Na torze o długości 12,3 km bez przeszkód mogliśmy zbadać, ile paliwa naprawdę zużywają samochody osobowe. Nie oczekujcie jednak od nas laboratoryjnej precyzji wyników. Notowaliśmy chwilowe zużycie paliwa wskazywane przez całkiem dokładne komputery pokładowe podczas jazdy z prędkościami 80, 100, 130, 150, 180, 200, 220, 250 km/h oraz z prędkością maksymalną. Ponadto na zużycie paliwa na pewno miały wpływ warunki atmosferyczne i wiatr. Kwiecień był jak zwykle kapryśny, a wiatr na jednej prostej popychał samochody, na drugiej je hamował. Uśredniliśmy więc rezultatyz obydwu prostych. Zużycie na poziomie prawie 67 l na 100 km w samochodzie osobowym to chyba rekord świata. Tor jest wyposażony w urządzenie do pomiaru prędkości testowanych aut, dzięki czemu mogliśmy stwierdzić, że ich prędkościomierze są całkiem dokładne. Najmniej precyzyjne okazały się wskazania w obydwu Golfach. Przy 130 km/h ich prędkościomierze wskazywały 137, przy 200 km/h strzałka pokazywała 210. A co ze zużyciem paliwa? Oczywiście ekipa testowaw wielkim napięciu oczekiwała na wyniki zużycia największego Porsche w historii. Cayenne Turbo S nie rozczarował. Przy stale wciśniętym do oporu pedale gazu sportowy SUV osiągnął prędkość 270 km/h, spalając niewyobrażalne 66,7 l benzyny wysokooktanowej na "setkę". Komputer pokładowy jednak wcale o tym nie poinformował - ze wstydem zatrzymał się na "29,9". Prawda wyszła na jaw przy uzupełnianiu baku. Prawie 67 l na 100 km! 40-tonowa ciężarówka potrafi zadowolić się 35 l oleju napędowego! Nawet jeśli nabywcami 521-konnych bolidów są szejkowie, ten paliwożerca i tak zupełnie nie pasuje do naszych czasów. Aby ochłonąć, zasiedliśmy za kierownicą hybrydowej Toyoty Prius, symbolu zaawansowanej techniki zaprzęgniętej w celu zredukowania zużycia paliwa. Priusw ruchu miejskim i na krótkich trasach jest rzeczywiście mistrzem oszczędzania. Ale nie w tym teście. Przy prędkości 80 km/h Zafira, 407 i Golf zużywają nieco mniej paliwa. Podczas szybkiej jazdy autostradą (powyżej 130 km/h) nawet mocniejszy Mercedes C180 jest znacznie oszczędniejszy od Toyoty, a kompakty napędzane dieslami po prostu biją hybrydę na głowę. Duża powierzchnia czołowa VW Multivana stawia tak znaczny opór, że jego apetyt wzrasta wraz z prędkością wyjątkowo gwałtownie. Podobnie jest w przypadku Cayenne'a i Touarega. Ulubionym samochodem testowym była "911" Carrera S. W Papenburgu bez problemu udało się ją rozpędzić do niemal 300 km/h. Rekord toru wynoszący 352 km/h uzyskali kierowcy z firmy AMG. Chyba nie każdy żołądek wytrzymałby tak szybką jazdę. W 911 komputer pokładowy zatrzymał się na chwilę przy 26,9 l i po pokazaniu zera po kilku kilometrach zaczął ponownie wskazywać użyteczne dane. Inni uczestnicy testu nie robili tylu ceregieli, bez ociągania, na bieżąco pokazywali chwilowe zużycie paliwa. Tylko do 23-letniego Mercedesa 190 musieliśmy wbudować aparaturę pomiarową z powodu braku komputera. Porównanie z nowoczesnym C180 pokazuje, jak duży postęp nastąpił w technice motoryzacyjnej. Jeszcze rzut oka na ciekawego z technicznego punktu widzenia Golfa GT 1.4 TSI. Taka moc z małej pojemności robi wrażenie, ale zapotrzebowanie na paliwo już nie.Nieco słabszy, ale jednak dużo większy Mercedes spala przy prędkości 180 km/h prawie 4 l benzyny wysokooktanowej mniej na 100 km! Czy istnieją jakieś ogólne reguły pozwalające wyróżnić auta o szczególnie wysokim apetycie na paliwo, gdy wciśniemy gaz do oporu? Owszem, to mocne benzyniaki z turbodoładowaniem. Na niskich biegach na komputerach pokładowych takich samochodów można zobaczyć naprawdę wstrząsające liczby. Drodzy Czytelnicy, przeczytajcie nasz test, uważnie obejrzyjcie wykresyi wyciągnijcie wnioski. Od dawna wiedzieliście, że szybka jazda dużo kosztuje. Teraz już wiecie ile! Touareg kontra Cayenne 313-konny diesel VW Touarega kontra 521 koni Porsche Cayenne'a Turbo S. Do 130 km/h diesel zużywa 2 l mniej, ale już przy 180 km/h Porsche potrzebuje mniej benzyny. Jednak niedługo. Gdybyśmy stale jeździli Porsche z prędkością 270 km/h, każde 100 km kosztowałoby nas ok. 300 zł