Auto Świat EV Wiadomości Ogniwo paliwowe od Volkswagena? Zasięg nawet 2 tys. km

Ogniwo paliwowe od Volkswagena? Zasięg nawet 2 tys. km

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Volkswagen we współpracy z kraftwerk TUBES GmbH pracuje nad nowym ogniwem paliwowym. Niby nic nadzwyczajnego, ale założenia projektu są imponujące. Auto wyposażone w nowe ogniwa paliwowe ma na jednym tankowaniu przejechać nawet 2 tys. km.

Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen

Dla wielu producentów samochodów auta elektryczne to przyszłość mobilności. Jednak nawet takie firmy jak Volkswagen nie stawiają wszystkiego na jedną kartę. Bo pomimo tego, że koncern VW produkuje auta elektryczne i pracuje nad kolejnymi. To jednak szuka innych sposobów na ekologiczne napędy. Jak donosi Bussines Insider, Volkswagen pracuje nad nowym napędem na ogniwa paliwowe, który będzie tańszy od obecnej technologii i pozwoli samochodom napędzanym wodorem na zasięg nawet 2 tys. kilometrów na jednym tankowaniu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jest to o tyle ciekawe, że firma z Wolfsburga całkowicie poświęciła się napędom akumulatorowym. Ale prace z kraftwerk TUBES GmbH wskazują na to, że VW tylne drzwi ma otwarte i aktywnie poszukuje alternatyw dla napędów bateryjnych. Świadczyć może o tym fakt, że VW wraz kraftwerk TUBES zarejestrował nowy patent związany z ogniwami paliwowymi.

Ogniwo paliwowe które działa bez platyny i litu

We wniosku patentowym Volkswagen jest wymieniony nie tylko jako użytkownik technologii, ale również aktywnie zaangażowany w jej rozwój. W tym przypadku różnico w stosunku do technologii Hyundaia i Toyoty polega na tym, że zamiast membrany plastikowej zastosowano membranę ceramiczną.

Zaletą tego rozwiązania jest to, że ogniwo paliwowe jest znacznie tańsze w produkcji, ponieważ do jego budowy nie wykorzystuje się platyny – metalu szlachetnego, który znacznie podnosi koszty produkcji ogniw paliwowych.

Taka zmiana w budowie ogniwa paliwowego ma też inne zalety. Dzięki membranie ceramicznej wyeliminowano konieczność stosowania drogich i skomplikowanych systemów nawilżania plastikowej membrany – aby zapobiec jej zamarzaniu w niskich temperaturach i wysychaniu w wysokich.

Nowe ogniwa paliwowe? Niestety, dopiero za kilka lat

W zawiązku ze zmianami konstrukcyjnymi. Temperatura w systemie musi być utrzymywana powyżej 40 stopni, w przeciwnym razie w ogniwie powstaną grzyby i bakteria, które je zanieczyszczą. Dodatkowo nowy typ ogniwa paliwowego obejdzie się bez litu, który jest stosowany w większości akumulatorów do aut elektrycznych.

Pomimo tego, że patent został zgłoszony wspólnie z Volkswagenem, kraftwerk TUBES zapewnia, że nie działa jedynie dla jednej marki. Celem firmy kraftwerk TUBES jest zastosowanie tej technologii w seryjnym samochodzie do 2026 roku, w kilku seriach do 10 tys. pojazdów, rozłożonych na kilku producentów.

Pożyjemy, zobaczymy – ale przyznacie, że zapowiada się ciekawie?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków