Auto Świat EV Wiadomości Mała elektryczna Skoda będzie jednym z najtańszych aut na prąd w Polsce
  • Nowy model będzie mieć ok. 410 cm długości i dwa bagażniki
  • Auto powstaje na nowej wersji platformy MEB
  • Skoda na razie nie ustaliła daty, kiedy wycofa się z produkcji samochodów spalinowych

Skoda właśnie przedstawiła wersję coupe elektrycznego SUV-a Enyaq iV, a w ciągu najbliższych ośmiu lat pokaże co najmniej trzy kolejne modele na prąd. Pierwszym z nich będzie miejskie auto. Poznaliśmy datę jego debiutu. To 2024 r.

Elektryczna Skoda

Nowy model jest częścią większego przedsięwzięcia koncernu Volkswagena, które zaowocuje także miejskimi elektrycznymi samochodami Cupry, Seata, Volkswagena i prawdopodobnie Audi. Projekt nadzoruje Seat.

We wrześniu 2021 r. poznaliśmy dwa prototypy zapowiadające modele Cupry i Volkswagena. To Cupra UrbanRebel i Volkswagen ID. Life. Skoda jeszcze nie przedstawiła swojego studium, ale to tylko kwestia czasu.

CUPRA UrbanRebel Concept
CUPRA UrbanRebel ConceptSeat

Nowa elektryczna Skoda będzie mieć ok. 410 cm długości, niecałe 185 cm szerokości i co najmniej 155 cm wysokości, co da jej formę crossovera. Rozstaw osi: 265 cm.

Samochód otrzyma dwa bagażniki. Przedni może mieć ok. 70 l, a tylny przeszło 300 l pojemności. Drugi z nich da się powiększyć do niecałych 1300 l.

Przyszła Skoda powstaje na nowej wersji platformy MEB. Ten wariant jest przystosowany do montażu wyłącznie jednego silnika, i to z przodu, więc odmiany z napędem na obie osie nie wchodzą w grę.

Nowy czeski samochód raczej nie będzie mieć wersji RS, sportowe odmiany trafią za to do gam modeli Cupry i Volkswagena. Studyjna Cupra UrbanRebel ma aż 340 KM, które można na krótko podwyższyć do 435 KM. Z kolei Volkswagen ID. Life rozwija 234 KM, co jest zapowiedzią wariantu GTX.

Volkswagen ID. Life
Volkswagen ID. LifeVolkswagen

Jak się dowiedział "Auto Świat", nowa Skoda zadebiutuje w 2024 r. Wychodzi więc na to, że czeskie auto pojawi się jako pierwsze z całej piątki. W 2025 r. można się spodziewać modeli Cupry, Seata i Volkswagena.

Miejska elektryczna Skoda może kosztować ok. 80 tys. zł, co postawi ją w gronie najtańszych samochodów na prąd w Polsce. Dziś w tej grupie znajduje się np. Dacia Spring (ceny: od 79 tys. 900 zł), ale mierzące 373 cm długości auto jest modelem o segment niższym od przyszłej Skody.

Dacia Spring
Dacia SpringDacia

Elektryczne plany Skody

Kolejnym elektrycznym samochodem Skody będzie kompaktowy hatchback, dzielący podzespoły z Volkswagenem ID.3. Auto pojawi się już po 2025 r.

Skoda nie ustaliła jeszcze konkretnej daty definitywnego zakończenia produkcji samochodów z silnikami spalinowymi. Nie wiadomo bowiem, jak szybko elektromobilność będzie się przyjmować w różnych częściach świata. Do 2030 r. udział elektrycznych aut w europejskiej sprzedaży Skody ma wynieść od 50 do 70 proc.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji