Auto Świat EV Wiadomości Samochody elektryczne nie palą się częściej niż spalinowe. Eksperci nie mają wątpliwości

Samochody elektryczne nie palą się częściej niż spalinowe. Eksperci nie mają wątpliwości

Z najnowszego Raportu Bezpieczeństwa Pożarowego EV jasno wynika, że samochody elektryczne nie są bardziej narażone na pożary niż pojazdy spalinowe. W pierwszym półroczu 2025 r. auta z napędem elektrycznym stanowiły mniej niż pół procenta wszystkich pożarów samochodów w Polsce. Na 4 712 zgłoszonych pożarów pojazdów, tylko 23 dotyczyły samochodów elektrycznych.

Tesla po pożarze w Berlinie
AFP
Tesla po pożarze w Berlinie
  • Samochody elektryczne nie są bardziej narażone na pożary niż pojazdy spalinowe, co potwierdzają dane Państwowej Straży Pożarnej
  • W pierwszym półroczu 2025 r. tylko 23 pożary dotyczyły samochodów elektrycznych, co stanowi mniej niż 0,5 proc. wszystkich pożarów pojazdów w Polsce
  • Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV wskazuje, że wskaźnik pożarów dla aut elektrycznych jest równy wskaźnikowi dla pojazdów spalinowych

Wokół samochodów elektrycznych narosło wiele mitów, w które wierzą niektórzy kierowcy i dlatego właśnie obawiają się takich aut. Jedna z nich dotyczy pożarów. Fakty nie pozostawiają jednak złudzeń, a dane Państwowej Straży Pożarnej nie pozostawiają wątpliwości. Jasno z nich wynika, że elektryki wcale nie palą się częściej niż "klasyczne" pojazdy. W pierwszej połowie tego roku tylko 23 pożary były związane z samochodami na prąd, a to mniej niż 0,5 proc. wszystkich pożarów pojazdów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Według danych Państwowej Straży Pożarnej, wskaźnik pożarów dla samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w pierwszej połowie 2025 r. wyniósł 0,23 na 1000 zarejestrowanych pojazdów — dokładnie tyle samo, co w przypadku aut spalinowych. W tym okresie w Polsce odnotowano 23 pożary BEV, co stanowiło zaledwie 0,49 proc. wszystkich incydentów. Dla porównania, w tym samym czasie doszło do 4 636 pożarów pojazdów spalinowych, czyli 98,39 proc. wszystkich przypadków. Od 2020 r. do końca czerwca 2025 r. zgłoszono 87 pożarów samochodów elektrycznych, podczas gdy w tym samym czasie pojazdy spalinowe były przyczyną 50 833 takich zdarzeń. W przypadku hybryd (w tym hybryd plug-in) odnotowano 222 pożary, natomiast nie zgłoszono żadnego przypadku pożaru pojazdu wodorowego.

W sumie w pierwszej połowie 2025 r. pożary pojazdów dotyczyły

  • 23 samochodów elektrycznych (BEV),
  • 11 samochodów hybrydowych (HEV i PHEV),
  • 4678 samochodów spalinowych (ICE),
  • 0 samochodów wodorowych (FCEV).

Analizując te liczby warto pamiętać, że łączna liczba zarejestrowanych w Polsce pojazdów przekracza 27 mln. Samochodów elektrycznych jest znacznie mniej, bo ok. 100 tys.

Prawdziwe przyczyny pożarów samochodów elektrycznych

Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting podkreślił, że mimo iż pożary samochodów elektrycznych często przyciągają uwagę, dostępne dane nie potwierdzają, by były one bardziej niebezpieczne niż pojazdy spalinowe. Zwrócił uwagę, że analiza przyczyn wykazała, iż tylko 30 proc. pożarów wynikało z awarii lub usterki, a nie wszystkie dotyczyły układu wysokiego napięcia. W ponad połowie przypadków (52 proc.) przyczyna została określona jako "inna lub nieznana", co nie pozwala jednoznacznie powiązać ich z napędem elektrycznym czy systemem bateryjnym.

St. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP zaznaczył, że pożary pojazdów z alternatywnymi napędami, czyli zarówno "pełne elektryki", jak i hybrydy, wciąż budzą wiele emocji. Wskazał, że w przestrzeni medialnej niemal każdy pożar samochodu jest natychmiast komentowany jako pożar "elektryka", a późniejsze sprostowania nie docierają już do szerokiego grona odbiorców. Dodał, że od maja 2023 r. Państwowa Straż Pożarna wprowadziła zaktualizowane "Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym", na podstawie których prowadzone są działania jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz szkolenia. Zwrócił uwagę, że interwencje przy pożarach pojazdów elektrycznych lub hybrydowych trwają dłużej niż w przypadku aut spalinowych, co wynika z konieczności monitorowania temperatury akumulatorów w określonych odstępach czasu. Ma to zapewnić bezpieczeństwo zarówno ratownikom, jak i osobom przejmującym uszkodzony pojazd po pożarze.

Ładowanie samochodu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznegoThammanoon Khamchalee / Shutterstock

Po co powstał ten raport?

"Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV" to pierwsze w Europie narzędzie, które gromadzi i analizuje dane dotyczące pożarów samochodów elektrycznych i spalinowych. Dokument jest publikowany co kwartał przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) we współpracy z Państwową Strażą Pożarną oraz F5A New Mobility Research and Consulting. Celem raportu jest dostarczanie wiarygodnych, opartych na zweryfikowanych danych informacji na temat bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych.

Dzięki regularnej publikacji raportu, zarówno służby ratownicze, jak i użytkownicy pojazdów mogą lepiej zrozumieć rzeczywiste zagrożenia związane z eksploatacją samochodów elektrycznych. Raport ma również na celu przeciwdziałanie dezinformacji oraz budowanie świadomości na temat bezpieczeństwa nowych technologii w motoryzacji.