C 363
Porsche Taycan 4S 530 83,7 25 °C 352
VW ID.5 Pro Performance Upgrade 204 77 27 °C 340
Tesla Model 3 Performance 513 80 4 °C 337
Ford Mustang Mach-E GT 487 91 20 °C 337
Porsche Taycan Turbo S Sport Tur. 761 83,7 12 °C 336
Hyundai Kona Elektro 150 kW/64 kWh 204 64 15 °C 336
VW ID.4 GTX 299 77 18 °C 332
Genesis GV60 Dual M. AWD Sport Plus 490 77,4 22 °C 330
Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ 587 90,6 13 °C 328
Audi Q4 e-tron 40 204 77 32 °C 326
Kia Niro EV 204 64,8 27 °C 326
Kia EV6 AWD 325 77,4 13 °C 305
Tesla Model Y LR 514 77 10 °C 304
VW ID. Buzz Pro 204 77 17 °C 301
BMW i4 M50 544 80,7 4 °C 299
Renault Zoe E-Tech EV50 135hp 135 52 16 °C 292
Mercedes EQV 300 204 90 18 °C 273
Renault Megane E-Tech EV60 220hp 218 60 15 °C 268
Opel Zafira-e Life 136 136 75 18 °C 250
Volvo XC40 Rech. P. E. Single Motor 231 67 4 °C 227
Cupra Born 170 kW 231 58 3 °C 226
Mercedes EQA 250 190 66,5 4 °C 222
VW ID.3 Pro 150 kW 204 58 1 °C 216
Mercedes EQB 350 4Matic 292 66,5 5 °C 200
Opel Combo-e Life 136 50 5 °C 171
Peugeot e-Rifter 136 50 6 °C 164
Honda e 154 35,5 13 °C 153
Mazda MX-30 145 35,5 6 °C 140