Logo
WiadomościAktualnościLamborghini Diablo skończyło 30 lat. Kto jeździł tym superautem?

Lamborghini Diablo skończyło 30 lat. Kto jeździł tym superautem?

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Lamborghini Diablo weszło na rynek w styczniu 1990 r. Napędzane silnikiem V12 superauto, następca legendarnego Countacha, słało się archetypem samochodu sportowego i ikoną popkultury. Jeździli nim światowi celebryci, „zagrało” też w teledysku i było obecne w grach komputerowych.

Lamborghini Diablo 6.0 SE
Zobacz galerię (15)
Lamborghini
Lamborghini Diablo 6.0 SE

Lamborghini Diablo należy do tych samochodów, o których słyszał każdy, nie tylko fani motoryzacji. Przypominamy o nim przy okazji jubileuszu 30-lecia wprowadzenia do sprzedaży. Historia Diablo, które zgodnie z tradycją Lamborghini jako nazwę otrzymało imię walczącego byka, rozpoczęła się jednak wcześniej. W 1985 r. zaczęto prace nad następcą Countacha, wówczas topowego modelu firmy z Sant’Agata Bolognese.

Projekt Lamborghini Diablo powierzono Marcello Gandiniemu, który był twórcą stylistyki dwóch poprzedników – Miury i Countacha. W 1987 roku Lamborghini zmieniło właściciela. Większościowym udziałowcem stał się Chrysler Corporation. Szefostwu ówczesnego amerykańskiego giganta nie spodobały się ostre kształty, stworzone przez Gandiniego, w rezultacie team stylistów Chryslera nieco złagodził formę, zaprojektował także wnętrze.

Marcello Gandini był rozczarowany „zmiękczeniem” jego projektu, a oryginalne linie stworzonego przez niego auta otrzymała kilka lat później Cizeta Moroder.

Lamborghini Diablo – najszybsze seryjne auto świata

Diablo od początku było samochodem ekstremalnym. Napędzane 492-konnym V12 z wynikiem 325 km/h ustanowiło w 1990 r. rekord szybkości dla seryjnie produkowanego samochodu. Umieszczony z tyłu wzdłużnie silnik miał 5,7 l pojemności, cztery wałki rozrządu w głowicy, 4 zawory na cylinder i elektroniczny wielopunktowy wtrysk. W przypadku tej klasycznej maszyny o turbodoładowaniu nie mogło być mowy. Napęd przenoszony był na tylne koła.

Mimo bogatszego niż w Countachu wyposażenia – skórzana tapicerka, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i fotele – Lamborghini Diablo było rasową, wyścigową maszyną. O elektronicznych systemach asystenckich nikt nie myślał, a wspomaganie układu kierowniczego znalazło się w ofercie dopiero w 1993 r.

Od tego roku zaczęły się pojawiać kolejne, zmodyfikowane wersje. Pierwszą nowością było Diablo VT z napędem na cztery koła. Również w 1993 r. na 30-lecie firmy Lamborghini zaprezentowano wzmocniony do 530 KM model specjalny SE30.

Pierwszy seryjnie produkowane otwarte Lamborghini z silnikiem V12 pojawiło się pod koniec 1995 r. jako Diablo VT Roadster. Dostępne było tylko z napędem 4x4.

Lamborghini Diablo po 1998 roku – uchylane reflektory znikają

Po przejęciu w 1998 roku Automobili Lamborghini przez Audi, Diablo doczekało się restylingu w wykonaniu pierwszego nadwornego stylisty samochodów włoskiej marki – Luca Donckerwolke, który nieco zmodyfikował klasyczne linie. Najbardziej rzucającym się w oczy detalem było zastąpienie chowanych lamp, zapożyczonych od Nissana 300ZX, przez stałe reflektory. Silnik – oczywiście nadal wolnossące V12, które otrzymało zmienne fazy rozrządu – rozwijał moc 530 KM i maksymalny moment obrotowy 605 Nm.

Lamborghini Diablo, oferowane w kilku wersjach specjalnych, także z silnikiem o pojemności 6.0, produkowane było do 2001 r, kiedy to zastąpiło je Murciélago. W sumie powstały 2903 egzemplarze modelu. W tabeli znajdziecie wszystkie główne warianty Diablo z latami produkcji i liczbą wyprodukowanych sztuk.

Celebryci pokochali Lamborghini Diablo. Jeździli nim m.in. Rod Stewart i Hulk Hogan. W swoim garażu testował je także Jay Leno – egzemplarz należący do jego przyjaciela Franca Barbuscii. Sam Jay Leno ma Miurę i Gallardo.

Lamborghini Diablo pojawia się też w grach komputerowych, m.in. Need For Speed czy Forza Horizon. Kto nie chciałby przejechać się tym kultowym autem?

Lamborghini Diablo robi karierę w showbiznesie

Ciekawa historia wiąże się z nagraniem wideo do utworu „Cosmic Girl” brytyjskiej grupy Jamiroquai w 1996 roku. Jej lider Jay Kay jest znanym miłośnikiem szybkich samochodów. Podczas kręcenia zdjęć kamera stłukła szybę. Jay Kay nie chciał opóźniać nagrania przez naprawę szyby i auto – jedno z dwóch występujących w teledysku – do końca jeździło już bez niej. Pewnie dlatego Jay Kay ma w niektórych ujęciach rozwiane włosy. Wokalista odkupił auto – ze wspomnianej wcześniej rzadkiej odmiany SE30, wyprodukowanej w zaledwie 157 egzemplarzach (z czego tylko 16 z kierownicą po prawej stronie). Cieszył się swoją fioletową zabawką 3 lata, potem je odsprzedał. Auto Jay Kaya zostało ponownie wystawione na sprzedaż w 2017 roku za ambitną sumę 550 tys. funtów. Rok wcześniej Diablo należące w przeszłości Roda Stewarta – wersja VT Roadster – trafiła na rynek za 270 tys. funtów.

Przeczytaj też:

Dzisiejsze ceny Lamborghini Diablo, które w 1990 r. weszło na rynek za 240 tys. dolarów, mocno zależą nie tylko od stanu samochodu, lecz także od wersji, którą reprezentują. W Europie Zachodniej auta wyceniane są zazwyczaj w przedziale 300-400 tys. euro, ale do kupienia są też egzemplarze poniżej 200 tys. euro. Taniej, bo od ok. 120 tys. funtów można kupić Diablo w Wielkiej Brytanii, ale wtedy trzeba się liczyć z tym, że auto będzie miało kierownicę po prawej stronie.

W naszej galerii pokazujemy zdjęcia wyprodukowanego w 2001 roku zaledwie 44 egzemplarzach Lamborghini Diablo 6.0 SE.

Lamborghini Diablo – modele i produkcja

ModelLata produkcjiLiczba wyprodukowanych egzemplarzy
Diablo1990-1998873
Diablo VT1993-1998 529
Diablo SE1993-1994157
Diablo SV1995-1999346
Diablo VT Roadster1995-1998468
Diablo SVR199634
Diablo GTR1999-200032
Diablo 6.0:2000-2001337
Diablo 6.0 SE200144
Diablo GT1999-2000 83

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska