Społecznościowy profil "Tamta Polska" przypominał w swym wpisie nagranie Polskiej Kroniki Filmowej z 1948 r., kiedy to w Warszawie po raz pierwszy od rozpoczęcia wojny uruchomiona została produkcja krajowych motocykli.

Kronika pokazuje ostatni etap montażu motocykli oraz przejazd techniczny ulicami stolicy. "Nowy lśniący motocykl można zarejestrować na numer rowerowy i nie płaci się za niego podatku" — przekonywał lektor propagandowego nagrania.

"Jak się coś popsuło, można było spokojnie wyczyścić samemu"

Film cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem w internecie. Do tej pory obejrzało go prawie pół miliona osób. "To wszystko trzy lata po wojnie, cała Polska była w rzeczywistej ruinie, a teraz XXI wiek i prostego elektryka nie możemy złożyć", "Prosta niezawodna konstrukcja. Jak się coś popsuło, można było spokojnie wyczyścić samemu lub kupić zestaw naprawczy", czy "Było i nie wróci. Szkoda, bo cały czas jest na rynku miejsce dla takich motorowerów jak Simson" - to tylko kilka z prawie 400 komentarzy zamieszczonych pod filmem.

Czytaj także: Kultowe Renault R4 – ma 60 lat i ciągle jest atrakcyjne

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Sokół 125 i SHL 125. Podstawa zmotoryzowania społeczeństwa

Widoczne na nagraniu motocykle to konstrukcje oparta na niemieckim motocyklu - DKW RT 125 z lat 30. XX w. To na jego podstawie rozpoczęto produkcję seryjną dwóch pierwszych polskich powojennych motocykli — Sokoła 125 i SHL 125. Polska Ludowa postawiła na produkcję małych (jak sama nazwa wskazuje, o pojemności 125 cm³), zwinnych i bardzo prostych konstrukcyjnie motocykli, które miały stać się podstawą zmotoryzowania społeczeństwa.

Polecamy: Prototypy z FSO – niespełnione marzenia polskich projektantów

Przykłady? Proszę bardzo. Główną modernizacją było zastosowanie zapłonu iskrowego zamiast bateryjnego, jak to miało miejsce w niemieckim oryginale. W latach powojennych zakup akumulatora był niezwykle trudny i kosztowny. Zmieniono również stopień sprężania — im niższy tym silnik jest bardziej tolerancyjny na słabszej jakości paliwo. Pierwsze prototypy obu konstrukcji powstały jeszcze w marcu 1947 r., a do seryjnej produkcji weszły jesienią 1948 r. i z różnymi przeróbkami, kolejne modele były produkowane do końca lat 60.