Coraz więcej modeli elektrycznych jest w nią wyposażanych. Są to auta typowo miejskie (Dacia Spring czy Hyundai Inster), a także większe pojazdy, np. kompaktowy Nissan Leaf czy wielki SUV Kia EV9.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCzym jest funkcja V2L?
Vehicle-to-Load to nic innego jak system ładowania dwukierunkowego, który oznacza, że akumulator może nie tylko pobierać energię z sieci, ale również ją oddawać, zamieniając z powrotem prąd stały na zmienny. Wówczas samochód staje się źródłem energii do zasilania innych urządzeń elektrycznych.
Prąd dostępny w dowolnym miejscu
Energię z pojemnego akumulatora samochodu elektrycznego można wykorzystać podczas wypoczynku, np. na kempingu, podczas prac w trudnym terenie z wykorzystaniem elektronarzędzi albo w sytuacjach awaryjnych, gdy nie ma zasilania.
Wystarczy włożyć specjalny adapter do gniazda zasilania w samochodzie i można podpiąć praktycznie dowolny sprzęt małej i średniej mocy. Co istotne maksymalna moc wynosi 3,6 kW, więc można podłączyć, nie tylko laptopa jak w przypadku standardowych gniazd 230 V o mocy 150 W, w które wyposażane są samochody spalinowe. W przypadku V2L zasilisz np. ekspres do kawy, kuchenkę, przenośne oświetlenie. Naładujesz nawet rower elektryczny. Granicą jest pomysłowość użytkownika.
Technologia będzie się rozwijać. Już dziś niektóre samochody są kompatybilne z funkcją Vehicle-to-Grid (V2G), więc w kolejnych etapach będą mogły oddawać zgromadzoną energię z powrotem do sieci energetycznej lub zasilać gospodarstwo domowe - Vehicle-to-Home (V2H). Do tego potrzebna jest jednak odpowiednia infrastruktura i system zarządzania energią.