- Renault Megane E-Tech EV60 to auto z silnikiem o mocy 220 KM i baterią o pojemności 60 kWh
- W strojeniu zawieszenia samochodu pomagali inżynierowie z zespołu BWT Alpine F1 Team
- Przy długości nadwozia wynoszącej zaledwie 4200 mm ten pojazd mieści w komforcie czteroosobową rodzinę z ich codziennymi bagażami
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Sprawdziłem mocniejszy wariant Renault Megane E-TECH EV60 (220 KM; bateria o pojemności 60 kWh netto). Po dwóch tygodniach użytkowania stwierdzam, że jest to niepozorny miejski hot-hatch. O tym, jakie mierzalnie jest Mégane E-Tech pisaliśmy w dziale testy. Ja z kolei miałem okazję po prostu pożyć z nowym "dzieckiem" Francuzów przez dwa tygodnie. Wozić nim dzieci do przedszkola, jeździć "po bułki" i na weekendowe wypady. Teraz kiedy próbuję podsumować ten samochód, powraca do mnie jedna i ta sama myśl — Renault Megane E-Tech jest moim zdaniem najfajniejszym elektrycznym hot-hatchem na rynku. I to pomimo tego, że EV60 nie ma ani sportowych foteli, ani deski rozdzielczej przeszywanej czerwonymi nićmi. Próżno też szukać tutaj poszerzonych błotników czy upchanego wszędzie loga "RS". Ten samochód ma to w DNA.
Renault Megane E-Tech EV60 — "słucha się nogi"
Nowe Renault Megane E-Tech jest kompaktowe, ma zwarte zawieszenie, bezpośredni układ kierowniczy i zrozumiały dla kierowcy stosunkowo mocny napęd. Dzięki temu łatwo jest nim dynamicznie jeździć. To nie spalinówka, którą trzeba dogrzać przed rozpoczęciem zabawy. Dzięki temu nie boję się go i mogę (gdzie to tylko możliwe) wykorzystać czuły układ kierowniczy oraz błyskawiczną reakcję na gaz elektrycznego napędu. A, że 220 KM to całkiem przyzwoita moc dla ważącego ok. 1600 kg kompaktu, to jazda Megane E-tech jest po prostu dobrą zabawą. Nie ma w tym nic dziwnego, bo przedstawiciele Renault przyznali — w strojeniu tego modelu pomagali im koledzy z zespołu BWT Alpine F1 Team.
Ktoś może się obrazić, bo próbuję wmówić mu, że Renault Megane E-Tech jest sportowe, a ma skromne jak na elektryka 220 KM. Przecież są Tesle czy Porsche, które mają po 700 KM i są o wiele szybsze. Tak faktycznie jest i w bezpośrednim starciu na prostej, suchej nawierzchni Renault jest bez szans. Ale dodajmy do tego zakręty, deszcz i inne czynniki zewnętrze. Szybko okaże się, że taki zwykły kierowca, jak ja, będzie się bał dotknąć pedału gazu w 700-konnym potworze w obawie o to, że skończy w rowie. I wtedy kierowca Renault Megane E-Tech z uśmiechem na twarzy przemknie obok, czerpiąc radość ze zwinnego pokonywania trudów ruchu drogowego.
Renault Megane E-Tech EV60: przyjemne i pojemne
A jakie jeszcze jest Megane E-Tech? Moi redakcyjni koledzy po wykonaniu testów i pomiarów nie byli do końca zadowoleni z przestrzeni na tylnej kanapie. Ale oni mieli na myśli potrzeby osób dorosłych. Ja z kolei ilość miejsca w drugim rzędzie oceniam inaczej. Mnie głównie chodzi o to, czy foteliki moich dzieci mieszczą się tam bez problemu. Poza tym interesuje mnie to, czy po wpięciu ich w mocowania ISOFIX można tak ustawić przednie fotele, że nikt z dorosłych nie narzeka. I wiecie co? Ku mojemu zaskoczeniu nowe Renault Megane E-Tech zdało ten test na piątkę. Poza tym bagażnik ma 440 litrów pojemności — zmieścił się tam wózek mojej córeczki oraz zakupy. To prawda, że kufer ma wysoką krawędź załadunkową, ale mi to zupełnie nie przeszkadza. Prawdę mówiąc, to nawet dobrze. Wszystko trzeba podnieść i "ominąć" tylny zderzak. W moim prywatnym aucie krawędź jest nisko i na równi z podłogą. Możecie sobie wyobrażać, jak wygląda góra tylnego zderzaka używana jako rampa.
Renault Megane E-Tech EV60: ma system operacyjny Android Automotive
Nowe Renault Megane to jest jeden z tych pojazdów, w których konstruktorzy zastosowali zasadę "dajcie więcej wyświetlaczy, samochód wytrzyma". Czy to się komuś podoba, czy nie, teraz nastały takie czasy i nic się z tym już nie zrobi. Renault zrobiło mądre posunięcie i zamiast zatrudniać tabun programistów, by pisać własny system operacyjny, postanowiło wykorzystać system Android Automotive od Google'a.
Dzięki temu wszystko w menu działa płynnie i dobrze wygląda, a pojazd ma wbudowaną aplikację google maps. Co ciekawe, w mapach po obraniu celu, obok dystansu i czasu do końca trasy auto pokazuje również, jaki będzie poziom naładowania akumulatora na miejscu — to bardzo przydatne. Jedyną rzeczą, która wyraźnie technologicznie odstaje od reszty jest widok z kamery cofania. Na ogromnym tablecie można by pokazać świetny obraz, tymczasem w Renault otoczenie widać na skrawku ekranu i to w kiepskiej rozdzielczości.
Renault Megane E-Tech EV60: ma również wady
Wnętrze ma jeszcze kilka niuansów. Interesującym aspektem obsługi jest umiejscowienie przełącznika skrzyni biegów przy kierownicy w formie dźwigienki. Dzięki temu po prawej stronie kierownicy, oprócz manetki do obsługi wycieraczek, jest jeszcze kontroler od napędu. Dopóki jest sucho, to nie ma problemu, ale jak zacznie padać, zdarzają się pomyłki — w postaci szarpania za złą dźwigienkę. Na szczęście samochód ma odpowiednią blokadę w systemie i nie da się tak po prostu włączyć wstecznego w czasie jazdy zamiast wycieraczek.
Renault Megane E-Tech EV60: zasięg i ładowanie
Ponieważ jest to auto elektryczne, to nie mogę nie wspomnieć o jego zasięgu i szybkości ładowania. Testowana wersja EV60 ma baterię o pojemności 60 kWh i według danych producenta szybka ładowarka DC naładuje ją z 20 do 80 proc. w 30 min. Ja ze swojej strony mogę to potwierdzić. Mieszkam w bloku, ładowałem się tylko na publicznych ładowarkach i szło to bardzo sprawnie. Niestety bywałem tam częściej, niż bym chciał. Producent podaje, że E-Tech ma zasięg na poziomie 450 km. U mnie realny zasięg wynosił 250 km, ale przyznaję, że nie jestem asem ecodrivingu i używałem Renault Megane E-Tech dość intensywnie. Cierpliwym z pewnością uda się wycisnąć z EV60 dużo więcej kilometrów.
Jak podsumować Renault Megane E-Tech?
W biznesie aut elektrycznych koncern Alians Renault–Nissan–Mitsubishi jest od lat. Dzięki temu nowe Renault Megane E-Tech to bardzo dojrzała konstrukcja, która ma mnóstwo zalet. Przy długości nadwozia wynoszącej zaledwie 4200 mm ten pojazd mieści w komfortowych warunkach czteroosobową rodzinę z ich codziennymi bagażami. A gdy już przewieziemy rodzinę i "wypakujemy" z pokładu wszystkich pasażerów, możemy nim poszaleć niczym hot-hatchem. Taki zestaw cech sprawia, że pomimo kilku wad, jak dziwne klamki czy opadający gumowy smoczek od gniazda ładowania DC, temu Renault należą się ode mnie bardzo wysokie noty.
Renault Megane E-Tech EV60 – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s |
0-100 km/h | 7,2 s |
0-130 km/h | 11,0 s |
60-100 km/h | 3,3 s |
80-120 km/h | 4,2 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1673/485 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. |
Śr. zawracania (w lewo/prawo) | 10,8/10,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 37,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) | 38,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Średnie zużycie prądu w teście | 16,9 kWh/100 km |
Zasięg | 355 km |
Renault Megane E-Tech EV60 – dane techniczne (producenta)
Silnik, typ | elektryczny, synchroniczny |
Umieszczenie | z przodu |
Moc maksymalna | 220 KM |
Maks. moment obrotowy | 300 Nm |
Skrzynia biegów | 1b. |
Napęd | przedni |
Poj. akum. brutto/netto | 62,7/60 kWh |
0-100 km/h | 7,4 s |
Prędkość maks. | 160 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 16,1 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 450 km |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22/130 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc./DC 10-80 proc. | 3 godz. / 30 min |
Marka i model opon test. auta | Goodyear EfficientGrip Performance |
Rozmiar opon test. auta | 215/45 R 20 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 900/750 kg |
Pojemność bagażnika | 389-1245 l |
Renault Megane E-Tech EV60 – wyposażenie
Wersja | Techno EV60 optimum |
Reflektory LED/matrycowe | S/N |
7 airbagów | S |
Klimatyzacja aut. 2-stref./pompa ciepła | S/4500 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica | S/S |
Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
Ekran 12-cal./wirtualne zegary | S/S |
Kamera i czujniki park. tył/przód | S/5000 zł (pakiet) |
Kluczyk zbliżeniowy | S |
Adaptacyjny tempomat | 5000 zł (pakiet) |
Czujnik martwego pola | 5000 zł (pakiet) |
Ładowanie AC 22 kW/DC 130 kW | S/S |
Lakier metalik | 3400 zł |
Alufelgi 20-cal. | S |
Renault Megane E-Tech EV60 – cena i gwarancja
Cena podstawowa test. wersji | 204 900 zł |
Cena testowanego auta | 220 800 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Gwarancja na akumulator | 8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok |