- Toyota zaprezentowała trzecią generację ogniw wodorowych podczas targów H2 & FC EXPO w Tokio
- Nowa generacja ma poszerzyć możliwości zastosowania modułów wodorowych
- Nowe ogniwa mają być bardziej wydajne, niezawodne i tańsze w produkcji
Toyota w 2014 r. firma wypuściła na rynek model Mirai napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Do dziś sprzedano 28 tys. egzemplarzy tego auta. Dostępne jest ono na 30 rynkach. Firma stale zaś poszerza możliwości zastosowania modułów wodorowych używanych w samochodach na inne obszary.
- Przeczytaj także: Toyota i w tym segmencie wychodzi z Japonii. Na celowniku USA. Chodzi o fabrykę nowej ery
Od 2019 r. kompaktowe moduły ogniw paliwowych trafiły do ponad 100 klientów na całym świecie. Są wykorzystywane w ciężarówkach, autobusach, w kolejnictwie oraz jako stacjonarne generatory prądu.
Aby przyspieszyć wprowadzenie rozwiązań wodorowych do różnych gałęzi gospodarki, inżynierowie Toyoty stworzyli trzecią generację ogniw paliwowych. W Tokio podczas targów H2 & FC EXPO. Na stoisku producenta można również zobaczyć między innymi przenośne kartridże wodorowe oraz zestawy elektrolizerów.
Nowa generacja ogniw paliwowych - wszechstronne zastosowania
Nowa generacja wodorowych ogniw paliwowych Toyoty ma znaleźć zastosowanie w wielu obszarach. W samochodach osobowych zapewnić ma duży zasięg po jednym tankowaniu. W przypadku pojazdów ciężarowych system dostarczyć ma wysoką moc, a niezawodność ma dorównywać silnikom Diesla używanym w ciężarówkach. Kompaktowa konstrukcja ogniw ma sprawić, że będzie je można instalować w szerokiej gamie pojazdów użytkowych, a to z kolei poszerzy możliwości ich zastosowania.
Nowy system Toyoty ma być wykorzystywany także w stacjonarnych generatorach prądu, w transporcie kolejowym oraz morskim.
Nowa generacja ogniw paliwowych - poprawiona wydajność i niezawodność
Konstrukcja trzeciej generacji ogniw paliwowych została opracowana na podstawie doświadczeń i opinii użytkowników poprzednich systemów. Nowa konstrukcja ma sprostać wysokim standardom trwałości w sektorze transportu. Przewidywana niezawodność ma być dwukrotnie wyższa niż w obecnym systemie.
Nowy system będzie także bardziej wydajny. Zasięg napędzanych nim pojazdów ma się zwiększyć o ok. 20 proc. Wszystko dzięki mniejszemu zużyciu paliwa.
Toyota w trzeciej generacji zamierza także obniżyć koszty tej technologii, co ma uczynić ją bardziej dostępną dla szerokiego grona odbiorców. Nowo zaprojektowane ogniwa mają być tańsze w produkcji. Dodatkowo udoskonalono też sam proces ich wytwarzania.
Nowe ogniwa paliwowe trzeciej generacji mają trafić na rynki w Japonii, Europie, Ameryce Północnej i Chinach po 2026 r.