Kia ogłosiła swoją strategię na najbliższe lata, w ramach której ma zamiar przekształcić się w "wiodącego dostawcę zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności". W tym celu już do 2027 roku wprowadzi do swojej oferty aż 14 pojazdów elektrycznych, a do 2030 planuje sprzedawać 4 mln samochodów rocznie, z czego co najmniej 1,2 mln napędzanych prądem. Kia przewiduje, że ponad 80 procent sprzedaży pojazdów BEV w 2030 roku przypadnie na Koreę Amerykę Północną, Europę i Chiny, przy czym pojazdy elektryki będą stanowić 45 procent całkowitej sprzedaży marki na tych głównych rynkach.

Kia EV9 Foto: KIA / Auto Świat
Kia EV9

Jednym z pierwszych pojazdów wprowadzanych w ramach nowej strategii będzie SUV EV9, którego wersja studyjna została zaprezentowana podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego w Los Angeles. Będzie to flagowy model marki, w który zaprezentuje szeroką gamę technologii nowej generacji, w tym system autonomicznej jazdy "AutoMode" pozwalający na jazdę bez ingerencji kierowcy na części autostrad. Po raz pierwszy dostępne będą również zdalne aktualizacje "Over-the-air" dla pokładowych systemów oraz usługi "Feature on Demand" pozwalające na instalacje dodatkowych funkcjonalności już po zakupie auta (co ważne, zarówno aktualizacje "Over-the-air" jak i usługi "Feature on Demand" mają trafić na wyposażenie seryjne wszystkich nowych modeli Kii, począwszy od 2025 roku). Nowy elektryczny SUV będzie mieć około 5 m długości, pozwoli przyspieszać do „setki” zaledwie w 5 s i przejedzie na jednym ładowaniu do 540 km. Na szybkich ładowarkach uzupełnienie energii potrzebnej na przejechanie kolejnych 100 km ma zajmować tylko 6 minut. EV 9 ma zadebiutować w sprzedaży już w 2023 roku i będzie można go kupić w Polsce.

Kia EV9 Foto: KIA / Auto Świat
Kia EV9

Nie tylko osobówki

Kia zapowiedziała, że w okresie od 2023 do 2027 roku na rynek będą wprowadzane co najmniej dwa modele EV rocznie, w tym także pikapy, a ponadto od 2025 roku zaczną dołączać do nich pojazdy specjalistyczne PBV (Purpose Built Vehicle) zaprojektowane z myślą o specyficznych potrzebach klienta korporacyjnego, takie jak samochody dostawcze lub wykorzystywane do transportu osobowego. Jednym z nich będzie wersja crossovera Niro Plus stworzona z myślą o usługach taksówkarskich. O ile jednak ta i jej podobne konstrukcje wykorzystają jeszcze aktualnie istniejące platformy, o tyle kolejne powstaną już na bazie nowych platform skateboardowych (deskorolkowych). Są one elastyczne pod względem wielkości i mogą mieć modułowe nadwozia, które łatwo dopasować do preferencji klientów. W miarę rozwoju rynku pojazdów PBV Kia planuje stopniowo rozszerzać swoją ofertę od mikro- do dużych pojazdów PBV, które potencjalnie mogą stanowić alternatywę dla transportu publicznego, a nawet być wykorzystywane jako mobilne biura. Do 2030 roku ma to pozwolić koreańskiej marce zostać liderem w tym segmencie rynku.

Wspólna ofensywa

Plany Kia wpisują się w strategię całej Grupy Hyundai-Kia, w ramach której do 2030 roku elektryki zdominują premiery koreańskiego koncernu. Hyundai do końca dekady chce wprowadzić do swoje gamy co najmniej 11 modeli z takim napędem, a kolejne 6 ma uzupełnić ofertę luksusowej marki Genesis.