BMW i5 to pierwsza "piątka" wyposażona w napęd całkowicie elektryczny. Jeden z najlepiej sprzedających się modeli BMW, lider w swojej klasie, oferowany dotąd jako hybryda plug-in, a także auto z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, teraz dostępny jest również jako elektryk. Co ważne, napęd elektryczny w BMW i5 oferuje znakomite osiągi i nie wiąże się praktycznie z żadnymi wyrzeczeniami ze strony użytkownika. Przeciwnie – ma wiele zalet.

BMW i5 – osiągi z górnej półki

Jeśli ktoś obawia się o zasięg, przyspieszenie, czy ładowanie, to w przypadku BMW i5 są to obawy nieuzasadnione. Już podstawowa wersja elektrycznej limuzyny dysponuje mocą 340 KM i aż 400 Nm momentu obrotowego. Przekłada się to na przyspieszenie do setki w ciągu zaledwie 6 s, a silnik elektryczny napędzający tylną oś niezależnie od generowanej mocy pracuje cicho i płynnie. Ponadto elektryczne BMW potrafi też jechać szybko w warunkach autostradowych – jego maksymalna prędkość to ponad 190 km/h. Wysoki zasięg auta gwarantuje akumulator o pojemności 83,9 kWh (netto 81,2 kWh) – dysponując tą ilością energii, nowe elektryczne BMW może przejechać nawet do 580 km na jednym ładowaniu. Zamontowana na stałe ładowarka BMW Wallbox w wygodny sposób umożliwia ładowanie z mocą 22 kW, zmieniając domowe zacisze w prywatną stację uzupełniania energii. Co ciekawe, maksymalna krzywa ładowania w BMW i5 to 205 kW, co pozwala zwiększyć stan akumulatora z 10 proc. do 80 proc. w pół godziny.

Ważna nowość: w BMW i5 dostępna już jest – zapowiadana przez producenta od kilku miesięcy – funkcja Plug & Charge. Polega ona na automatycznym uwierzytelnieniu samochodu po podpięciu do kompatybilnej publicznej ładowarki bez konieczności użycia aplikacji lub karty ładowania. Aby rozpocząć ładowanie, wystarczy go podłączyć i kliknąć "start ładowania".

A może coś mocniejszego?

Biorąc pod uwagę, że BMW i5 jest elegancką limuzyną biznesową, to powyższe osiągi będą wystarczające dla zdecydowanej większości użytkowników. Jeśli jednak ktoś oczekuje od samochodu większej dynamiki i sportowego charakteru, może zdecydować się na BMW i5 w wersji M60: moc systemowa tego auta to aż 601 KM, przyspieszenie do setki zajmuje 3,8 s, a prędkość maksymalna to aż 230 km/h. Te parametry są wręcz szokujące, jeśli pamiętamy, że mamy do czynienia z napędem elektrycznym. Aby zapewnić odpowiednią trakcję, BMW i5 M60 wyposażone jest w napęd xDrive – na cztery koła.

Zrównoważone wnętrze

Nowe BMW serii 5 to auto dla osób, dla których ważna jest redukcja wykorzystania zasobów naturalnych i zanieczyszczeń powietrza. i5 to pierwszy model marki z całkowicie wegańskim wnętrzem — obicia foteli, deski rozdzielczej, boczków drzwi, a także kierownicy zostały wykonane z innowacyjnych materiałów o właściwościach zbliżonych do prawdziwej skóry. Bawarski koncern postawił na Veganzę — wegański materiał przypominający skórę zarówno w fakturze, jak i w dotyku.

Dzięki wyeliminowaniu materiałów pochodzenia zwierzęcego i zastosowaniu tworzyw z recyklingu oraz wykorzystaniu zielonej energii BMW i5 rozpoczyna erę nowoczesnej, zrównoważonej mobilności.

Model jest dłuższy od poprzedniej generacji o 10 cm i jest to odczuwalne w jego wnętrzu. Nawet wysokie osoby siedzące z tyłu mają zapewnione odpowiednio dużo miejsca zarówno na głowę, jak i na nogi. Zwraca uwagę również dobrze zbalansowana przestrzeń w przedniej i tylnej części kabiny: BMW i5 jest jednocześnie komfortowe, eleganckie, zwinne, a przy tym daje mnóstwo frajdy kierującemu.

Zgodnie z tradycją marki pozostawiono zakrzywiony w stronę kierowcy kokpit – teraz jego centralną część stanowi duży ekran dotykowy. Aby ułatwić sterowanie systemem poniżej ekranu oraz na tunelu środkowym znajdują się przyciski-skróty przyspieszające sterowanie najczęściej używanymi funkcjami auta, a wzdłuż deski rozdzielczej rozpościera się imponująca listwa świetlna rodem z luksusowej serii 7. Pasażerowie tylnego rzędu mają do dyspozycji własne sterowniki, które pozwalają regulować temperaturę, podgrzewanie czy chłodzenie siedzeń.

BMW i5 – dla kogo jest ten samochód?

Trudno precyzyjnie określić grono odbiorców elektrycznego BMW i5, gdyż jest to samochód bardzo uniwersalny. Z pewnością to optymalny model zarówno dla osób poruszających się po mieście, jak i tych lubiących dalsze podróże, ponieważ model ten, dzięki pojemnej baterii znakomicie sprawdzi się również jako auto długodystansowe. W zaplanowaniu trasy pomoże natomiast aplikacja My BMW, która uwzględni kompatybilne ładowarki i czas ładowania na poszczególnych stacjach, tak, aby jak najlepiej wykorzystać krzywą ładowania.

BMW i5 Foto: BMW
BMW i5

Zdalne parkowanie, zdalny serwis

Jeśli parkujemy BMW i5 w ciasnej luce pomiędzy samochodami, najwygodniej jest wcześniej wysiąść z auta. Wyciągamy telefon, włączamy aplikację My BMW i… całkowicie z zewnątrz, korzystając ze smartfona jak z pilota, kończymy parkowanie. Jest to nie tylko intuicyjne, ale też dziecinnie proste.

Nowy system operacyjny zainstalowany w samochodzie pozwala też na zdalną aktualizację oprogramowania oraz równie zdalny serwis pojazdu w ramach programu Proactive Care. Oznacza to diagnostykę bez konieczności wstępnej wizyty w serwisie – a w języku BMW to po prostu proaktywna opieka, która może być szczególnie istotna dla wiecznie zapracowanych klientów lub dla tych, którzy oczekują od samochodu znacznie więcej niż tylko funkcji przewozowych.

Reasumując…

BMW wysoko ustawiło poprzeczkę w klasie elektrycznych biznesowo-rodzinnych limuzyn. Zarówno pod kątem wzornictwa, jak i komfortu, osiągów oraz wyposażenia – standardowego, jak również dostępnego opcjonalnie. Także napęd elektryczny wyznacza najbardziej aktualne standardy i kolejny krok w stronę zrównoważonej mobilności.