Właścicielem Volvo jest chiński koncern Geely, więc nic dziwnego, że wiele modeli marki z Göteborga powstaje również w zakładach w Chinach. Przypadek EX30 był specyficzny, ponieważ ten model był produkowany wyłącznie w Daqing, skąd trafiał także na rynki europejskie. Od kwietnia 2025 r. powstaje on również w Gandawie.
Volvo EX30 "made in Europe"
To dobra informacja dla belgijskiego zakładu, który zyskał 350 nowych miejsc pracy (zatrudnienie wynosi już blisko 6,6 tys. osób), a także dla marki, która uniknie cła nałożonego przez Unię Europejską na samochody elektryczne produkowane w Chinach.
– Model EX30 ma dla Volvo Cars ogromne znaczenie w kontekście dalszego umacniania pozycji na europejskim rynku elektrycznych aut klasy premium – powiedziała Francesca Gamboni, dyrektorka ds. produkcji i łańcucha dostaw Volvo Cars. – Inwestycja w europejską produkcję EX30 w Gandawie doskonale wpisuje się w naszą długofalową strategię, zgodnie z którą budujemy samochody tam, gdzie sprzedają się najlepiej. Nasza elastyczna, globalna sieć produkcyjna zwiększa odporność firmy na zmienną sytuację na rynkach i pozwala nam szybko dostosowywać do niej naszej plany.
Dziesiąty model Volvo z Europy
Decyzję o uruchomieniu produkcji Volvo EX30 w Belgii ogłoszono jesienią 2023 r., a inwestycja w rozbudowę fabryki kosztowała ok. 200 mln euro. – Dzięki zaangażowaniu i współpracy całego zespołu udało się skrócić czas procesu uruchamiania produkcji aż o połowę. Dziś z dumą witamy EX30 na naszej linii produkcyjnej, pokazując, że nowoczesne technologie i innowacje pozwalają nam elastycznie reagować na potrzeby rynku – skomentował Stefan Fesser, dyrektor zakładu Volvo Cars w Gandawie.
Obecnie Volvo Cars produkuje 10 modeli w Europie: w Gandawie (Belgia) i Torslandzie (Szwecja), niedaleko siedziby marki w Göteborgu, a kolejny zakład powstaje na Słowacji. Volvo ma też fabryki w Karolinie Południowej (USA), Chengdu, Daqing i Taizhou (Chiny).