- Pierwszy Countach był prototypem, który posłużył jako samochód pokazowy, a później także testowy
- Spektakularny kanciasty design miał zapewnić konkurencyjność Lamborghini wobec krągłych kształtów Ferrari
- Model LP 500 różnił się konstrukcyjnie od samochodu, który wszedł do seryjnej produkcji, miał też inny silnik
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Lamborghini Countach zadebiutowało w Genewie jako prototyp na stoisku Bertone. Premiera była na tyle udana, że firma walczyła z czasem, żeby spełnić oczekiwania klientów i przekształcić spektakularne auto pokazowe w (krótkoseryjny) samochód produkcyjny. Decyzja o odsłonięciu Countacha LP 500 u Bertone była podyktowana nie tylko osobą projektanta, który pracował w słynnej firmie karoseryjnej, lecz także tym, że na stoisku Lamborghini wystawiono ówczesny topowy model Lamborghini, Miurę SV, udoskonaloną po pięciu latach produkcji.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoProjekt Lamborghini Countacha miał wewnętrzny kod LP112, gdzie LP oznacza umieszczenie 12-cylindrowego silnika z tyłu wzdłużnie (po włosku „Longitudinale Posteriore”). Futurystyczne kształty Countacha są dziełem słynnego Marcella Gandiniego, szefa designu w Carrozzeria Bertone. Gandini był również odpowiedzialny za decyzję o zastosowaniu drzwi nożycowych, które od tej pory stały się znakiem rozpoznawczym 12-cylindrowych modeli Lamborghini. LP 500 znacząco różniło się od Countacha, który wszedł do produkcji w 1974 r. Miał cięższą i prostszą konstrukcję podwozia, do napędu posłużył jedyny w swoim rodzaju 12-cylindrowy silnik o pojemności 4971 cm3, wloty powietrza do silnika miały kształt skrzeli rekina, umieszczono w nim zaawansowany sprzęt elektroniczny.
Lamborghini Countach to synonim zdumienia
Pewnie zastanawialiście się, co znaczy nazwa tego modelu. Przecież Lamborghini noszą nazwy słynnych walczących w korridach byków. Słowo Countach pochodzi z dialektu regionu Piemont. W końcowej fazie montażu samochód stał w szopie na maszyny rolnicze na farmie niedaleko Grugliasco (koło Turynu, stolicy Piemontu) i tam został „odkryty” przez miejscowego, który z entuzjazmem wykrzyknął: "Countach!" (słowo w dialekcie piemonckim wyrażające zdumienie i zachwyt). Kiedy urodzony w Piemoncie Marcello Gandini dowiedział się o tym, uznał, że słowo to ma szczególnie silną siłę przekazu i przekonał do niego zarówno szefa swojej macierzystej firmy Nuccio Bertone, jak również Ferruccia Lamborghini i jego szefa technicznego Paola Stanzaniego.
Przeczytaj też:
- Lamborghini Diablo skończyło 30 lat. Kto jeździł tym superautem?
- Rosjanin pędził Urusem blisko 300 km/h po zamarzniętym jeziorze
- Sprawdź, jakie korzyści daje internetowa subskrypcja Auto Świata
Po salonowym sukcesie Lamborghini Countacha LP 500 kierowca testowy firmy Bob Wallace używał do testów drogowych samochodu wyposażonego w bardziej niezawodny 4-litrowy silnik. Kariera tego niezwykłego egzemplarza zakończyła się na początku 1974 r., kiedy to został on wykorzystany do testów zderzeniowych wymaganych do homologacji auta produkcyjnego, a następnie zezłomowany.
Od 1974 do 1990 r. wyprodukowano 1999 Countachów w pięciu różnych seriach. Legendarny model wystąpił w wielu grach komputerowych (m.in. Forza Horizon, Need for Speed, Gran Turismo) i filmach (m.in. w trzech częściach „Wyścigu armatniej kuli” z lat 80. XX wieku). Lamborghini Countach stało się nie tylko obiektem pożądania całego pokolenia, lecz także pozwoliło producentowi z Sant’Agata Bolognese przetrwać najtrudniejsze lata w historii firmy.