Porsche Carrera S kontra Mercedes SLK Porsche Carrera S (benzyna 98 okt.) i Mercedes SLK (95 okt.) mają prawdziwie "sportowe" apetyty na benzynę. Przy 80 i 220 km/h na przejechanie 100 km potrzebują podobnej ilości paliwa. Przy 226 km/h SLK, niemal tracąc dech, podwaja zużycie benzyny zanotowane przy 180 km/h "Piątka" diesel kontra benzyna Rzut oka na wykres wystarczy, aby przestać zawracać sobie głowę 258-konnym, benzynowym BMW (skrzynia biegów manualna). Mocniejszy o 14 koni diesel z 6-biegowym "automatem" nie daje szans wersji benzynowej przy żadnej prędkości. Przy 250 km/h potrzebuje nawet o 13 l paliwa mniej Golf diesel kontra benzynowy Mały silnik VW osiąga bajeczne 170 KM. Potrzebuje jednak benzyny wysokooktanowej. Cóż, kiedy 2-litrowy diesel o tej samej mocy przy prędkości220 km/h zużywa mniej o ok. 4 l paliwa, przy 180 o 3 l, a przy 130 o 2 l.Od 160 km/h obydwaj są dobrymi klientami stacji benzynowych BMW z bagażnikiem rowerowym Sezon rowerowy trwa od kilku tygodni. Kto od ścieżek rowerowych woli leśne dukty, pakuje rowery na dach i wyrusza samochodem w plener. Dodatkowy opór, który stawiają rowery, przekłada się bezpośrednio na wyższe zużycie paliwa.Przy 80 km/h BMW 530i Touring potrzebuje wtedy o 0,5 l więcej Zafira diesel kontra benzynowa W tym przypadku zwycięzca to... znowu diesel. Jest o 10 KM mocniejszy od wersji benzynowej (150 KM) i oszczędniejszy. Po rozpędzeniu do prędkości maksymalnej obydwa auta podwajają zużycie paliwa osiągane przy 130 km/h Peugeot diesel kontra benzynowy Trzeba być bogatym, aby jeździć Peugeotem z silnikiem benzynowym. 407 2.0 (140 KM) z 5-biegową skrzynią manualną potrzebuje znacznie więcej paliwa niż jego 136-konny brat z zapłonem samoczynnym i skrzynią o 6 przełożeniach Mercedes nowy kontra stary Mercedes 190 E (rocznik 1983) o mocy 90 KM z 4-biegową skrzynią automatyczną zużywa przy prędkości 170 km/h 14,5 l benzyny na 100 km. Obecnie sprzedawane C180 Kompressor o mocy 143 KM z 6-biegową skrzynią manualną potrzebuje 4,5 l mniej. To różnica prawie 20 zł Hybryda kontra klasyczny silnik Silniki Toyoty Prius, elektryczny i spalinowy, osiągają w sumie moc 113 KM.W mieście i poniżej 130 km/h Prius był nie do pobicia. Jednak powyżej tejprędkości jego apetyt rośnie. Mercedes C180 K przy nieosiągalnych dlaToyoty 180 km/h spala o 1,5 litra mniej niż Prius u krańca swych możliwości Ile kosztuje niebo nad głową? Właściciel kabrioletu właściwie nie chce tego wiedzieć, ale czasami zastanawia się, o ile więcej spali jego auto z powodu większego oporu powietrza podczas jazdy z otwartym dachem. W przypadku SLK200 niewiele. Przy 100, 130 i 150 km/h po otwarciu dachu zużycie wzrasta zaledwie o 0,5 l. Brawo! VW Multivan 2.5 TDI VW Bus jest dużym autem, dlatego nie ma co się spodziewać wynikówporównywalnych z samochodami osobowymi. Jednak przy komplecie 9 pasażerów koszt przewozu jednej osoby jest rewelacyjnie niski. Testowaliśmy wersję najmocniejszą ze 174-konnym dieslem i 6-biegową skrzynią PODSUMOWANIE Choć ropa naftowa w naszym rejonie niekoniecznie pochodzi z krajów arabskich, to i tak ceny paliw są bardzo wysokie. Co gorsza, nie zanosi się na obniżki. Kierowcom pozostaje tylko zacisnąć pasa i oszczędzać: delikatnie przypieszać, częściej korzystać z komunikacji publicznej lub roweru. Oczywiście wiemy, że używający samochodu w pracy nie mają alterantywy. Jednak i oni mogą oszczędzić. Nasz test pokazał, że zużycie paliwa zaczyna bardzo gwałtownie wzrastać w zakresie maksymalnych osiągów auta. Operując delikatnie pedałem gazu, możemyzyskać kilka litrów. W oszczędzaniu pomaga nowoczesna technika. Drżyjcie szejkowie!Tor testowy ATP Automitive Testing Papenburg składa się z odcinków przeznaczonych do pomiaru drogi hamowania, odcinków do badania pracy zawieszenia na nierównościach, jezdni naturalnej i wzniesień. Głównymi elementami są półokrąg o średnicy 300 m, w centrum teren do badania kierowalności, z odcinkiem do testowania zawieszeń oraz owal do badania prędkości maksymalnej (dł. toru 12,3 km), na którym można uzyskać stałą prędkość przekraczającą 300 km/h!