- W 2022 r. Ukraińcy zarejestrowali więcej samochodów elektrycznych niż Polacy. Łącznie dokonali 22,6 tys. transakcji zakupowych dotyczących aut z tym napędem
- Pomimo wojny i rosyjskich ataków wymierzonych w ukraińską sieć energetyczną 2022 r. był rekordowy pod względem rozwoju elektromobilności u naszych sąsiadów
- Na liście najchętniej kupowanych nowych elektryków w Ukrainie jest jedna egzotyczna pozycja. To Honda M-NV opracowana z chińskim Dongfengiem
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
W 2022 r. polski park samochodów elektrycznych wzbogacił się o nieco ponad 12 tys. pojazdów BEV (nowych i używanych) – tak wynika z porównania aktualnego Licznika Elektromobilności (grudzień 2022 r.) z jego edycją z grudnia 2021 r.
Ile aut z takim rodzajem napędu pojawiło się w tym czasie w Ukrainie? Według Stanisława Buczackiego z ukraińskiego Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego - aż 13,4 tys. Chociaż nasi sąsiedzi muszą mierzyć się z przerwami w dostawach prądu, rynek samochodów elektrycznych zanotował u nich kilka rekordów w zeszłym roku.
Ukraina. Rekordowy rok dla elektromobilności pomimo wojny
Jak przekazał polskiemu IBRM Buczacki, obywatele Ukrainy kupili łącznie 22,6 tys. samochodów elektrycznych w 2022 r., a to liczba wyższa aż o 45,3 proc. niż w 2021 r. W tym zbiorze uwzględniono jednak umowy kupna-sprzedaży z rynku wewnętrznego, czyli dotyczące pojazdów, które już jeździły w Ukrainie. Odejmując je (9,2 tys. szt., 40,8 proc. rynku), otrzymujemy 13,4 tys. elektryków zarejestrowanych po raz pierwszy w tym kraju.
W grudniu 2022 r. padł inny rekord związany z ukraińską elektromobilnością – aż 14,2 proc. transakcji na rynku nowych samochodów dotyczyło aut elektrycznych. Zaskoczenia nie wzbudzają miejsca, w których pojazdy z takim napędem były kupowane najczęściej – na pierwszym miejscu jest Kijów (blisko 4,7 tys. szt.), na drugim obwód lwowski (prawie 2,4 tys. szt.), a na trzecim obwód kijowski (niemal 2 tys. szt.).
Ukraina. Najczęściej kupowane samochody elektryczne
Lista najchętniej wybieranych w Ukrainie modeli różni się w zależności od tego, czy mówimy o samochodach używanych, czy nowych.
W 2022 r. w rankingu aut z rynku pierwotnego królowały:
- Volkswagen ID.4: 562 szt.
- Honda M-NV: 240 szt.
- BMW iX: 171 szt.
- Hyundai IONIQ 5: 131 szt.
- Audi e-tron: 114 szt.
- Nissan Leaf: 109 szt.
- Mercedes-Benz EQC: 81 szt.
- Volvo XC40 Recharge: 76 szt.
- Hyundai Kona EV: 54 szt.
- Mercedes-Benz EQA: 53 szt.
Pierwsza dziesiątka najczęściej importowanych do Ukrainy używanych elektryków wygląda już zgoła inaczej:
- Nissan Leaf: 2 tys. 269 szt.
- Tesla Model 3: 953 szt.
- Volkswagen e-Golf: 871 szt.
- Volkswagen ID.4: 862 szt.
- Renault ZOE: 688 szt.
- Tesla Model Y: 522 szt.
- Honda MN-V: 431 szt.
- Tesla Model S: 419 szt.
- Chevrolet Bolt: 343 szt.
- Renault Kangoo Z.E.: 338 szt.
Warto wspomnieć, że chociaż dane dotyczące rynku samochodów elektrycznych napawają optymizmem, Ukraińcy odczuwają skutki wojny. Nasi sąsiedzi w 2022 r. zdecydowanie rzadziej decydowali się na zakup nowego samochodu. W porównaniu z 2021 r. sprzedaż na rynku pierwotnym spadła aż o 63,7 proc. – dilerzy "pozbyli" się tylko 39 tys. 89 aut.