Auto Świat EV Wiadomości Nowe regulacje dotyczące baterii aut elektrycznych. Jest decyzja Parlamentu Europejskiego

Nowe regulacje dotyczące baterii aut elektrycznych. Jest decyzja Parlamentu Europejskiego

Parlament Europejski zatwierdził 15 czerwca nowe przepisy dotyczące projektowania, produkcji i zarządzania odpadami wszystkich typów baterii sprzedawanych w Unii Europejskiej. Dotyczą m.in. akumulatorów do aut elektrycznych oraz baterii w urządzeniach elektronicznych.

Akumulatory - zdjęcie ilustracyjne
Roman Zaiets / Shutterstock
Akumulatory - zdjęcie ilustracyjne

Przy 587 głosach za, dziewięciu przeciw i 20 wstrzymujących się, posłowie poparli porozumienie osiągnięte z Radą w sprawie przeglądu przepisów UE dotyczących baterii i zużytych baterii. Nowe prawo uwzględnia rozwój technologiczny i przyszłe wyzwania w sektorze i obejmie cały cykl życia baterii, od projektu do wycofania z eksploatacji.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kluczowe elementy nowych przepisów to m.in. obowiązkowa deklaracja śladu węglowego i etykieta dla akumulatorów w pojazdach elektrycznych (EV), w lekkich środkach transportu (LMT), np.: elektrycznych hulajnogach lub rowerach, obowiązek projektowania przenośnych baterii w urządzeniach w taki sposób, aby konsumenci mogli je łatwo wyjąć i wymienić oraz bardziej rygorystyczne cele w zakresie zbierania odpadów baterii przenośnych i małogabarytowych.

Nowe przepisy określają też minimalne poziomy materiałów odzyskiwanych ze zużytych baterii: litu — 50 proc. do 2027 r. i 80 proc. do 2031 r.; kobaltu, miedzi, ołowiu i niklu — 90 proc. do 2027 r. i 95 proc. do 2031 r.

Regulacje wprowadzają również minimalne poziomy zawartości materiałów pochodzących z recyklingu odpadów produkcyjnych i konsumenckich, wykorzystanych w nowych bateriach: osiem lat po wejściu w życie rozporządzenia — 16 proc. dla kobaltu, 85 proc. dla ołowiu, 6 proc. dla litu i 6 proc. dla niklu; 13 lat po wejściu w życie: 26 proc. dla kobaltu, 85 proc. dla ołowiu, 12 proc. dla litu i 15 proc. dla niklu.

"Po raz pierwszy mamy przepisy dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym, które obejmują cały cykl życia produktu — podejście, które jest dobre zarówno dla środowiska, jak i gospodarki. Uzgodniliśmy środki, które przyniosą znaczne korzyści konsumentom: baterie będą dobrze funkcjonować, będą bezpieczniejsze i łatwiejsze do usunięcia. Naszym ogólnym celem jest zbudowanie silniejszego przemysłu recyklingu w UE, w szczególności w odniesieniu do litu, oraz konkurencyjnego sektora przemysłowego jako całości, co ma kluczowe znaczenie w nadchodzących dziesięcioleciach dla transformacji energetycznej i strategicznej autonomii naszego kontynentu. Środki te mogą stać się punktem odniesienia dla całego globalnego rynku baterii" — powiedział sprawozdawca, włoski europoseł Achille Variati (Grupa Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów).

Po końcowym głosowaniu na posiedzeniu plenarnym Rada będzie musiała formalnie zatwierdzić tekst przed jego publikacją w Dzienniku Urzędowym UE i wejściem w życie.

Ze Strasburga Łukasz Osiński

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji