Auto Świat Wiadomości Aktualności Lamborghini Diablo skończyło 30 lat. Kto jeździł tym superautem?

Lamborghini Diablo skończyło 30 lat. Kto jeździł tym superautem?

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Lamborghini Diablo weszło na rynek w styczniu 1990 r. Napędzane silnikiem V12 superauto, następca legendarnego Countacha, słało się archetypem samochodu sportowego i ikoną popkultury. Jeździli nim światowi celebryci, „zagrało” też w teledysku i było obecne w grach komputerowych.

Lamborghini Diablo 6.0 SELamborghini

Lamborghini Diablo należy do tych samochodów, o których słyszał każdy, nie tylko fani motoryzacji. Przypominamy o nim przy okazji jubileuszu 30-lecia wprowadzenia do sprzedaży. Historia Diablo, które zgodnie z tradycją Lamborghini jako nazwę otrzymało imię walczącego byka, rozpoczęła się jednak wcześniej. W 1985 r. zaczęto prace nad następcą Countacha, wówczas topowego modelu firmy z Sant’Agata Bolognese.

Projekt Lamborghini Diablo powierzono Marcello Gandiniemu, który był twórcą stylistyki dwóch poprzedników – Miury i Countacha. W 1987 roku Lamborghini zmieniło właściciela. Większościowym udziałowcem stał się Chrysler Corporation. Szefostwu ówczesnego amerykańskiego giganta nie spodobały się ostre kształty, stworzone przez Gandiniego, w rezultacie team stylistów Chryslera nieco złagodził formę, zaprojektował także wnętrze.

Marcello Gandini był rozczarowany „zmiękczeniem” jego projektu, a oryginalne linie stworzonego przez niego auta otrzymała kilka lat później Cizeta Moroder.

Lamborghini Diablo – najszybsze seryjne auto świata

Diablo od początku było samochodem ekstremalnym. Napędzane 492-konnym V12 z wynikiem 325 km/h ustanowiło w 1990 r. rekord szybkości dla seryjnie produkowanego samochodu. Umieszczony z tyłu wzdłużnie silnik miał 5,7 l pojemności, cztery wałki rozrządu w głowicy, 4 zawory na cylinder i elektroniczny wielopunktowy wtrysk. W przypadku tej klasycznej maszyny o turbodoładowaniu nie mogło być mowy. Napęd przenoszony był na tylne koła.

Mimo bogatszego niż w Countachu wyposażenia – skórzana tapicerka, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i fotele – Lamborghini Diablo było rasową, wyścigową maszyną. O elektronicznych systemach asystenckich nikt nie myślał, a wspomaganie układu kierowniczego znalazło się w ofercie dopiero w 1993 r.

Od tego roku zaczęły się pojawiać kolejne, zmodyfikowane wersje. Pierwszą nowością było Diablo VT z napędem na cztery koła. Również w 1993 r. na 30-lecie firmy Lamborghini zaprezentowano wzmocniony do 530 KM model specjalny SE30.

Pierwszy seryjnie produkowane otwarte Lamborghini z silnikiem V12 pojawiło się pod koniec 1995 r. jako Diablo VT Roadster. Dostępne było tylko z napędem 4x4.

Lamborghini Diablo po 1998 roku – uchylane reflektory znikają

Po przejęciu w 1998 roku Automobili Lamborghini przez Audi, Diablo doczekało się restylingu w wykonaniu pierwszego nadwornego stylisty samochodów włoskiej marki – Luca Donckerwolke, który nieco zmodyfikował klasyczne linie. Najbardziej rzucającym się w oczy detalem było zastąpienie chowanych lamp, zapożyczonych od Nissana 300ZX, przez stałe reflektory. Silnik – oczywiście nadal wolnossące V12, które otrzymało zmienne fazy rozrządu – rozwijał moc 530 KM i maksymalny moment obrotowy 605 Nm.

Lamborghini Diablo, oferowane w kilku wersjach specjalnych, także z silnikiem o pojemności 6.0, produkowane było do 2001 r, kiedy to zastąpiło je Murciélago. W sumie powstały 2903 egzemplarze modelu. W tabeli znajdziecie wszystkie główne warianty Diablo z latami produkcji i liczbą wyprodukowanych sztuk.

Celebryci pokochali Lamborghini Diablo. Jeździli nim m.in. Rod Stewart i Hulk Hogan. W swoim garażu testował je także Jay Leno – egzemplarz należący do jego przyjaciela Franca Barbuscii. Sam Jay Leno ma Miurę i Gallardo.

Lamborghini Diablo pojawia się też w grach komputerowych, m.in. Need For Speed czy Forza Horizon. Kto nie chciałby przejechać się tym kultowym autem?

Lamborghini Diablo robi karierę w showbiznesie

Ciekawa historia wiąże się z nagraniem wideo do utworu „Cosmic Girl” brytyjskiej grupy Jamiroquai w 1996 roku. Jej lider Jay Kay jest znanym miłośnikiem szybkich samochodów. Podczas kręcenia zdjęć kamera stłukła szybę. Jay Kay nie chciał opóźniać nagrania przez naprawę szyby i auto – jedno z dwóch występujących w teledysku – do końca jeździło już bez niej. Pewnie dlatego Jay Kay ma w niektórych ujęciach rozwiane włosy. Wokalista odkupił auto – ze wspomnianej wcześniej rzadkiej odmiany SE30, wyprodukowanej w zaledwie 157 egzemplarzach (z czego tylko 16 z kierownicą po prawej stronie). Cieszył się swoją fioletową zabawką 3 lata, potem je odsprzedał. Auto Jay Kaya zostało ponownie wystawione na sprzedaż w 2017 roku za ambitną sumę 550 tys. funtów. Rok wcześniej Diablo należące w przeszłości Roda Stewarta – wersja VT Roadster – trafiła na rynek za 270 tys. funtów.

Przeczytaj też:

Dzisiejsze ceny Lamborghini Diablo, które w 1990 r. weszło na rynek za 240 tys. dolarów, mocno zależą nie tylko od stanu samochodu, lecz także od wersji, którą reprezentują. W Europie Zachodniej auta wyceniane są zazwyczaj w przedziale 300-400 tys. euro, ale do kupienia są też egzemplarze poniżej 200 tys. euro. Taniej, bo od ok. 120 tys. funtów można kupić Diablo w Wielkiej Brytanii, ale wtedy trzeba się liczyć z tym, że auto będzie miało kierownicę po prawej stronie.

W naszej galerii pokazujemy zdjęcia wyprodukowanego w 2001 roku zaledwie 44 egzemplarzach Lamborghini Diablo 6.0 SE.

Lamborghini Diablo – modele i produkcja

Model Lata produkcji Liczba wyprodukowanych egzemplarzy
Diablo 1990-1998 873
Diablo VT 1993-1998 529
Diablo SE 1993-1994 157
Diablo SV 1995-1999 346
Diablo VT Roadster 1995-1998 468
Diablo SVR 1996 34
Diablo GTR 1999-2000 32
Diablo 6.0: 2000-2001 337
Diablo 6.0 SE 2001 44
Diablo GT 1999-2000 83

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków