• Za dwa lata w Ameryce Północnej Honda wprowadzi dwa nowe modele elektryczne, w Chinach do 2027 r. pojawi się 10 nowych modeli EV
  • Honda zainwestuje 43 miliardy jenów w budowę demonstracyjnej linii, która pozwoli wiosną 2024 r. uruchomić produkcję akumulatorów półprzewodnikowych
  • Japoński koncern nie zamierza zrezygnować z produkcji aut zapewniających "radość z jazdy" i efektem tych założeń będą dwa modele sportowe
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Najwyraźniej Honda nie bardzo spieszy się ze zelektryfikowaniem swojej gamy modelowej. Chociaż Japończycy nie ukrywają, że robią niezbędne kroki w tym kierunku, to jednak cały proces zajmie jeszcze wiele lat, a intensyfikacja prac, której efektem mają być najlepsze pojazdy elektryczne japońskiego producenta, nastąpi dopiero po 2026 r. Stanie się tak jednak tylko wtedy, jeżeli napęd elektryczny będzie już wystarczająco popularny. Takie zapowiedzi padły podczas przygotowanej przez Hondę konferencji dotyczącej postępów japońskiego koncernu w dziedzinie elektryfikacji oraz planów na przyszłość.

O przyszłości pojazdów elektrycznych Honda mówiła przede wszystkim w kontekście Japonii, Chin i USA. Japończycy nie ukrywają, że będą wprowadzali produkty dopasowane do specyfiki poszczególnych rynków. W Ameryce Północnej dwa modele elektryczne, które obecnie opracowywane są wspólnie z General Motors (GM), pojawią się w 2024 r. Będą to całkowicie nowy SUV Honda Prologue, a w przypadku marki Acura model EV SUV. W Chinach do 2027 r. Japończycy wprowadzą 10 nowych modeli EV, z kolei w Japonii na początku 2024 r. do użytku komercyjnego trafi mini-EV, przy czym modele mini-EV i EV SUV z czasem będą szerzej wprowadzane.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Przy założeniu, że po 2025 r. nastąpi popularyzacja pojazdów EV, Honda zacznie wprowadzać swoje najlepsze modele elektryczne z globalnej perspektywy. W 2026 r. producent rozpocznie wdrażanie platformy Honda e: Architecture, która łączy platformę sprzętową i platformę dotyczącą oprogramowania. Z kolei w 2027 r., dzięki współpracy z GM, Japończycy zamierzają zaoferować niedrogie pojazdy elektryczne, których koszt i zasięg ma być równie konkurencyjny, jak w przypadku tradycyjnych aut z silnikami spalinowymi — te najpierw pojawią się w Ameryce Północnej.

Honda e: Architecture Foto: Honda
Honda e: Architecture

Ale to, co wszystkich fanów marki powinno ucieszyć najbardziej, to fakt, że mimo prób osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO2, Honda zamierza zapewniać "radość z jazdy" nawet w dobie elektryfikacji. Już teraz Japończycy zapowiadają wprowadzenie dwóch sportowych modeli, jednego specjalnego i jednego flagowego.

Neutralność węglowa Hondy w połowie XXI wieku

Obecnie Honda jest największym producentem silników na świecie. Roczna sprzedaż produktów mobilnych sięga ok. 30 mln sztuk i obejmuje m.in. motocykle, samochody, silniki zaburtowe oraz samolotowe. Zgodnie z zapowiedziami, do 2050 r. japoński koncern chciałby uzyskać neutralność pod względem emisji CO2 we wszystkich produktach i działaniach korporacyjnych, w których Honda bierze udział. W związku z tym, biorąc pod uwagę wykorzystanie wymiennych akumulatorów, wodoru oraz elektryfikację samochodów, Japończycy zaoferują zróżnicowane rozwiązania dla swoich mobilnych produktów, uwzględniając sposób, w jaki klienci korzystają z produktów Hondy w różnych krajach i regionach.

Już teraz Honda zwraca uwagę, że w przypadku aut elektrycznych kluczowym elementem będzie globalny zakup akumulatorów. Z tego względu koncern chce działać dwutorowo. Już teraz wzmacniając partnerstwo w różnych regionach, firma zamierza zagwarantować sobie stabilność przy zakupach akumulatorów litowo-jonowych — w Ameryce Północnej kupi baterie Ultium od GM i rozważy możliwość stworzenia spółki joint-venture zajmującej się produkcją akumulatorów, w Chinach zacieśni współpracę z CATL, natomiast w Japonii kupi baterie do mini-EV od Envision AESC.

Akumulatory półprzewodnikowe — badania laboratoryjne Foto: Honda
Akumulatory półprzewodnikowe — badania laboratoryjne

Swoje prace nad niezależnymi badaniami i rozwojem akumulatorów nowej generacji Honda zintensyfikuje w drugiej połowie bieżącego dziesięciolecia. Z myślą o akumulatorach półprzewodnikowych, które na razie są na etapie rozwoju, Japończycy zainwestują 43 miliardy jenów w stworzenie linii demonstracyjnej, tak aby całość mogła wystartować wiosną 2024 r. Po tym czasie akumulatory nowej generacji Honda chce wprowadzać do modeli, które trafią na rynek w drugiej połowie lat 20. obecnego wieku.