- Wyrazisty projekt Marcella Gandiniego złagodzony przez team stylistów Chryslera
- Auto ekstremalne – przez rok najszybszy seryjny pojazd świata
- Różne, niektóre bardzo rzadkie wersje - restyling po przejęciu przez Audi w 1998 roku
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Lamborghini Diablo należy do tych samochodów, o których słyszał każdy, nie tylko fani motoryzacji. Przypominamy o nim przy okazji jubileuszu 30-lecia wprowadzenia do sprzedaży. Historia Diablo, które zgodnie z tradycją Lamborghini jako nazwę otrzymało imię walczącego byka, rozpoczęła się jednak wcześniej. W 1985 r. zaczęto prace nad następcą Countacha, wówczas topowego modelu firmy z Sant’Agata Bolognese.
Projekt Lamborghini Diablo powierzono Marcello Gandiniemu, który był twórcą stylistyki dwóch poprzedników – Miury i Countacha. W 1987 roku Lamborghini zmieniło właściciela. Większościowym udziałowcem stał się Chrysler Corporation. Szefostwu ówczesnego amerykańskiego giganta nie spodobały się ostre kształty, stworzone przez Gandiniego, w rezultacie team stylistów Chryslera nieco złagodził formę, zaprojektował także wnętrze.
Marcello Gandini był rozczarowany „zmiękczeniem” jego projektu, a oryginalne linie stworzonego przez niego auta otrzymała kilka lat później Cizeta Moroder.
Lamborghini Diablo – najszybsze seryjne auto świata
Diablo od początku było samochodem ekstremalnym. Napędzane 492-konnym V12 z wynikiem 325 km/h ustanowiło w 1990 r. rekord szybkości dla seryjnie produkowanego samochodu. Umieszczony z tyłu wzdłużnie silnik miał 5,7 l pojemności, cztery wałki rozrządu w głowicy, 4 zawory na cylinder i elektroniczny wielopunktowy wtrysk. W przypadku tej klasycznej maszyny o turbodoładowaniu nie mogło być mowy. Napęd przenoszony był na tylne koła.
Mimo bogatszego niż w Countachu wyposażenia – skórzana tapicerka, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i fotele – Lamborghini Diablo było rasową, wyścigową maszyną. O elektronicznych systemach asystenckich nikt nie myślał, a wspomaganie układu kierowniczego znalazło się w ofercie dopiero w 1993 r.
Od tego roku zaczęły się pojawiać kolejne, zmodyfikowane wersje. Pierwszą nowością było Diablo VT z napędem na cztery koła. Również w 1993 r. na 30-lecie firmy Lamborghini zaprezentowano wzmocniony do 530 KM model specjalny SE30.
Pierwszy seryjnie produkowane otwarte Lamborghini z silnikiem V12 pojawiło się pod koniec 1995 r. jako Diablo VT Roadster. Dostępne było tylko z napędem 4x4.
Lamborghini Diablo po 1998 roku – uchylane reflektory znikają
Po przejęciu w 1998 roku Automobili Lamborghini przez Audi, Diablo doczekało się restylingu w wykonaniu pierwszego nadwornego stylisty samochodów włoskiej marki – Luca Donckerwolke, który nieco zmodyfikował klasyczne linie. Najbardziej rzucającym się w oczy detalem było zastąpienie chowanych lamp, zapożyczonych od Nissana 300ZX, przez stałe reflektory. Silnik – oczywiście nadal wolnossące V12, które otrzymało zmienne fazy rozrządu – rozwijał moc 530 KM i maksymalny moment obrotowy 605 Nm.
Lamborghini Diablo, oferowane w kilku wersjach specjalnych, także z silnikiem o pojemności 6.0, produkowane było do 2001 r, kiedy to zastąpiło je Murciélago. W sumie powstały 2903 egzemplarze modelu. W tabeli znajdziecie wszystkie główne warianty Diablo z latami produkcji i liczbą wyprodukowanych sztuk.
Celebryci pokochali Lamborghini Diablo. Jeździli nim m.in. Rod Stewart i Hulk Hogan. W swoim garażu testował je także Jay Leno – egzemplarz należący do jego przyjaciela Franca Barbuscii. Sam Jay Leno ma Miurę i Gallardo.
Lamborghini Diablo pojawia się też w grach komputerowych, m.in. Need For Speed czy Forza Horizon. Kto nie chciałby przejechać się tym kultowym autem?
Lamborghini Diablo robi karierę w showbiznesie
Ciekawa historia wiąże się z nagraniem wideo do utworu „Cosmic Girl” brytyjskiej grupy Jamiroquai w 1996 roku. Jej lider Jay Kay jest znanym miłośnikiem szybkich samochodów. Podczas kręcenia zdjęć kamera stłukła szybę. Jay Kay nie chciał opóźniać nagrania przez naprawę szyby i auto – jedno z dwóch występujących w teledysku – do końca jeździło już bez niej. Pewnie dlatego Jay Kay ma w niektórych ujęciach rozwiane włosy. Wokalista odkupił auto – ze wspomnianej wcześniej rzadkiej odmiany SE30, wyprodukowanej w zaledwie 157 egzemplarzach (z czego tylko 16 z kierownicą po prawej stronie). Cieszył się swoją fioletową zabawką 3 lata, potem je odsprzedał. Auto Jay Kaya zostało ponownie wystawione na sprzedaż w 2017 roku za ambitną sumę 550 tys. funtów. Rok wcześniej Diablo należące w przeszłości Roda Stewarta – wersja VT Roadster – trafiła na rynek za 270 tys. funtów.
Przeczytaj też:
- Lamborghini Aventador SVJ – węgiel to podstawa
- Lamborghini Huracan STO – supercar z uliczną homologacją
- Sprawdź, jakie korzyści daje internetowa subskrypcja Auto Świata
Dzisiejsze ceny Lamborghini Diablo, które w 1990 r. weszło na rynek za 240 tys. dolarów, mocno zależą nie tylko od stanu samochodu, lecz także od wersji, którą reprezentują. W Europie Zachodniej auta wyceniane są zazwyczaj w przedziale 300-400 tys. euro, ale do kupienia są też egzemplarze poniżej 200 tys. euro. Taniej, bo od ok. 120 tys. funtów można kupić Diablo w Wielkiej Brytanii, ale wtedy trzeba się liczyć z tym, że auto będzie miało kierownicę po prawej stronie.
W naszej galerii pokazujemy zdjęcia wyprodukowanego w 2001 roku zaledwie 44 egzemplarzach Lamborghini Diablo 6.0 SE.
Lamborghini Diablo – modele i produkcja
Model | Lata produkcji | Liczba wyprodukowanych egzemplarzy |
Diablo | 1990-1998 | 873 |
Diablo VT | 1993-1998 | 529 |
Diablo SE | 1993-1994 | 157 |
Diablo SV | 1995-1999 | 346 |
Diablo VT Roadster | 1995-1998 | 468 |
Diablo SVR | 1996 | 34 |
Diablo GTR | 1999-2000 | 32 |
Diablo 6.0: | 2000-2001 | 337 |
Diablo 6.0 SE | 2001 | 44 |
Diablo GT | 1999-2000 | 83 |